Navn: Allah Rakha (A.R.) Rahman
Født: 6. Januar, 1966
Aktuell med: 127 Hours, Endhiran, Jhootha Hi Sahi
Hvem?: Indisk artist og komponist. Ble av Time Magazine omtalt som ”The Mozart of Madras”, en av Indias mest populære komponister gjennom alle tider (ettersom filmmusikk er Indias største musikalske arena). Etter å ha komponert reklamejingler på begynnelsen av 90-tallet, startet karrieren for alvor da han ble spurt om å skrive musikken til Mani Ratnams populære terroristdrama Roja in 1992. Ratnam har siden blitt fast samarbeidspartner, i tillegg til regissør Shankar Shanmugam (aka S. Shankar). Både sangene og instrumentalmusikken er ofte et møtepunkt mellom tradisjonell indisk musikk og vestlig, klassisk musikk og popmusikk. Han har derfor vært hyppig brukt i crossover-filmer som Lagaan (2001) og Slumdog Millionaire (2008), i tillegg til samarbeid med vestlige artister på andre arenaer, deriblant Andrew Lloyd Webber og Michael Jackson. Slumdog Millionaire ble belønnet med Oscar for både beste filmmusikk og beste sang (Jai Ho!).
Thor Joachims vurdering: Mitt første musikalske møte med Rahman var under visningen av Ashutosh Gowarikers Lagaan på Film fra Sør-festivalen i 2002 – en film som virkelig var konstruert for å appellere til et vestlig publikum; den klassiske underdog-historien om en gruppe fattige landsbyhelter som spiller en cricket-kamp mot de britiske koloniherrene for å slippe skatt i noen år fremover. Rahman benytter anledningen til å trekke på tradisjonelle indiske harmonier og instrumentering (særlig for landsbybeboerne) konfrontert av et vestlig, neoklassisk tonespråk i John Williams’ ånd (actionsekvenser og temaer knyttet til britene) – noen ganger innen et og samme spor. Resultatet er en fantastisk potpurri i rytmer, melodier og farger. Klassisk massala!
Men Rahman var interessant også før han ble Indias store musikalske eksportvare. Regissørpartner Mani Ratnam er kjent for sin idé om å presentere ulike former for samfunnskritikk gjennom tradisjonelle Bollywood-rammer fremfor alternative filmuttrykk. Dette har resultert i en serie filmer som på overflaten har de nødvendige ingrediensene (danser, sanger, farger og melodrama), men som besitter betydelig mer seriøse understrømninger. Den såkalte terrorist-trilogien – Roja (1992), Bombay (1995) og Dil Se (1998) – tilbyr Rahman muligheten til å slå seg løs med kjærlighetssanger fremført i blafrende gevanter, for så å eksperimentere med dissonans og ubehagelige droner bare minutter senere – eksempelvis den kaotiske opptøyesekvensen i Bombay. Det nydelig melankolske hovedtemaet (dels på fløyte, dels på strykere) fra denne filmen ble sågar en internasjonal hit, en slags musikalsk bønn om forsoning mellom hinduer og muslimer. Rahman brukte også det samme temaet i åpningen av Deepa Mehtas crossover-film Fire (1997), forøvrig tonesatt med stemningsfull ordløs vokal.
Danny Boyle er blant Hollywood-regissørene som har fått øynene opp for tamilen. For å være helt ærlig, synes jeg Slumdog Millionaire er kraftig overvurdert. Det er ingenting her som Rahman ikke har gjort hundre ganger bedre tidligere, og Jai Ho er slapp og uinspirert listefyll. Det er dessuten sørgelig at Rahman først nå har oppdaget Eurodance-vocoderen, som allerede var irriterende den gang Olsen Brothers fløy på kjærlighetens vinger i 2000. Ikke bare preger den Jai Ho, den gjennomsyrer også Rahmans tittelsang for S. Shankars mye omtalte science fiction-film Endhiran (aka Robot), aktuell i disse dager.
Nei, da har jeg større forventinger til Boyles kommende film 127 Hours, som har verdenspremiere 5. november; historien om eventyreren Aron Rolston som plutselig ble sittende fast i en fjellsprekk i Utah. Lite rom for utdaterte vocodere der. Jeg ser også potensialet i Thiagarajans Ponnar Shankar, den episke fortellingen om to krigerbrødre som har vært i produksjon siden 2007 og forventes på kino neste år – særlig hvis han dykker ned i det musikalske landskapet som gjorde Lagaan og Jodhaa Akhbar (2008) så engasjerende.
Tre soundtrack-anbefalinger:
Lagaan (2001), Dil Se (1998), Fire (1997)
Musikk-klipp: Bombay Theme fra Bombay (1995):
Lytt til A.R. Rahman hos Spotify (klikk for å åpne):
- S. Shankars Hum Se Hai Muqabala (1994)
- Mani Ratnams Bombay (1995)
- Rajkumar Santoshis Pukar (2000)
- Shyam Benegals Zubeidaa (2001)
- Suresh Krishnas Baba (2002)
- Bombay Dreams (2002) – crossover-musikal
- Rakeysh Omprakash Mehras Rang de Basanti (2005)
- Mani Ratnams Alaipayuthey (2007)
- Shekar Kapurs Elizabeth – The Golden Age (2007) – i samarbeid med Craig Armstrong
- S. Shankars Endhiran (2010)