Analysen
Skjelvet (2018)
«Når Skjelvet hever seg over konvensjonene, skyldes det at rollefigurene er levende mennesker av kjøtt og blod, og at regien og manuset stoler på skuespillernes ansikter og kroppsspråk.» [8]
«Når Skjelvet hever seg over konvensjonene, skyldes det at rollefigurene er levende mennesker av kjøtt og blod, og at regien og manuset stoler på skuespillernes ansikter og kroppsspråk.» [8]
«Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama er en film av internasjonalt kaliber vi kan være stolte av, og et godt eksempel på hvor mange dyktige folk som arbeider i ulike ledd av norsk spillefilmproduksjon». [1]
De såkalte sølvlerretene forringer kinofilmenes visuelle uttrykk, og møter motstand både i kinobransjen og blant filmarbeidere. Likevel har en betydelig andel norske kinoer valgt å installere dem. [2]
«Det er en vilje i Uskyld til å strekke seg utover det trygge, det behagelige, det forventede. Sara Johnsen kaster seg ut i et svalestup uten å være sikker på hva som venter ved landing.» [4]