Filmfrelst

Filmfrelst #317: Venezia 2018 – Vox Lux

Venezia 2018: Brady Corbets Vox Lux var den beste filmen vi så i Venezia, og i denne episoden diskuterer vi våre forventninger til verket, dets formidable ideer og kvaliteter, samt hvordan Corbet fletter sammen narrativets popmytologi med innsiktsfulle betraktninger om samfunnet vi lever i.

Vox Lux fremstiller popartisten «Celeste» sin tilblivelse, mot en beksvart bakgrunn som overlevende av en skolemassakre. At Natalie Portman leverer en av sine beste rolleprestasjoner blir nesten som bonus å regne – ikke minst fordi 16-årige Raffey Cassidy (kjent fra Tomorrowland og The Killing of a Sacred Deer) stjeler alle scenene hun er med i, som den unge Celeste.

Skuespiller, regissør og manusforfatter Brady Corbet vakte oppsikt allerede med sin debutfilm, The Childhood of a Leader (vist i sideprogrammet Orizzonti i Venezia i 2015), og hans virtuose registil gjør at vi sammenligner ham med Xavier Dolan. Vox Lux er imidlertid dedikert til avdøde Jonathan Demme (som ga Corbet Orrizonti-juryens regipris for The Childhood of a Leader), og filmens visuelle uttrykk er tydelig modellert på Demme og fotograf Tak Fujimotos samarbeider (som for øvrig også var en viktig referanse for Dolans Laurence Anyways [2012]).

Samtalen nedenfor beveger seg på kryss og tvers av Vox Lux, og ved mikrofonene sitter Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen – i sterk filmrus.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>