Filmfrelst

Filmfrelst #302: Loving Vincent

Kosmorama 2018: Vi har sett den eksperimentelle, polske animasjonsfilmen Loving Vincent, som nylig var nominert til Oscar og har blitt en forbløffende kinosuksess i mange land.

Loving Vincent er skapt med såkalt rotoscoping-teknikk av til sammen 125 malere, og forteller historien om Vincent van Goghs selvmord og omstendighetene rundt via motiver fra den nederlandske kunstnerens berømte malerier, gjengitt i hans idiosynkratiske stil. I podkastsamtalen nedenfor trekker vi paralleller til Richard Linklaters Waking Life (2001) og diskuterer hvorvidt historiefortellingen kan måle seg med regissørene Dorota Kobiela og Hugh Welchmans visuelle ambisjoner.

Mot slutten av episoden kommer vi også inn på Pixars Coco, VR-teknologi og Steven Spielbergs snart premiereklare Ready Player One – mest for moro skyld. Ved mikrofonene sitter Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen og Martin Sivertsen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 5 kommentarer

  1. Jon Christoffersen sier:

    Dette var litt surmaga omtale av en fascinerende film. Synes dere hang dere altfor mye opp i det som var litt svakt og ikke verdsatte nok det som var bra og originalt i filmen. Jeg så akkurat filmen, og hadde ikke så mye problemer med at noen deler av filmen var litt konvensjonelle. Derimot storkoste jeg meg med både bildene og også det litt umulige forsøket på å forstå et selvmord. Det er jo tross alt en ganske interessant problemstilling, selv om jeg er enig i at teorien om at det var drap var litt søkt.

    • Hei Jon, Takk for respons! Gøy å lese dine kommentarer til Filmfrelst. Skjønner dog ikke heeelt hva du mener med surmaga, for vi likte jo filmen? Kontrasten mellom det konvensjonelle i historiefortellingen og den eksperimentelle animasjonen er verdt å se nærmere på, mener jeg. Hvis man hadde fjernet laget med maling, ville den likevel vært interessant og god? Det blir selvfølgelig bare et retorisk spørsmål, for filmen _er_ jo bygget rundt animasjonsteknikken, men jeg synes altså det er forbausende at en i utgangspunktet så visuell film har så liten grad av _visuell historiefortelling_.

    • Jon Christoffersen sier:

      Ja, enig i at ordet surmaga kanskje var litt overdrevet. Det gikk egentlig bare på balansen og at jeg synes dere brukte litt for lang tid på det negative :)

  2. Sondre Rua Dokken sier:

    Martin tilbake, er trivelig.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>