Avdøde Jóhann Jóhannssons «Last and First Men» er en mektig kinoopplevelse.

Vår guide til BIFF 2020: Fem filmer du må se

BIFF 2020: I dag går startskuddet for årets utgave av Bergen internasjonale filmfestival (BIFF), som trosser pandemien og inviterer alle cinefile til å feire kinosalen som kulturarena med trygge rammer. Nedenfor løfter vi frem fem filmer du bør prioritere.

BIFF kan som vanlig tilby et stort og variert program, for festivalens plassering i kalenderåret gjør at den kan plukke fra mange festivaler. I år ble det naturligvis ikke mulig å hente med seg gods og gull fra Cannes, men bergensere har vært til stede i både Berlin og Venezia, og kan for eksempel skilte med norgespremiere på Chloé Zhaos Gulløve-vinner Nomadland, som i mange kritikeres øyne kan seile opp som neste års store Oscar-favoritt.

Det er merkbart at utvalget er mindre «auteur-tungt» enn vanlig, ettersom mange av de mest profilerte regissørene har valgt å spare filmene sine til 2021 i håp om en mer normalisert festivalkalender. Når det er sagt, har programrådet gjort alt de kan for å verne om tittelen «Norges største filmfestival». Ikke minst er BIFF i kjent stil spesielt gode til å løfte frem interessante dokumentarer fra hele verden (særlig i seksjonen Documentaire Extraordinaire).

Nytt av året er en alternativ digital festival bestående av rundt 50 av de i alt 120 titlene som vises. Denne får man tilgang på via strømmetjenesten BIFF +. «Kall det hva du vil», heter det på festivalens hjemmesider, «BIFF-i-stuen, karantene-BIFF, hjemme-med-sykt-barn-BIFF, eller bare ikke-i-Bergen-BIFF». Apper vil være tilgjengelig i både Apple AppStore og Google Play.

Bergen internasjonale filmfestival åpner i dag, og varer frem til søndag 18. oktober.

*

Et glass til (Thomas Vinterberg, 2020)

Et glass til («Druk») er Thomas Vinterbergs nye film, med et stjernelag av danske skuespillere, inkludert Mads Mikkelsen og Thomas Bo Larsen. Filmen skulle egentlig ha konkurrert i Cannes i mai, og trolig i hovedkonkurransen, der Vinterberg har deltatt en rekke ganger (senest med Jakten i 2011). Et glass til handler om fire lærere og venner som beslutter seg for å teste Finn Skårderuds påståtte teori om at mennesket er født med en halv promille for lite i blodet. Teorien hevder at alkohol åpner sinnet for omverdenen og får kreativiteten til å blomstre. Av distributøren Arthaus beskrives filmen som «et morsomt, rørende, livsbejaende og tankevekkende drama om vennskap, frihet – og alkohol», og våre danske kritikerkolleger er enige. Vinterberg er mildt sagt ujevn, men på sitt beste er han en suveren skuespillerinstruktør og energisk forteller.

Her er visningstidspunktene for Et glass til under BIFF.

*

First Cow (Kelly Reichardt, 2019)

Seksjonen Cinema Extraordinaire kan skilte med vår soleklare favoritt fra årets Berlinale, nemlig Kelly Reichardts First Cow (lytt til vår podkast). Amerikanske Reichardt er en auteur vi har fulgt tett på Montages, og filmer som Meek’s Cutoff (2010) og Certain Women (2016) har det til felles at de aldri inngår kompromisser for å tekkes et bredt publikum. Den umiskjennelige visualiteten og fortellerstilen er intakt i First Cow, men denne fortellingen om mat, handel og utveksling av kulturelle erfaringer og tradisjoner virker likevel mer inkluderende og underholdende enn tidligere Reichardt-filmer.

Her er visningstidspunktene for First Cow under BIFF.

*

Last and First Men (Jóhann Jóhannsson, 2020)

Islandske Jóhann Jóhannsson var blant de virkelig geniforklarte filmkomponistene i sin generasjon (Prisoners, Sicario), og forlot oss altfor tidlig i 2018, bare 48 år gammel. Den gangen var det få som hadde fått med seg at han også hadde talenter utover det musikalske, men Jóhannsson stod bak to eksperimentelle filmer, begge skutt på analog film i svart-hvitt i dramatiske naturomgivelser. Den siste og mest ambisiøse av disse, Last and First Men, hadde verdenspremiere under Berlinalen i år, og er et filmdikt basert på Olaf Stapledons science fiction-roman ved samme tittel. Utdrag fra det litterære forelegget leses av Tilda Swinton, og i kombinasjon med Jóhannssons toner og norske Sturla Brandth Grøvlens analoge svarthvittbilder, fremkalles en tilstand som ligner hypnose. Dette er en kunstoppplevelse som utelukkende bør nytes på kino.

Her er visningstidspunktene for Last and First Men under BIFF.

*

Nomadland (Chloé Zhao, 2020)

Chloé Zhao vant Gulløven i Venezia for road movie-en Nomadland med Frances McDormand i hovedrollen. Våre utsendte rakk akkurat ikke å se filmen under festivalen, men vi velger å stole på et internasjonalt kritikerkorps som mer eller mindre enstemmig har hyllet filmen som et viktig amerikansk verk – og en sterk kandidat til å vinne opptil flere Oscar-priser neste år. Variety skriver: «If road movies have an intrinsic weakness, it’s the episodic nature of their narratives, but “Nomadland” solves that beautifully, creating a pattern in which the path is more circular than linear, and impactful characters come back around to more deeply enrich Fern’s journey. (…) Here’s that rare movie that embodies his belief that “there is no greater joy than to have an endlessly changing horizon, for each day to have a new and different sun.”»

Her er visningstidspunktene for Nomadland under BIFF.

*

The World to Come (Mona Fastvold, 2020)

Mona Fastvold regidebuterte Søvngjengeren i 2014, og har senere medvirket som manusforfatter på Brady Corbets spillefilmer The Childhood of a Leader (2015) og Vox Lux (2018). The World to Come, som var nominert til Gulløven i Venezia, er adaptert fra den titulære novellen i forfatter Jim Shepards novellesamling (som totalt består av ti noveller). Fortellingen utspiller seg på midten av 1800-tallet i et værhardt miljø på den amerikanske østkysten, der de to kvinnene i hvert sitt ektepar – Katherine Waterston og Casey Affleck, Vanessa Kirby og Christopher Abbott – forelsker seg i hverandre. I sin omtale på Montages skriver Tommaso Tocci: «Fastvold’s spin on the challenges of queer love makes the most of the palpable, soul-crushing sense of isolation the characters feel. By removing all signifiers of conventional society, The World to Come liberates these two women from taboo, giving their gradual and mutual attraction a refreshing quality of genuine discovery.» (Lytt til vår podkast om filmen og les vårt intervju med Mona Fastvold.)

Her er visningstidspunktene for The World to Come under BIFF.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>