Topp 10: Synth soundtracks

Elektronisk fremstilt musikklyd er nesten like gammel som filmmediet selv, men ble ikke tatt ordentlig i bruk som gjennomført soundtrack før 70-tallet. I dag finnes den overalt, men ofte integrert sømløst med akustiske instrumenter. Samplingsprogrammer har også kommet så langt at det snart er vanskelig å skille akustisk fra elektronisk. Å lage en Topp 10-liste over de beste synth-soundtrackene gjennom tidene blir derfor en vanskelig oppgave, men vi gjør et forsøk allikevel.

Tidsrammen strekker seg omtrent fra 1919, da thereminen ble oppfunnet (av mange regnet som det første elektroniske instrumentet i moderne forstand) via Robert Moogs banebrytende synthesizer på midten av 60-tallet og frem til i dag. Siden mange synth-soundtracks også benytter seg av et og annet akustisk instrument – en trompet, en saksofon, et kor – og svært få er utelukkende elektroniske, vil vi også inkludere dem, med en ratio på omtrent 90-10 i favør elektronikken. Vi har ikke laget et skille mellom pop-orienterte og mer eksperimentelle lydlandskaper, selv om de representerer svært ulike musikalske uttrykk. De vitner tross alt om instrumentets dynamiske bruksområde.

Man vil som alltid dras mellom personlige favoritter og dem man anser som uunværlige referansepunkter i filmmusikk-historien. Det vil med andre ord -- som ved alle lister -- resultere i skrik, skrål og tenners gnissel i form av partiturer man har oversett eller utelatt. Det er derfor vi har kommentarfeltet. Fyll gjerne inn med egne valg.

*

10. Forbidden Planet (1956) -- Louis & Bebe Barron

Ekteparet Barron stod for et av de mest banebrytende partiturene i historien for en cheesy science fiction film som i dag nok huskes hovedsakelig for en halvseriøs Leslie Nilsen i rollen som kjærlighetssyk astronaut. Ved hjelp av en såkalt ringmodulator produserte de elektroniske kretser som gav fra seg mer eller mindre musikalske lyder som de senere modulerte for spesielle effekter (uling, piping, skraping osv.)

*

9. Thief (1982) -- Tangerine Dream

Det er ikke mange som husker Michael Manns debutfilm i dag, med James Caan i rollen som velmenende juveltyv som bare skal gjøre ”en siste gig” før han legger brekkjernet på hylla, men Tangerine Dreams musikk er noe av det beste de har gjort for filmmediet, rett i kjølvannet av deres kreative og eksperimentelle 70-tallsperiode: Insisterende rytmer, svevende harmonier og tidvis prog rock-oppbygning. Runner-up: Sorcerer (1977)

*

8. Crash (2005) – Mark Isham

Denne får representere 2000-tallets dominerende innfallsvinkel til instrumentet – hovedsakelig ambiente, teksturbaserte droner som hviler diskret bak karakterdrevne plot. Isham, som egentlig er trompetist og jazzer, har også laget mye musikk for elektronika-scenen og underbygger her dronene med en kvinnelig vokal og sparsom bruk av akustiske instrumenter.

*

7. Halloween (1978) -- John Carpenter

Autodidakte John Carpenter har skrevet musikk til de fleste av filmene sine, og ingen er vel mer ikonisk enn Halloween. Carpenters varemerke – de minimalistiske ostinatoene som sakte bygger seg opp i intensitet – fungerer som musikalsk bilde på Michael Myers nådeløse drapsferd. Runner-up: Escape from New York (1981)

*

6. Midnight Express (1978) – Giorgio Moroder

Giorgio Moroders Oscar-vinnende musikk (med Harold Faltermeyer på keyboard for anledningen) er skittent og mekanisk i uttrykket, akkurat som Brad Davis’ karakter og de grelle tyrkiske fengselsveggene. Det pulserende ”Chase”-temaet maktet sågar å bli en hit på club-scenen i ulike remiksede og forlengede versjoner. ”Axel F”s noe dystrere halvbror, om du vil. Runner up: Scarface (1983).

*

5. Terminator (1984) – Brad Fiedel

En forferdelig lytteopplevelse på CD, men glimrende lyddesign-musikk i filmen – hovedsakelig en collage av kolliderende stålplater, svisjende effekter og alvorstyngede droner. Det perfekte lydsporet for Arnolds mekaniske pågangsmot, selv om de musikalske strukturene også hinter om et slags menneskelig drama bak maskineriet.

*

4. A Clockwork Orange (1971) – Wendy Carlos

Carlos var en av de fremste bidragsyterne til Moogens popularitet da hun ga ut albumet Switched-on Bach i 1968 (den gang som mann under navnet Walter), og hennes distillerte synthversjoner av klassisk musikk ble nærmest en av hovedkarakterene i Kubricks klassiker fra 1971. De satiriske arrangementene av ”Ludwig van” løper gjennom filmen som en link mellom fortid, nåtid og fremtid. Her er åpningssekvensen med Carlos’ tolkning av Henry Purcells Music for the Funeral of Queen Mary:

*

3. The Rock (1996) – Hans Zimmer & Nick Glennie-Smith

Hans Zimmers ekstremt innflytelsesrike “power anthem” fant omsider sin allmenne gjennomslagskraft i denne vellagde Michael Bay-ekstravagansen, selv om den hadde vært i utvikling siden slutten av 80-tallet: Samplet orkester og elektronikk, kanskje med en og annen akustisk messingblåser, møtes i mollstemte, storslåtte melodier og prog rock-akkordskifter. Runner-up: Rødt Hav (1995)

*

2. Beverly Hills Cop (1984) – Harold Faltermeyer

Superprodusent Harold Faltermeyer er kanskje 80-tallets fremste synth-poper i filmmusikk-sammenheng. Hovedtemaet ”Axel F” har hjemsøkt diskogulv i årtier, mens den funky dramamusikken basert på analoge synther og det massive trommearsenalet til Roland TR-808 fungerer utmerket som filmens puls. Runner-up: Top Gun (1986).

*

1. Blade Runner (1982) -- Vangelis

Ingen over, ingen ved siden. Lyd blandes med musikk, musikk inne i fiksjonen blandes med musikk utenfor, musikk blir tidvis lydeffekter. Vangelis’ klassiker – som inneholder alt fra film noir-blues til onomatopoetiske beskrivelser av visuelle tablåer -- er kanskje det fremste eksemplet på et organisk partitur som luller deg inn i en dionysisk stemning. Og lar deg bli der. Runner-up: Ildvognene (1981)