Komponistansvaret på Steven Spielbergs to neste filmer deles mellom John Williams og Alan Silvestri

Kan Alan Silvestri måle seg med John Williams? Når valget står mellom to legender, er Steven Spielberg villig til å finne det ut – han skal nemlig på sine to neste spillefilmer, The Papers og Ready Player One, fordele komponistansvaret mellom Williams og Silvestri.

Det er ingen hemmelighet at komponist/regissør-samarbeidet mellom Steven Spielberg og John Williams er hellig, og et av Hollywoods mest harmoniske. (Les eksempelvis vår sak om Oslo-filharmoniens konserthyllest til duoen.) Blant Spielbergs spillefilmer for kino, er det kun på Purpurfargen (1985) og Bridge of Spies (2015) at regissøren har jobbet med andre komponister (henholdsvis Quincy Jones og Thomas Newman), og som vi spurte da nyheten ble sluppet om at Bridge of Spies skulle tonesettes av Newman: «Er Spielberg trygg i Newmans hender, eller vil savnet etter John Williams bli merkbart? Det gjenstår å se.» De fleste er nok enige nå om at både Spielberg og filmen klarte seg bra.

Williams var (selvfølgelig) tilbake og skrev partituret til SVK (2016), men når postproduksjonsperiodene på Spielbergs to neste filmer nå kolliderer, og to filmer samtidig blir vel omfattende for én komponist (og i tillegg en 85 år gammel en) har Spielberg og Williams avgjort at de skal hente inn hjelp. Og hjelp finner de altså i en annen maestro, Alan Silvestri, som selv har et lojalt komponist/regissør-forhold i sitt profesjonelle virke, til Robert Zemeckis (der Tilbake til fremtiden-trilogien og Forrest Gump er å regne som de aller mest ikoniske resultatene).

Thor Joachim Haga i samtale med Alan Silvestri.

Det er Variety som melder at planen nå blir at John Williams skal komponere musikken til Spielbergs kontemporært relevante og Oscar-egnede varslerdrama The Papers, før Silvestri skal løfte dirigentstokken til den dystopiske science fiction-filmen Ready Player One – en lenge bebudet adaptasjon av Ernest Clines roman med samme tittel.

For fansen er det vel ingenting som kan måle seg mot et nytt verk av John Williams, men det er lite å si på valget av Silvestri som erstatter – de fleste i Montages-redaksjonen har et varmt hjerte også for denne komponisten (les vårt intervju med Silvestri her, og sjekk ut podkastepisodene til Thor Joachim Haga om Silvestris karriere og samtale med Silvestri hos Celluloid Tunes).

Norske premierdatoer er ikke satt, men The Papers har kinopremiere i USA like før jul, 22. desember, mens Ready Player One er ventet 29. mars 2018.