Luca Guadagninos Suspiria presentert på CinemaCon

Alle som følger Montages vet at Luca Gaudagninos (I Am Love, A Bigger Splash) Call Me By Your Name er årets store film for mange av våre bidragsytere. At også Dario Argento nyter høy status innad gjør ikke akkurat forventningene til den italienske regissørens nytolkning av Suspiria mindre.

Etter mye hemmelighetskremmeri, har det endelig blitt vist klipp fra filmen, på CinemaCon i Las Vegas. I den anledning er det også sluppet en teaser-plakat, som annonserer at filmen får kinopremiere i høst. Etter at den verken dukket opp på programmene til Berlinalen eller Cannes-festivalen, er det nå rimelig å tro at Venezia blir scenen for filmens verdenspremiere. Guadagnino har en relasjon til festivalen fra før av, og Argentos Suspiria (1977) er strengt tatt å anse som italiensk kulturarv av edleste merke.

Både Guadagnino og skuespillerne har vært tydelige på at det ikke er snakk om noen remake i tradisjonell forstand, men en kreativ nytolkning. Fra før av vet vi at handlingen flyttes til Berlin, og at Rainer Werner Fassbinder er en inspirasjonskilde. Tilda Swinton har påpekt at det dreier seg om en «coverlåt» preget av dyp kjærlighet til originalen: «It’s a cover. We’re not particularly keen on remakes. It’s a film that’s inspired by Suspiria that loves Dario Argento’s film. That’s all I can promise you.»

En slik tilnærming blir mer eller mindre bekreftet i rapportene fra CinemaCon, der publikum ble vist en sekvens The Playlist beskriver slik:

«Johnson plays Susie Bannon, an American attending a prestigious dance academy in Berlin although we really don’t know that from the context of the scene. The sequence actually begins with another student, Olga (Elena Fokina), trapped in a mirrored dance classroom she can’t escape. She already seems as though she’s in some sort of pain, but things are about to get much, much worse. We cut to another dance hall, seemingly a “normal” one where Madame Blanc (Tilda Swinton) instructs Susie to perform a solo number while other students look on. As Susie begins to dance her movements cause Olga to fling around her private prison. Every sweeping arm or twist result in a corresponding movement that pulls Olga’s body in inhuman directions.

Unfortunately, Susie’s number isn’t a short one and Olga’s arms are subsequently broken, her joints are twisted, her ribs almost pulled out of her skin just to start. It’s so painful she urinates at one point as though she’s lost complete control of her body. It’s unclear whether Olga is dead by the time Susie stops, but you almost hope she is. Her body left in a mess of twists and turns that would seem impossible to recover from. It was nasty stuff, but it was also beautifully shot and conceptualized too.»

Under kan du se den første offisielle plakaten til Suspiria à la Guadagnino. Den er ikke spesielt kul eller slående, men det føles skikkelig godt å vite at filmen faktisk nærmer seg med storskritt, etter mange utsettelser og forsinkelser.