Filmfrelst #276: Venezia 2017 – Downsizing

Venezia 2017: Årets åpningsfilm her på filmfestivalen i Venezia er Alexander Paynes sci-fi-satire Downsizing, med Matt Damon i hovedrollen. I denne festivalepisoden diskuterer vi Paynes ambisiøse prosjekt, og hvordan Downsizing plasserer seg i hans filmografi.

Filmen tar utgangspunkt i en konseptuell what if-idé: en gruppe norske forskere oppdager en teknologi som tillater mennesker å bli krympet ned til 1/2000-del av sin opprinnelige størrelse. Oppfinnelsen kalles downsizing, og blir springbrettet for en eksistensiell komedie der fortellingen følger reisen som Matt Damons rollefigur slynges ut på etter at han bestemmer seg for å bli krympet, og flytter til mikrosamfunnet Leisureland.

Det er en betydelig norsk tilstedeværelse i Downsizing, ettersom en sentral del av plottet utspiller seg i Norge og flere rollefigurer er norske. Filmen er dessuten den første produksjonen som er ferdigstilt etter å ha mottatt statlige penger (4,5 millioner i dette tilfellet) fra den norske incentivordningen. Alexander Payne har selv med årene blitt en klassisk norgesvenn, og ved et festivalbesøk på Kosmorama i Trondheim i 2011 kunne Payne fortelle til Montages at han hadde et «hemmelig norsk filmprosjekt». Dette skulle vise seg å være Downsizing, som gjennom å være en science fiction-film markerer et skifte i Paynes kunstnerskap – regissørens lakoniske dramakomedier med et satirisk blikk på den amerikanske middelklassen har vært hans varemerke, synlig bl.a. i filmer som Hva angår Schmidt, Sideways og Nebraska.

Men hvordan løser Alexander Payne denne formidable oppgaven han har gitt seg selv? Montages-redaktørene Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen tar for seg Downsizing i denne podkastpraten, og ser blant annet på hvordan filmens tilsynelatende geniale og ambisiøse grunnidé er løst (eller ikke løst) med filmiske grep, og hva Payne lykkes (og ikke lykkes) med i det endelige resultatet.

Episoden utspiller seg langt på vei uten avslørende handlingsbeskrivelser, men vi har lagt inn et spoilervarsel i siste del av samtalen, rett før vi tar fatt i noen konkrete eksempler fra filmens plott som poengterer en viktig argumentasjon.

God lytting!