
Filmfrelst
Filmfrelst #408: Xavier Dolans Matthias & Maxime
Xavier Dolans vennskapsdrama Matthias & Maxime er omsider klar for norske kinoer, og i denne episoden av Filmfrelst ser vi nærmere på filmen i en panelsamtale, tatt opp live etter en spesialvisning på Vega Scene i Oslo, fredag 21. august.
Den kanadiske filmskaperen trenger kanskje ikke noen introduksjon for faste lesere og lyttere, for siden debuten med I Killed My Mother i 2009 – samme år som Montages ble etablert – har Xavier Dolan vært en av regissørene vi i redaksjonen har fulgt tettest.
Matthias & Maxime er 31-åringens åttende spillefilm, og vi dekket verdenspremieren under Cannes-festivalen i 2019 med denne omtalen av Lars Ole Kristiansen. I podkastsamtalen nedenfor diskuterer vi filmen i ytterligere detalj, og episoden inneholder spoilere. Vårt panel består av Montages-redaktør Karsten Meinich og to nykommere til Filmfrelst: Nils Erik Flatø, leder for organisasjonen FRI Oslo og Viken og filmviter Vanja Ødegård.
God lytting!
For en flott film dette var! Det er noe med filmer som klarer å fange den bittersøte usikkerheten i de sene tyveårene, og overgangen til det myteomspunnede «voksenlivet», som rører meg voldsomt. Frances Ha er et godt eksempel på dette.
Det er en rekke bilder, scener og stemninger i Matthias & Maxime som fortsatt sitter igjen i kroppen og varmer sjelen innenfra.
Jeg vender stadig tilbake til den fantastiske scenen mellom Matt og Max i uthuset som er kledd i regntung plast. Øyeblikket der filmformatet skifter til en bredere, mer klassisk cinematisk frame (skutt i 65mm?) var herlig selvbevisst. Jeg vet ikke helt hvorfor, men tankene mine gikk til David Lynch da Matt går inn i rommet med den blinkende taklampen og kommer ut på andre siden i en «drømmeverden» – signalisert av formatskiftet.
Gleder meg til å se den igjen!