Topp 5: Denis Lavant-øyeblikk

I Noah Baumbachs kinoaktuelle Frances Ha, som vi har skrevet varmt om her på Montages, løper, ja nærmest danser Greta Gerwig bortover New Yorks sorthvite gater, til tonene av David Bowies «Modern Love». Scenen er en åpenbar hyllest til Leos CaraxMauvais sang, der Denis Lavant beveger seg på samme måte; til samme sang.

I den anledning har vi i Montages sett vårt snitt til å skape litt oppmerksomhet rundt denne franske skuespiller-kuriositeten, i form av en toppliste over Denis Lavants aller beste – og snåleste – øyeblikk. Med sitt karakteristiske ansikt og sine utpreget fysiske rolleprestasjoner kan Lavant (f. 1961) sies å være et slags nåtidens svar på Charlie Chaplin – med en noe dystrere fremtoning, vel og merke. Den eksentriske franskmannen er i all hovedsak kjent gjennom Carax’ filmer, og leverte tidligere i år en uforglemmelig rolleprestasjon i regissørens oppsiktsvekkende comeback, Holy Motors (les vår omtale her). Foruten Pola X, har Lavant spilt sentrale roller i samtlige av Carax’ spillefilmer.

Skuespilleren har også skapt minneverdige rollefigurer i Claire Denis‘ drama Beau travail og Harmony Korines Mister Lonely, der han passende nok spiller en trist og smått forstyrret Chaplin-imitator. Og i våres ble det bekreftet at vi snart får se Lavant spille mot Isabelle Huppert, Sigourney Weaver og David Cronenberg i Luca Guadagninos filmatisering av Don DeLillos roman The Body Art.

Våre bidragsytere har diskutert og utvekslet klipp for å komme frem til det som er Lavants mest uforglemmelige øyeblikk på lerretet. Her kan dere se resultatet av kåringen:

*

5. Nakenløping på stranden i Les amants du Pont-Neuf (Carax, 1991)

I Les amants du Pont-Neuf møter vi Juliette Binoche og Denis Lavant i en utradisjonell kjærlighetshistorie som finner sted på broen Pont-Neuf i Paris. Det som ved første øyekast ser ut til å være Leos Carax sitt forsøk på en konvensjonell romantisk scene, snus raskt til å bli noe helt annet. Lavant hviler hodet på Binoches skulder foran solnedgangen og havet, før det klippes til at de to elskende løper nakne og ville bortover stranden. I et lite øyeblikk får vi se at Binoche leier Lavant i hans erigerte penis, og absurditeten blir fullkommen. Og hysterisk morsom.

4. Dans på broen i Les amants du Pont-Neuf (Carax, 1991)

Som en kontrast til den minimalistiske strandscenen, får vi her se Lavant og Binoche boltre seg rundt i en slags moderne dans, foran et bakteppe bestående av spektakulært fyrverkeri. Opptrinnet utspiller seg på selve Pont-Neuf, som er en av Paris’ kjæreste landemerker, og denne scenen er sannsynligvis Carax’ mest ikoniske. I samspill med det audiovisuelle uttrykket – eksploderende raketter, et eklektisk lydspor og flytende kamerabevegelser – utstråler Lavant og Binoche en lidenskapelig, eksplosiv energi.

3. Løpedans til «Modern Love» i Mauvais sang (Carax, 1986)

I denne scenen fra den utradisjonelle thrilleren Mauvais sang – som Noah Baumbach altså gir sin hyllest til i Frances Ha – får vi se Lavant i en voldsom, akrobatisk «løpedans» til David Bowies Modern Love. Nok en gang må det slås fast at kombinasjonen av spenstige stilvalg og en fysisk utagerende Lavant skaper et pulserende resultat – noe man simpelthen ikke kan rive øynene sine vekk fra. Livsbejaende og uhøytidelig. (Videoen starter med en dialogscene, før øyeblikket inntreffer ved 02:35 og varer til 03:55.)

2. M. Merde møter Eva Mendes i Holy Motors (Carax, 2012)

Mindre delikat er denne sekvensen i Holy Motors, der den motbydelige skikkelsen M. Merde (også kjent fra omnibus-filmen Tokyo!) kommer opp fra underverdenen og kidnapper en vakker modell, spilt av Eva Mendes. Til slutt ender de to opp i Merdes grotte, der han i en malerisk innstilling legger seg opp til Mendes’ burka-kledde kropp med en erigert penis – som i denne kåringen fremgår som et slags signatur-trekk for Lavant.

Denne sekvensen ligger ikke ute i sin helhet på nett.

1. Nittitallsdisko i Beau travail (Denis, 1999)

(Mild spoiler-advarsel) Det aller siste bildet i Claire DenisBeau travail starter med at Lavant spankulerer rolig rundt på et dansegulv til nittitallsklassikeren The Rhythm Of The Night fra den italienske eurodance-gruppen Corona. Med en sigarett mellom fingrene bryter Lavant plutselig ut i noen spasmeaktige og energiske dansemoves, som har blitt et kjennetegn for skuespilleren (tre av scenene på denne listen inneholder dans!). Den smått absurde, men i utgangspunktet helt vanlige scenen fanger – mer enn noen annen – Lavants fysiske, nesten dyriske tilstedeværelse. Dette er så rent som det kan få blitt: et kamera, en skuespiller og et sort gulv. Og dét i en film som er milevis fra Carax-surrealismen vi ofte forbinder Lavant med. Kjør rulletekst:

*

Bonus: U.N.K.L.E. (feat. Thom Yorke) – Rabbit in Your Headlights

Lavant gjorde seg også gjeldende i Jonathan Glazers prisvinnende musikkvideo til låta Rabbit in Your Headlights (hvis tittel er hentet fra Adrian Lynes psykologiske thriller Jacob’s Ladder), som befant seg på debutskiva til den britiske trip hop-gruppa U.N.K.L.E. I videoen får vi se Lavant stavre seg gjennom en trafikkert tunnel, der han gang på gang blir påkjørt. Til slutt hever han armene i været som en Jesus-skikkelse og står imot trafikken.

Ettersom samtlige av scenene vi har valgt ut inneholder en enten løpende, dansende eller løpende og dansende Lavant, har vi også valgt å legge ved et litt annerledes klipp fra rollen som Chaplin-imitator i Harmony Korines Mister Lonely, der figuren er i dialog med seg selv.

Som med alle kåringer er det umulig å lage noen fasit – bare et rom for diskusjon. Denne enestående skuespilleren har, med sin snodige aura, bidratt til å skape en lang rekke originale filmscener. Ja, fjorårets Holy Motors er i seg selv en eneste stor Lavant-fest, som alene rommer nok merkverdige øyeblikk til å fylle en slik liste.

Hva er ditt favorittøyeblikk med Denis Lavant? Del gjerne lenker til severdige klipp i kommentarfeltet!

Denis Lavant i Holy Motors