TIFF 2025: Vinterens utgave av Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) blir den 35. i rekken, og i dag ble hele årets program sluppet. Menyen er som vanlig en perlerekke med sterke titler, klare for alle festivalgjengere som tar turen til festivalen på nyåret.
Årets åpningsfilm blir tradisjonen tro en norsk premiere, og denne gangen er det Stavanger-duoen Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen som er invitert til TIFF for å vise sin nye film, familiedramaet Alt skal bort. (Regiparets forrige samarbeid, barnefilmen Tottori! Sommeren vi var alene, ble i 2020 vist på TIFF Junior.) Slik beskriver festivalen plottet i Alt skal bort: «Søsknene Ellen, Amund og Carl-Olav flytter inn i barndomshjemmet for å pakke og klargjøre det for salg etter farens begravelse. Underveis gjenopplever de både gode og vonde barndomsminner, noe som får dem til å revurdere livsvalgene sine.»
Avslutningsfilmen er igjen hentet fra Hollywood (i 2024 var det The Holdovers, og året før The Fabelmans), og i år vil TIFF-uka bli oppsummert til lyden av Bob Dylan i biografifilmen A Complete Unknown av James Mangold (Walk the Line). Skuespiller Timothée Chalamet har tatt bolig i «den unge Dylan» fra den kunstneriske blomstringen visesangeren opplevde tidlig på 1960-tallet, og ryktene tilsier at både Chalamet og mange av de andre involverte kan gjøre det skarpt når Oscar-nominasjonene offentliggjøres fredag 17. januar – samtidig som TIFF pågår.

Det største høydepunktet for mange blir nok likevel norgespremieren på Brady Corbet og Mona Fastvolds kritikerroste storverk The Brutalist, som hadde verdenspremiere i Venezia (der den vant regiprisen – her er vår podkast om filmen) og nå regnes som den største Oscar-favoritten i vinter. Paret Corbet og Fastvold samarbeider tett, og med førstnevnte på regi og begge på manus er The Brutalist i stor grad å regne som et fellesarbeid – og et monumentalt et som sådan. TIFF viser The Brutalist i hovedkonkurransen, som gjør filmen kvalifisert for festivalens Aurora-pris.
I samme program vil vi også finne etablerte filmskapere som Mike Leigh (med Hard Truths) og François Ozon (When Fall is Coming), samt kilder til nye oppdagelser, som Bound in Heaven av Xin Huo og Happy Holidays av Scandar Copti.
Videre har TIFF en hel serie sideprogrammer, som årets Fokus: Iran og Den nye musikalen, to seksjoner som henholdvis løfter frem filmer fra et land og fra en sjanger. I det litt mer generelle programmet Horisonter finner vi som vanlig mange av det internasjonale festivalårets ulike godbiter – som Gia Coppolas Las Vegas-drama The Last Showgirl, med Pamela Anderson i hovedrollen som hun nylig ble Golden Globe-nominert for, og animasjonsfilmen Memoir of a Snail av Adam Elliot, regissøren som imponerte mange med Mary and Max i 2009.
Øvrige norske produksjoner er det også mange av – Film fra Nord-seksjonen byr på en rekke premierer på filmer fra nord for polarsirkelen, både i korte og lengre formater, mens Kritikeruka som vanlig løfter frem noen av de fremste norske langfilmene fra året som gikk (i samarbeid med oss i Montages og spalten Analysen), samt lar ulike kritikere velge seg internasjonale filmer de vil se på TIFF – som i år med dokumentaren Riefenstahl (valgt av Brit Aksnes) og ukrainske U Are the Universe (valgt av Aleksander Huser), for å nevne to av titlene.
Hele programmet ligger nå ute på TIFF sine nettsider, så her kan alle interesserte bla seg gjennom og studere hver enkeltfilm for å begynne planleggingen. TIFF går av stabelen mellom 13. og 19. januar 2025, og Montages vil som vanlig være på plass for å dekke festivalen i «Nordens Paris».
