Kosmorama 2014: Filmfestivalen Kosmorama i Trondheim braker alltid løs med filmbransjens egen prisutdeling, Kanonprisen. I går (mandag 28. april) ble noen av fjorårets beste norske filmskapere samlet under taket til Clarion Hotel & Congress for å knive om de ulike prisene, og årets store vinner ble Arild Østin Ommundsens Eventyrland, som mottok prisene for beste regi og beste produsent.
Kanonprisen, som i år feiret sitt 10-års jubileum, har i løpet av få år etablert seg som den norske filmprisen med størst faglig kredibilitet; prisene stemmes frem av åtte bransjeorganisasjoner og deres medlemmer, og omtales ofte som en «norsk Oscar». I motsetning til fjorårets utdeling, hvor de tre filmene Kon-Tiki, Som du ser meg og Kompani Orheim stjal hele showet, bar årets utdeling preg av et mer splintret prisdryss. Flere underdogs overrasket ved å ta priser fra forhåndsfavorittene, og på den måten ble seremonien mer uforutsigbar og underholdende enn forventet.
For en komplett oversikt over alle norske kinofilmer fra 2013, henviser vi til vår årsinndelte oversikt på samlesiden for Analysen, der du finner en inngående og analytisk artikkel om hver eneste film.
Her er vinnerne av Kanonprisen 2014:
Beste kvinnelige hovedrolle: Marie Blokhus, Jag etter vind
Beste mannlige hovedrolle: Espen Klouman Høiner, En som deg
Beste birolle: Herbert Nordrum, Pornopung
Beste birolle: Per Schanning, Detektiv Downs
Beste regi: Arild Østin Ommundsen, Eventyrland
Beste Manus: Iram Haq, Jeg er din
Beste produsent: Gary Cranner og Arild Østin Ommundsen, Eventyrland
Beste lyddesign: Christian Schaaning, Gåten Ragnarok
Beste klipp: Robert V. Stengård, Optimistene
Beste foto: Marius Matzow Gulbrandsen, Før snøen faller
Beste filmmusikk: Ola Kvernberg, Jag etter vind
Beste produksjondesign: Peter Bävman og Are Sjaastad, Victoria
Filmwebs kanonpris: Gåten Ragnarok
Årets pitchepris gikk til Julian Hagemann, Andreas Lisberg, og Alexander Fallo Huslænd For Spritkongen, en film om spritsmugleren Erik Fallo.
Vi gratulerer alle prismottagerne, og da særlig Arild Østin Ommundsen, som mottok to av de gjeveste prisene, regi og produsent, for det friske pustet Eventyrland. Filmen var nominert til hele fem priser og har vært en favoritt i Montages-redaksjonen.
Som i fjor ønsker vi å spørre leserne våre: Hva var de beste prestasjonene i det norske filmåret 2013? Har Kanonprisen truffet spikeren på hode med sine priser? Hadde filmer som eksempelvis Kyss meg for faen i helvete, Pionér, og Tusen ganger god natt fortjent heder og ære innenfor en eller flere av kategoriene? Kjør debatt!