Månedens komponist: Steve Jablonsky

Navn: Steve Jablonsky

Født: 9. oktober, 1970

Aktuell med: Transformers 3.

Hvem?: Amerikansk komponist. Har som mange andre i sin generasjon bakgrunn fra filmmusikk-studiene ved University of California i Berkeley. Fikk innpass i Media Ventures på midten av 90-tallet, Hans Zimmers produksjonsselskap som senere skiftet navn til Remote Control, og jobbet flere år som assistent til blant andre Harry Gregson-Williams. Her fikk han også anledning til å komponere mindre biter tilleggsmusikk på egen hånd. Første store solo-oppdrag kom med nyinnspillingen av The Texas Chainsaw Massacre i 2003. Han har vært fast samarbeidspartner med Michael Bay siden The Island (2005), og også skrevet musikken til et utall dataspill som Metal Gear Solid 2 (2001) og The Sims 3 (2009). Med Transformers-trilogien i lomma har han endelig begynt å lukte på opprykk til de store gutta.

Thor Joachims vurdering: Spaltens faste lesere har kanskje lagt merke til at det har vært usedvanlig mange komponister i det siste som enten har vært eller fremdeles er assosiert med Hans Zimmer og Remote Control. Vel, hva skal jeg si? Det er et utrolig innflytelsesrikt produksjonsselskap og lydbilde, og en uvurderlig plattform for mange lovende komponister. Det er vanskelig å komme unna, særlig i forhold til store Hollywood-produksjoner med sjangerpreg.

Jeg har ennå ikke helt bestemt meg for om jeg liker Jablonsky eller ikke. På den ene siden misliker jeg sterkt det ansiktsløse lydbildet som droner avgårde i middelmådige gjentolkninger av skrekkfilmer som The Texas Chainsaw Massacre (2003), The Amityville Horror (2005), Friday the 13th (2009) og A Nightmare on Elm Street (2010). Han er åpenbart blitt mannen å gå til for denne type filmer. Jeg synes imidlertid det er en form for anonymisering av musikken; en slags reduksjon til hvitt støy som ikke gagner musikk som uttrykksform. Med tradisjonelle stingere og snike-seg-rundt-musikk får den forsåvidt gjort jobben, men tilfører ikke sjangeren noe nytt. Jeg sliter også med å finne Jablonskys egne musikalske identitet. Veldig ofte preges det av Hans Zimmers krafthymner, Jason Bourne-riff eller andre partiturer som har vært lagt på filmens midlertidige lydspor.

På den andre siden er det tidvise eksempler på melodisk finesse og en større bredde enn det man først får inntrykk av. Det er veldig lite hvitt støy i arbeidet på TV-serien Desperate Housewives, for eksempel, eller et dataspill som The Sims. Dernest er det vanskelig å mislike et partitur som The Island (2005), hyppig brukt i trailere de senere årene. Kraftfulle, oppløftende temaer fremført av et kvasi-gregoriansk kor med et diskret gitarriff – en slags hybrid mellom Zimmers The Thin Red Line (1999), Gladiator (2000) og teknothriller-soundet til Trevor Rabin. Eller den oppdaterte, rockete periodemusikken i komedien Your Highness (2011), som kommer rett på hjemmevideo her i Norge. Her er det tydelig at Jablonsky bokstavelig talt har flere strenger å spille på, og har særlige kvaliteter i forhold til å kombinere akustisk orkester med sampler og elektronikk.

Jablonskys musikk til Transformers-universet er et godt eksempel på denne ambivalensen. Den første filmen er full av svært åpenbare og platte referanser til sine inspirasjonskilder, det være seg Bourne-riff (som i “Deciphering the Signals”) eller Thomas Newmans American Beauty (som i “Sam at the Lake”). Pluss at lydbildet generelt er veldig Hans Zimmer fra topp til tå. Men allikevel storkoser jeg meg. Det moll-tunge, storslåtte, nesten ridderlige temaet for autobotene er av typen som setter seg fast i hjernen umiddelbart, og Jablonsky viser nok en gang sin evne til å skrive spektakulær kormusikk. Dessverre faller det litt i kvalitet i løpet av oppfølgerne ettersom filmene selv blir mer bråkete, stilforvirrede og pinlig pompøse. I Transformers 3 peises det på med pauker og riff, og de nydelige temaene dukker kun sporadisk opp av lydangrepene før de forsvinner ned igjen. Her skulle det vært utvist tilbakeholdenhet på flere områder, men det virker som om det motsatte har vært et gjennomgående produksjonsmantra. Den kommer forhåpentligvis mer til sin rett på soundtrack-albumet.

Tre soundtrack-anbefalinger:

Steamboy (2004), The Island (2005), Transformers (2007)

Musikk-klipp: My Name is Lincoln fra The Island (2005):

Lytt til Steve Jablonsky hos Spotify: