Forrige uke fikk mange cineaster endelig anledning til å se Laurence Anyways på OIFF, som undertegnede altså mener er årets suverent beste film. Det er fortsatt uvisst om en norsk distributør ønsker å plukke opp filmen – etter vår oppfordring har vi ikke hørt så mye som et pip fra noen.
Nok om det. Xavier Dolans neste film, Tom à la Ferme, er allerede ferdig innspilt (!) og tar sikte på Cannes-premiere neste år. Forhåpentligvis i hovedprogrammet, da Dolan – forståelig nok – uttrykte stor skuffelse over at Laurence Anyways ble plassert i Un Certain Regard-seksjonen. Tom à la Ferme er en adapsjon av Michel Marc Bouchards teaterstykke, beskrevet som en brutal psykologisk thriller. Dolan selv gir oss en klar fornemmelse av hva vi har i vente – og det er åpenbart noe helt annet enn Laurence Anyways:
“[Sartre’s play] ‘No Exit‘ in a kitchen, and also a barn. We get out of there, like, only three or four times. It’s the opportunity to try something else. A film about the ever-growing gap between province and the city. It’s worrying, it’s gory…not that we want it to be, but because it requires it. It all happens in the country, so the décor is just… ordinary. 2000-ish, the period of no taste. A mix and match of no ideas and weird transitioning, There’s no indulging into, ‘Oh, here are people from the middle-class world, and here is some artwork from Urban Outfitters…’ No, they don’t have access to any of this. I’m from the country originally, so I don’t think that it’s funny to make people look like rednecks. Even if there are quite a few out there.”
Du kan lese mer om både Tom à la Ferme og Laurence Anyways i dette omfattende intervjuet med Xavier Dolan hos The Playlist. Det er åpenbart at 23-åringen ikke hviler på laurbærene, og etter at postproduksjonen på Tom à la Ferme er ferdigstilt, vil han gyve løs på det ambisiøse prosjektet Ordinary People, bestående av hele seks filmer – som du kan lese mer om her.