Cinematekene er et samarbeid om felles digitale visninger på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Montages setter gjennom ukentlige artikler fokus på filmene i utvalget. Matthieu Kassovitz‘ Hatet vises fra og med torsdag 22. oktober – sjekk tidspunkter i oversikten hos ditt cinematek.
*
I denne episoden diskuterer vi Mathieu Kassovitz‘ franske nittitallsklassiker Hatet («La haine», 1995), som for mange var så kul og viktig at den ble identitetsskapende. Treffer knyttneveslagene like hardt i 2020?
Selv om Mathieu Kassovitz mottok regiprisen i Cannes og Hatet ble en internasjonal hit, ble han aldri auteur, og i dag kan det virke som om han har avsluttet sin regikarriere for å være skuespiller på heltid (de fleste forbinder ham med Den fabelaktige Amélie fra Montmartre og TV-serien Le Bureau). Om det egentlig fantes noe enestående ved Hatet sin tone og stil kan diskuteres, for filmens inspirasjonskilder er mildt sagt tydelige, men det hersker ingen tvil om at Kassovitz «traff en nerve i tiden», og at «den franske Scorsese» selv ble innflytelsesrik.
Hvilke kvaliteter blir mest synlige ved et gjensyn? Er filmen varmere og morsommere enn man husker den som?
Ved lydopptakeren sitter Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen.
God lytting!