arets-beste-filmer-topp-20-2010

Topplister

Årets beste filmer – topp 20, 2010

Denne saken har 10 undersaker:

Hopp rett til

Neste:  Eiriks topp 20, 2010»

Har det vært et skuffende filmår i det store og hele? Vi i Montages er uenige, og det speiles også i våre lister for filmåret 2010. Riktignok satser vi ekstra høyt denne gangen, og har bedt staben plukke ut hele 20 favorittfilmer fra året som har gått. Kanskje litt overmodig, og for enkelte av oss bød det på reele utfordringer å finne så mange titler vi mente fortjente stemplet årets beste filmer. Andre i Montages hadde derimot ingen problemer, og slet heller med å prioritere fra en lang liste av filmer de forelsket seg i dette året. Allikevel er det enkelte titler som går igjen på nesten samtlige lister, og de speiler også året godt sett under ett. – 2010 har vært et fremragende år for amerikansk film, både av den helkommersielle sorten Hollywood serverer oss, men også i landskapet vi liker å referer til som indiefilm. Mer om det siden, først et overfladisk skråblikk på andre steder i verden.

Den europeiske filmen dominerte fullstendig fjorårets kritikerlister, både hos oss i Montages og ellers. Lars von Triers Antichrist og Michael Hanekes Det hvite båndet ledet an i et 2009 der også svensk og fransk film ga oss uforglemmelige knyttneveslag på kinolerretet. I år har derimot vært lite europeisk film å rope virkelig hurra for oss. Selv med titler som Polanskis Skyggen, franske Om guder og mennesker og Profeten, italienske I Am Love, greske Dogtooth, danske I en bedre verden og svenske Flickan manglet de virkelig store auteurene, de provoserende titlene og de virkelig engasjerende historiene. Eller kanskje ikke? Sistnevnte film kom ikke en gang på kino her til lands, og flere av årets beste titler forøvrig ble ellers aldri lansert på kino. 2010 var året da Arthaus lanserte italienske Sommerlunch i Roma for tantene på Frogner, men neglisjerte cineastenes behov for å se Gaspar Noés Enter the Void på stort lerret. I så måte et kroneksempel i en tid da distributørenes valg av titler fremstår som mer og mer absurd for oss som anser film som mer enn en unnskyldning for å rape popkorn.

Den norske filmen bød på sin side på større variasjon enn på mange år. Maria Sødahls Limbo ble derimot vårt første virkelig vellykkede forsøk på dramasjangeren på ganske så mange år, mens André Øvredal leflet nådeløst og ganske så underholdende med norske eventyr i sin Trolljegeren. Marius Holst viste muskler med Kongen av Bastøy, og Erik Skjoldbjærg knuste alle fordommer med Nokas. Noe lenger sør ga Abbas Kiarostami oss på sin side Certified Copy og Rafi Pitts The Hunter, mens Shirin Neshat brant seg inn på netthinnen med Kvinner uten menn. Den asiatiske filmen på sin side manglet som den europeiske, lokomotiver av det energiske slaget. Vi fikk ingen Mother eller Thirst, men det må nevnes at dette var året da Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv vant Gullpalmen. En tittel som først lanseres her hjemme neste år, men som allikevel figurerer på enkelte av våre lister etter visning under årets Film fra sør. Den søramerikanske filmen gjorde seg lite gjeldende på norske kinoer, men via festivaler og dvd har vi allikevel fått med oss godbiter som Lucrecia Martels The Headless Woman og Pablo Traperos Carancho.

Nei, det var den amerikanske filmen som dominerte i år. Det startet med James Camerons Avatar som etter premieren andre juledag, fikk gå over et år på flere kinoer i landet. Sammen med Tim Burtons Alice i Eventyrland viste den at 3D-filmen har funnet sin plass hos kinopublikummet, og demonstrerte ytterligere at blockbusteren såvisst ikke er død. Men der titler som Iron Man 2 og Robin Hood ikke gjort stort mer enn å kopiere utslitte formler, var det Christopher Nolans Inception som virkelig viste hva drømmefabrikken kan være god for. Kombinasjonen originalt utgangspunkt og Hollywoods maskineri, gjorde dette til en av årets største filmer – og Montages’ soleklare favoritt for filmåret 2010, om man ser alle listene under ett. Tett fulgt av en annen film som dominerte billettsalget i år; Pixars Toy Story 3 og David Finchers Oscar-favoritt The Social Network, har staben vært sjeldent enige om de øverste plassene på våre lister. Men den amerikanske filmen bød på flere fasetter enn på lenge i år, med mer uavhengige produksjoner som Casey Afflecks I’m Still Here, Noah Baumbachs Greenberg, Gregg Arakis Kaboom, Sofia Coppolas Somewhere og overraskelsen Exit Through the Gift Shop i regi av Banksy blant titlene vi har med i vår kåring av årets beste filmer 2010.

Listene er basert på filmer vi har sett på kino, festival eller dvd i inn- og utland. Enkelte titler kommer på kino først neste år, mens andre hadde premiere i fjor. Listene er derfor ikke representative for det vi kollektivt har sett i Montages, og enkelte titler kan ha figurert på andres lister fra fjoråret, eller dukke opp når 2011 skal kåres. Ta gjerne også en titt på fjorårets kåring, om du savner enkelte titler.

God lesning, og ikke nøl med å legge inn din liste i kommentarfeltet!

Eirik John Einar Kari Karsten Lars Ole
Martin Maria Sivert Thor Joachim Trond

Denne saken har 10 undersaker:

Hopp rett til

Neste:  Eiriks topp 20, 2010»

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 41 kommentarer

  1. Eric Vogel sier:

    Flotte saker! Dere har gått grundig til verks.

    Hva med å lage en word cloud over alle titlene? Så får dere en slags Montages-redaksjonens-mest-nevnte-i-kåringa-2010-oversikt. Hvordan man evt. justerer for filmenes individuelle listeplassering vet jeg dog ikke.

  2. Jørgen Lien sier:

    Min liste overlapper i stor grad de filmene det er størst enighet om på Montages:

    1. The Social Network
    2. A Single Man
    3. Toy Story 3
    4. Harry Potter og dødstalismanene, del 1
    5. Inception
    6. Shutter Island
    7. Tetro
    8. The Kids Are All Right
    9. Dogtooth
    10. Polanskis Skyggen

    Til slutt vil jeg bare nevne at jeg særlig er glad for å se A Single Man på et par av listene. Mye av kritikermottagelsen i USA virket preget av en aversjon mot filmens stiliserte uttrykk, men under dens vakre ytre fant jeg en film med emosjonell tyngde. Det slår meg fortsatt som urimelig at Colin Firth ikke ble Oscar-belønnet for hovedrollen.

  3. Joakim Bech sier:

    På min liste over årets beste filmer finner du også Machete og Piranha 3D, av delvis samme grunn som Predators og The Expendables på Thor Joachims liste (upretensiøst er et viktig stikkord for samtlige)!

  4. Øyvind Hellenes sier:

    Har ikke sett all verden med samtidsfilm dette året, men her er i hvert fall fem filmer som jeg elsket:

    1. The Social Network
    2. Inception
    3. The Ghost Writer
    4. Harry Potter
    5. Tron: Legacy

    Ser ut som jeg, sammen med “god kveld norge” var de eneste som virkelig digget Tron, hehe.

  5. Jørgen – A Single Man var enda tydeligere tilstede på fjorårets lister, der jeg blant annet hadde den på fjerde plass. Må innrømme jeg har savnet en tilsvarende estetisk nytelse i år!

  6. Men, hva slags kriterier gjelder for hvilke filmer som regnes blant “årets”? Etter kjappe blikk på noen av listene merker jeg meg f.eks. Afterschool som ble vist på OIFF i 2008(!), og L’heure d’ete som Kosmorama viste i 2o09. Jeg bare lurer. :-)

  7. Jeg har gjort et forsøk på forklare i teksten øverst. Hovedkriteriet var at filmen må ha hatt sin premiere på kino, festival, dvd eller vod i løpet av 2010, og dermed vært allment tilgjengelig. Enkelte titler er unntak, – eksempelvis A Single Man som noen av oss så på festival i fjor høst, men som hadde kinopremiere i år. Vi ser film på veldig forskjellige arenaer i Montages, enkelte av oss eksempelvis i USA eller på de større festivalene, andre ser kun på dvd eller via vod-tjenester. Det betyr at tidspunktet for når vi endelig får sett en film kan være veldig forskjellig, men det er allikevel viktig for oss at alle får tatt med sine største opplevelser i inneværende år. Noen eldre titler er også blitt med, mest fordi vi ikke har oversikt over når enkelte først ble vist her i landet.

  8. Morten sier:

    Fint å se Lars Ole trekke frem “Le père de mes enfants”. Anbefales på det varmeste! Ellers er listene litt forutsigbare, men flott initiativ. Godt nyttår.

  9. @Eirik: Der kan du se, det kan komme mye utav å faktisk lese det som står skrevet. :-) Godt nyttår!

  10. Christoffer Ødegården sier:

    Jeg antar at vi ikke vil få høre om de fleste gode ikke-amerikanske/skandinaviske filmene før noen måneder til har passert. Er slik det vanligvis er hvert år.

    Mange interessante lister her, og mange anbefalinger jeg vil følge. Er spesielt glad for å se The Lovely Bones på flere lister, selv om den ikke er nærmest toppen på noen. Elsket den filmen. Samme går for Where the Wild Things Are, selv om den ble bedre mottatt. Regner nå forsåvidt begge som 2009 filmer ettersom jeg liker å følge internasjonale datoer, men de hadde begge vært på toppen.

    Det er mange 2010 filmer jeg ikke har fått sett ennå. Er spesielt interessert i Uncle Boonme og Film Socialism(den nye til Godard).

    Her er en midlertidig topp 10:

    1. Black Swan (2010, Darren Aronofsky)
    2. The Social Network (2010, David Fincher)
    3. Inception (2010, Christopher Nolan)
    4. Four Lions (2010, Christopher Morris)
    5. Toy Story 3 (2010, Lee Unkrich)
    6. Exit Through the Gift Shop (2010, Banksy)
    7. Somewhere (2010, Sofia Coppola)
    8. How to Train Your Dragon (2010, Dean DeBlois & Chris Sanders)
    9. You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010, Woody Allen)
    10. Animal Kingdom (2010, David Michôd)

  11. Outze sier:

    Jeg er igjen overrasket over, eller kanskje ikke på bølgelengde med, at Inception er den store vinneren fra 2010 her på Montages. Ellers er jo alt som vanlig med enighet og uenighet i en fin balanse, men jeg synes det er en i overkant stor dominans av amerikansk film, mens jeg gleder meg over at såpass mange norske filmer er representert, som jeg må få sett utover i det nye året. Hva som er film fra 2010 eller ikke er jo alltid vanskelig, så der har jeg ikke noe kritikk å komme med, mens min egen liste toppes av en film som dere kanskje vil regne som en film fra 2011. Listelageri er bare tull, rart, og i siste instans umulig, men ekstremt artig.

    Så her er min topp 20 fra 2010:

    1. Black Swan (Darren Aronofsky)
    2. The Limits of Control (Jim Jarmusch)
    3. The Social Network (David Fincher)
    4. The Ghost Writer (Roman Polanski)
    5. Un Prophète (Jacques Audiard)
    6. Lady Blue Shanghai (David Lynch)
    7. Film Socialisme (Jean-Luc Godard)
    8. Uncle Boonmee… (Apichatpong Weerasethakul)
    9. Where the Wild Things Are (Spike Jonze)
    10. White Material (Claire Denis)
    11. Café Noir (Jung Sung-il)
    12. Winter’s Bone (Debra Granik)
    13. Somewhere (Sofia Coppola)
    14. Fish Tank (Andrea Arnold)
    15. Inception (Christopher Nolan)
    16. My Son, My Son, What Have Ye Done (Werner Herzog)
    17. En Ganske Snill Mann (Hans-Petter Moland)
    18. The American (Anton Corbijn)
    19. Copie Conforme (Abbas Kiarostami)
    20. Shutter Island (Martin Scorsese)

  12. Er flere av oss som har sett “Black Swan”, men vi ble enige om å spare den til neste år, ettersom vi bare har sett den på en pressevisning og ikke festival/lignende. Hadde vi hatt med filmen i år ville den fått en suveren førsteplass hos meg, men det skal skrives mye om “Black Swan” fremover, så holder meg i skinnet inntil videre. Til dere som ikke har sett den: GLED DERE!

    At listene domineres av filmer fra USA, tror jeg har med å gjøre at dette strengt tatt var et veldig godt år for amerikansk film og kanskje et litt svakt år for europeisk/asiatisk film. Selv var jeg nesten sjokkert over hvor mange amerikanske filmer som havnet på lista mi, spesielt målt opp mot fjoråret som bar veldig preg av europeisk og ikke minst skandinavisk film. Neste år er det kanskje helt annerledes!

  13. Interessant å se den amerikanske dominansen. Personlig har jeg aldri vært mindre interessert i samtidsfilm fra Hollywood, både popkorn og de mer arty filmene, enn jeg er nå. Mye er sikkert min egen foranderlige filmsmaks feil, men jeg kan ikke la være å observere og mene at mange av fjorårets største kritikersuksesser er laget av regissører som har levert langt sterkere filmer tidligere, om det nå var for 10 (Nolan) eller 30-40 (Polanski, Scorsese) år siden.

    Min egen topp ti ser slik ut:

    1. The Limits of Control
    2. Dogtooth
    3. Police, Adjective
    4. Katalin Varga
    5. Exit Through the Gift Shop
    6. Fish Tank
    7. Four Lions
    8. Ha Ha Ha
    9. A Single Man
    10. White Material

    http://rateyourmusic.com/list/EZann/top_21_cinema_2010

  14. Robin sier:

    Filmen jeg tenkte mest over og (ved 7 gjensyn) underholdt meg mest var Inception.

    Vil også legge til at jeg syntes Social Network først og fremst er en Sorkin film fremfor en Fincher film. Tror ikke Gus Van Sant hadde gjort en dårligere jobb med det manuset.

    Black Swan var ikke helt der oppe for meg. In-your-face stilen til Aronofsky er ikke helt min smak..

  15. Robin: Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men det må bemerkes at van Sants versjon hadde vært TOTALT annerledes.

    Det som slår meg mest nå som året er over er hvor mange filmer jeg ikke har rukket å se. Blir nødt til å være mer effektiv i år.

    1. A Single Man
    2. De laatste dagen van Emma Blank
    3. The Social Network
    4. The Road
    5. Limbo
    6. The Ghost Writer
    7. Exit Through The Gift Shop
    8. The Limits of Control
    9. The Revenant
    10. Apan

    Emma Blank er virkelig noe for seg selv. Anbefales på det sterkeste hvis dere klarer å spore den opp et eller annet sted.

  16. Hei!
    Min liste er veldig ukomplett, da jeg stort sett har sett gammel film i år (som vanlig). Ser gjerne de store blockbusterne et år eller to etter at de kom ut.
    Noen Top 2o blir det ikke, men jeg kan ihvertfall få med mine favoritter (og ja, jeg har sett Inception. Enough said).

    1. The Ghost Writer
    2. How to train your dragon
    3. Toy Story 3
    4. Social Network
    5. Despicable me

    honorable mention: Pelle Politibil går i vannet ;)

  17. Mads Outzen sier:

    @Lars Ole:

    Ja, skjønner den. Ofte flott å spare på godbiter gitt. Og “Black Swan” er jo en godbit uten sidestykke; jeg har ikke kjent en film på kroppen på en slik måte siden, tja, “Inland Empire” eller tilbake til “Mulholland Drive”. Når det gjelder at det har vært et svakt ikke-amerikansk filmår er jeg ikke enig, selv om jeg ser hva du snakker om, synes i alle fall Frankrike har vært knall. Vi får uansett håpe på, som alle år, at europeisk film er på topp nå i 2011.

    Ellers: kommentaren her om at “The Social Network” er mer Sorkin enn Fincher synes jeg er flåsete. Det er jo virkelig en regissørfilm, der kjøringer og lek med mediet er både aksentuerte og stramme. Det var faktisk måten Fincher bruker form til å gjøre en i utgangspunktet kjedelig historie til noe intenst, intimt og interessant som gjorde den filmen så genial. Jeg ville umiddelbart kalt SN en Fincher-film.

    PS: Jeg blander alltid å skrive navn og brukernavn i sammenhenger som dette, så om det er forvirrende er det altså jeg som er Outze, hehe.

  18. john grønn sier:

    1.kongen av bastøy.
    2.inception.
    3.trolljegeren.
    4.shutter island.
    5.A-team.

  19. @ Mads: Ja, man må spare på godbitene ;) Skal jeg være riktig bombastisk, tror jeg nok “Black Swan” er den beste amerikanske filmen jeg har sett siden “There Will Be Blood”. Jeg har et nesten fysisk behov for å se den igjen så fort som overhodet mulig. Grøss, så klikk man blir når noe er SÅ bra…

    Men at filmer som “Skyggesiden” og “Om guder og mennesker” stort sett er fraværende her, handler mest om at vi ikke fikk sett dem i julestria. Disse kommer dessverre i et listelimbo. For meg som elsker klassisk skandinavisk drama og har et nært forhold til svensk film, er det jo ikke utenkelig at “Skyggesiden” hadde kommet høyt opp om jeg hadde fått sett den.

    Ellers er jeg enig i at Frankrike hadde et godt år, som i og for seg også skinner igjennom på min egen liste. Generaliseringer blir alltid litt feil, men sammenlignet med fjoråret synes jeg amerikansk film var betraktelig bedre i år, mens det fantes færre virkelig store europeiske verk ala “Antichrist”, “Det hvite båndet”, “De Ofrivilliga”, “Hunger” etc. Men dette handler jo også om smak – andre kan jo oppleve det helt motsatt. I alle tilfeller var jo faktisk “The Ghost Writer” en europeisk film og den befinner seg på min andreplass. Det skal sies at jeg også er blant dem som i det store og det hele syntes filmåret 2010 var godt, da jeg fint kunne listet opp tyve titler til som falt i god jord.

    Forøvrig helt enig i at “The Social Network” er en Fincher-film.

  20. Ole_ sier:

    For en tullete krangel om hvem sin film det er! TSN er en film skrevet mesterlig av Sorkin, med et (igjen) mesterlig regigrep av Fincher.

    http://www.salon.com/entertainment/movies/film_salon/2010/12/30/scenes_2010_social_network/index.html

    Årets beste film er forøvrig norsk og heter Nokas!

  21. Åse Kathrin Vuolab sier:

    Få kvinnelige stemmer her, får nesten litt prestasjonsangst nå..

    Jeg velger å ta frem to.
    Nokas og Inception.

    Okey, så sniker jeg inn Dogtooth også. En plutselig etterdønning av frysinger.

  22. Kari Petronella Finstad sier:

    Jeg er oppriktig spent på om noen filmer i det hele tatt kommer i nærheten av “Black Swan” i dette flunkende nye året, men det er selvsagt for tidlig å spå noe riktig ennå.
    Jeg skjønner ut fra lesernes lister at jeg må få sett “The Limits of Control” fluksens!

  23. Rettelse til min liste. Så Black Swan i går. En soleklar, ny andreplass, etter The Ghost Writer!

  24. Siden det har vært rimelig labert ifra den asiatiske og europeiske filmfronten i 2010, så ble også min liste dominert av amerikanske titler.

    1. Inception
    2. Never let me go
    3. Somewhere
    4. TRON : Legacy
    5. Secret Reunion (Ui-hyeong-je)
    6. Robin Hood
    7. The Social Network
    8. Harry Potter & The Deathly Hallows – Part 1
    9. Toy Story 3
    10. Kick-ass

    Veldig vanskelig å rangere synes jeg, men har gjort et iherdig forsøk og blitt noenlunde enig med meg selv.

    Vil også nevne følgende titler som fortjener pluss i margen:

    How To Train your dragon
    Green Zone
    The Expendables
    The American
    Armadillo
    The Town
    The Book of Eli
    Shutter Island

    Og man kan ikke unngå å ta med seg det absolutte verste av hele bermen:

    Date Night
    Cop Out
    Winter’s Bone
    The Losers
    The Bounty Hunter
    Prince of Persia – Sands of Time
    Scott Pilgrim vs The World

  25. Øistein Refseth sier:

    Gi meg en double bill av Sommerlunsj i Roma og Valhalla Rising! Filmglede ala 2010.

  26. @ Jasse Nielsen: Morsomt at du mislikte “Winter’s Bone” så sterkt. Selv ble jeg helt forvirret når jeg så den og følte nesten for å dobbeltsjekke at det faktisk var denne filmen som har fått så panegyriske omtaler. Selv opplevde jeg det som en smått artsy onsdagsfilm med god hovedrolle og lite annet.

  27. Erik Vågnes sier:

    Winter’s Bone var jo en strålende neo-noir med kanskje årets mest fengslende kvinnelige karakter! Skjønner ikke at noen kan være intetsigende til den…

    Min liste over topp 10 filmer i 2010:

    1. Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv
    2. Certified Copy
    3. The Ghost Writer
    4. Winter’s Bone
    5. Shutter Island
    6. The Social Network
    7. Gazas Tårer
    8. Armadillo
    9. Inception
    10. Greenberg

    Begrunnelser kan leses her:
    http://vaagnes.wordpress.com/2011/01/03/de-ti-beste-filmene-fra-2010/

  28. @Lars Ole: Mulig jeg tok litt hardt i ved å slenge den på “versting” lista, men etter all den positive kritikken den hadde lene seg på, så ble skuffelsen rimelig stor. Greit, Jennifer Lawrence gjør en bra rolletolkning og hun virker troverdig, men som du selv sier…er dette her egentlig noe annet enn en gjennomsnittlig onsdagsfilm? Veldig lite engasjerende.

    Ellers plager det meg at jeg ikke har fått sett “Black Swan”. Jeg mener bestemt at dette må være en 2010 film, på lik linje med “Somewhere” og “Never let me go”, selv om ikke noen av disse filmene befant seg på ordinær kino her til lands i løpet av 2010. Selv foretrekker jeg å gå ut ifra ordinær US release, og ikke norsk..selv om det kan bli skeivt. Hva skulle man vel gjort uten Blu-ray og internett?

    Jeg brenner etter å få se “Black Swan”. Skal ærlig talt innrømme at jeg var svært skeptisk til Aronofsky etter jeg så “Pi”. Heldigvis ble jeg mektig overbevist etter “Requiem for a dream” og “The Wrestler”. Det blir vel å smøre seg med tålmodighet til Februar.

  29. Christoffer Ødegården sier:

    Winter’s Bone hadde noen svakheter men den har uten tvil styrke. Den viser et Amerika få vil snakke om. Et Amerika med en hardbanket, nesten sympatiløs kultur langt utenfor byene. En verden mørkere og mer moralsk grå enn de verste av slummer.

    Vil forresten legge til at det ikke var Jennifer Lawrence, men heller John Hawkes som gjorde det store inntrykket på meg. At han klarer å spille en så skrekkinnjagende karakter og fremdeles klare å vise de gode og myke sidene av ham og la oss sympatisere. Maken til opptreden var det få av i 2010 og når du husker at han spilte Richard Swersey i Me and You and Everyone We Know for fem år siden blir man bare mer imponert. To så forskjellige karakterer skal man lete lenge etter. Håper han blir nominert i supporting kategorien under årets Oscar seremoni.

  30. 1. Shutter Island
    2. A Single Man
    3. The Ghost Writer
    4. Toy Story 3
    5. Inception
    6. The Social Network
    7. Madeo
    8. Un prophète
    9. Fantastic Mr. Fox
    10. The Limits of Control

    Runners up: The Road, Dogtooth, Valhalla Rising, Four Lions, Machete, Trolljegeren, En Ganske snill mann, Kongen av Bastøy, Fish Tank

    Filmer jeg ikke har sett enda som sikkert hadde vært på lista hvis jeg hadde sett de: Enter the Void, Black Swan, I Saw the Devil

  31. Maria Moseng sier:

    Takk for gode anbefalinger, Montages-gjengen! Min liste er vel også mer eller mindre overlappende, men her er ti på topp fra et middels filmår:

    1 White Material
    2 Fish Tank
    3 Profeten
    4A Single Man
    5 35 shots of Rhum
    6 Somewhere
    7 I am Love
    8 Armadillo
    9 Limits of Control
    10 La Nana

    Inception er jo festlig på mange måter, men er den egentlig nyskapende? Parallellklipping har vi jo sett opp til flere ganger etter 1915. Personlig synes jeg den litt naive framstillinga av den menneskelige underbevisstheten ble et irritasjonsmoment som rett og slett forstyrra karusellturen. (For ikke å snakke om en kjærlighetshistorie like svulstig som en musikkvideo fra det gode 90-tallet. Og hvorfor drømmer Cobb bare i form av James Bond-kulisser?) Det er litt trist, men likevel mulig å akseptere, at en film med så høye budsjetter må “safe” litt i forhold til hva den forventer av publikum. Altså at når plottet er intrikat, må karakterene og relasjonene mellom dem være mer generiske og utskårne. Men når location nå først engang er inne i vår forundelige skalle, blir det for påfallende at at den psykologiske motivasjonen hos hovedpersonen(e) på samme tid er for forenklet og for overfortalt. For høye forventinger, muligvis. Men da er det jo bare å skylde på markedsføringen? ;)

    Forøvrig interessant at det motsatte synes å være tilfelle med andrefavoritten The Social Network – som tilsynelatende har infridd langt mer enn hva folk forventet av en facebook bio-film (og jeg skjønner at jeg må få sett den brennkvikt rett og slett).

  32. Erik Vågnes sier:

    @ Maria: Fin liste, men 35 Rhums er vel strengt tatt 2009 uansett målestokk. Viss ikke hadde den vært langt oppe på min egen liste. Jeg gleder meg til å se White Material og at den troner listen din legger ikke akkurat noen demper på forventningene. Har virkelig fått øyene opp for Claire Denis dette siste året.

    Er forøvrig enig med deg i at Inceptions svakhet er at den overforteller alt for å gjøre den mest mulig enkel å fordøye for et mainstream-publikum. Det er godt mulig at den derfor vil tape seg ved gjensyn, så det blir spennende å se hvordan den holder seg.

    Fish Tank var veldig god til å begynne med, men jeg følte filmen tok noen rare retninger mot slutten; nærmet seg nesten noe Michael Haneke kunne funnet på. Følte det var et dissonerende brudd med filmens stil som ikke funket.

  33. kristiank sier:

    Jepp, blant årets kinofilmer var INCEPTION årets beste med THE ROAD på en god andreplass. Årets mest underholdende var KICK ASS med en overraskende underholdende PIRANHA 3D i bakgrunnen – jeg viste Aja fortsatt hadde det i seg. Årets beste norske film var NOKAS mens TROLLJEGEREN underholdt best. SNØHULEMANNEN må også nevnes som et meget interessant dokumentarbidrag. Av animasjonsfilmene var DRAGETRENEREN en langt bedre film enn en noe repetativ TOY STORY 3. Trekker heller frem DOOGTOOTH som den “smale” filmen fremfor DET HVITE BÅNDET, synes ikke dette er Hanekes beste film. Årets mest undervurderte film er THE RUNAWAYS hvor Kirsten Stewart viser at hun faktisk kan spill. Årets store kinonedtur var ALICE IN WONDERLAND 3D som er foreløpig lavmål i Tim Burtons stadig synkende filmografi.

  34. Magnus Nikolaisen sier:

    Alltid moro med disse listene :D

    1. The Social Network
    2. The Ghost Writer
    3. Onkel Boonome som kan erindre sine tidligere liv
    4. Inception
    5. Flickan
    6. Kvinner uten menn
    7. Precious
    8. Shutter Island
    9. Thirst
    10. Kick-Ass
    11. Hævnen/I en bedre verden
    12. Where the wild things are
    13. Honning
    14. Nokas
    15. Loose Cannons/Mine Vaganti

    Regner med at Somewhere og Om guder og mennesker vil kjempe seg inn på listen når jeg får sett de ;)

  35. Pål Seland, Jr. sier:

    Synes amerikansk film hadde et dårlig år, jeg, men vil slå et slag for MacGruber som jeg håper og tror at med tiden vil vokse i anseelse.

  36. Ole_ sier:

    MacGruber er en film som vil vokse i anseelse. Herlig fjas!

  37. ScallyStian sier:

    Hvorfor dere ikke bruker orginal tittel på selve filmene?

    Nuvel, lister er ikke min greie i det hele tatt. Er en film flott, så betyr det ikke at den trenger en spesiell plasering. Det her er sikkert bare meg når det gjelder begge nevnte saker.

    Winter`s Bone var da alle tiders. En nytelse å se den unge kvinne vasse i trailersøppel og landsbyens lukkede verden. Black Swan var også stor stas, da på motsatt skala av oppvekst og kvinner. Den vil sikkert få oppleve statuer og hyllest. The Fighter skal man heller ikke støve bort, og da spesielt rollen til Bale. Også i den film så man alle tiders visning av trailersyndromet. You Don’t Know Jack var også en finfin biografi. 127 Hours? Fantastisk flott film. Takker stort for at Danny Boyle kom til mitt liv med Shallow Grave. Etter den tid, så har det vært den ene oppsvingeren etter den andre.

    Gleder meg særs meget til Mike Leigh`s Another Year og Ken Loach sin Route Irish. Muligens også Made in Dagenham og The King’s Speech kan være noe. De går vel alle inn under år 2010, eller tar jeg helt feil her nå? Problemet er at jeg har ikke fått sett noen av de, bare gleder meg stort. Dere har sikkert klart å få fatt i noen av disse kommende filmer på privat visning?

    Four Lions bør nevnes. Sikkert en film som vil bli slaktet av de fleste, da denne humor er ganske så ulik innen smak. For meg var den alle tiders om ikke annet. The Ghost Writer vil jeg også huske. Exit Through the Gift Shop? Åh, merkverdighet med stil!
    Australske Animal Kingdom? Ai, den burde man plukke opp om man liker krim og drama! Australske Nicole Kidman bidrar også sterkt til min verden innen film med Rabitt Hole.

    Beklager at det ikke ble ord i listeform, men omhandler nå om ikke annet film og den magiske verden.

  38. ScallyStian sier:

    Ps: Restrepo gjorde seg heller ikke bort. Det blir nevnt siden mange ser ut til å like Armadillo.

  39. Jan Bank sier:

    Ser ikke dere asiatiske filmer? Isåfall skal jeg gi dere et par tips fra 2010. “The man from nowhere” og “Confessions” fra henholdsvis Sør-Korea og Japan.

  40. Hei Jan – asiatisk film var kanskje ikke hyppigst representert på topplistene våre fra 2010, men sjekk gjerne ut vår artikkel som ser nærmere på det asiatiske filmåret 2010 i sin helhet. Der går vi nøyere inn i hva som beveget seg i noe av Asias filmkultur  i fjor.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>