Filmfrelst #566: Venezia 2023 – Hyllest til William Friedkin, og filmene vi gleder oss til

Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. William Friedkins mesterverk Eksorsisten (1973) vises fra og med torsdag 31. august – sjekk tidspunkter i oversikten hos ditt cinematek.

*

Venezia 2023: I denne første episoden fra årets Venezia-festival snakker vi om våre forventninger til programmet og setter fokus på den nylig avdøde amerikanske regissøren William Friedkin, som hylles på Lido med posthum premiere på sin siste film The Caine Mutiny Court Martial og jubileumsvisninger av Eksorsisten (1973).

Da Venezia-programmet ble offentliggjort for en måneds tid siden, merket vi oss straks at William Friedkin var aktuell med en ny fiksjonsfilm – hans første siden Killer Joe (2011). Men 7. august døde Friedkin, og det som skulle vært en gjenforening med en festival han har et nært bånd til, blir i stedet en minnestund.

Friedkins bortgang blir også markert med visninger av Eksorsisten i nyrestaurert versjon, og idet vårt panel samlet seg rundt bordet på Lido for denne introepisoden kom Friedkin i fokus. Det viste seg nemlig at noen «i hemmelighet» har valgt bort å se denne klassikeren, av frykt for hva opplevelsen vil bringe.

Etter Friedkin-praten snakker vi også litt om hvilke filmer vi ser spesielt frem til på årets program, både i og utenfor konkurranse, og i det alltid innholdsrike retrospektivet Venice Classics – der japanske Shinji Sômai bl.a. er representert med Moving («Ohikkoshi», 1993).

Ved mikrofonene sitter Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen, Hedda Robertsen og Benjamin Yazdan.

God lytting!