Susanne Biers lenge utsatte periodedrama Serena, med Bradley Cooper og Jennifer Lawrence, legges på hoggestabben av The Hollywood Reporter og The Playlist etter gårsdagens verdenspremiere under BFIs internasjonale filmfestival i London.
Periodedramaet Serena hadde alle nøkkelingrediensene til å bli en suksess: En Oscar-vinnende regissør bak roret, en anerkjent skuespillerduo i hovedrollene, samt at den er basert på en bestselgende roman. Alt lå til rette for at Danmarks melodrama-dronning Susanne Bier skulle få sitt virkelig store internasjonale gjennombrudd, men den gang ei.
Å si at filmen har fått blandet mottagelse blir å pynte på sannheten, for omtalene er enten midt på treet eller helt nede i den dypeste gjørma. Den så langt røffeste omtalen er skrevet av Oliver Lyttelton fra The Playlist, som beskriver Serena som «borderline incompetent». Lyttelton er høystemt i sin kritikk, og mener filmen ikke klarer å bestemme seg for om den skal være «a full-throated melodrama, a dark love story or some kind of bizarre period slasher. Instead, it’s just a mess, and one that never finds a reason to justify its own existence: you don’t leave the theater with anything except the memory of some pretty sets.»
Stephen Dalton fra The Hollywood Reporter deler Lytteltons frustrasjon, og kritiserer Christopher Kyles (K-19, Alexander) manus for å være «a string of jarring cliches and clunky attempts at subtext, including a heavy-handed hunting metaphor that recurs with wearying regularity.»
Det eneste begge trekker frem som en styrke er produksjonsdesignet, samt fotoarbeidet til Morten Søborg (Etter bryllupet, Valhalla Rising), som Lyttelton beskriver som «atmospheric and beautiful».
Guy Lodge er noe mer positiv i sin omtale for Variety, hvor han innledningsvis beskriver Serena som«a compellingly problematic anti-romance.»
Serena var ferdig innspilt allerede i 2012, det samme året som Cooper og Lawrence gjorde duo-suksess i David O. Russells Silver Linings Playbook, og konsensus forventet at filmen ville dukke opp på en av de ledende filmfestivalene i løpet av 2013. Grunnet problemer med samle skuespillerne til å dubbe og ettersynkronisere filmen i postproduksjonsfasen, har Serena hatt en trang fødsel, og etter to og et halvt år i klippen fikk den i går sin etterlengtede verdenspremiere under BFIs filmfestival i London. En nokså beskjeden festival sammenlignet med Cannes, Berlin, Venezia eller Toronto. For øvrig er det verdt å nevnte at Serena i utgangspunktet skulle regisseres av Darren Aronofsky, med Angelina Jolie i hovedrollen.
Kritikken er illevarslende for Bier-fans, men kan filmen virkelig være så ille som Dalton og Lyttelton skal ha det til? Traileren ser da slettes ikke verst ut, så vi gleder oss til å gjøre opp vår egen mening. Per dags dato ser det ikke ut til at Serena får norsk kinodistribusjon.