Det er The Hollywood Reporter som i dag melder at Sony Pictures er i ferd med å sikre rettighetene til å lage en amerikansk nyinnspilling av Erik Skjoldbjærgs Pionér.
Filmen skal produseres av George Clooney og Grant Heslov, som i disse dager er aktuell med The Monuments Men, og som for bare knappe året siden vant Oscar for beste film med thrilleren Operasjon Argo. Det er med andre ord en solid fjær i hatten for Pionér-skaperne at deres norske film nå tiltrekkes produsenter som for tiden kan velge prosjekter fra absolutt øverste hylle i filmverden.
Den konspiratoriske undervannsthrilleren fra oljeeventyrets spede begynnelse, om pionerdykkerne som risikerte liv og helse i farlige dypvannsdykk, endte for øvrig «bare» opp som en moderat kommersiell kinosuksess med jevnt god kritikermottakelse her hjemme. Likevel ble filmen møtt med internasjonal oppmerksomhet allerede før den norske lanseringen, hvilket resulterte i visninger på flere viktige internasjonale festivaler.
Pionér har også noen iboende internasjonale komponenter som strengt tatt har gitt den noen fortrinn: En skuespillerbesetning bestående av ikke ukjente amerikanske størrelser som Wes Bentley og Stephen Lang, fantastisk musikk av de franske elektronikalegendene Air, og hovedrolleinnehaver Aksel Hennie, som gjorde stor suksess i utlandet med Hodejegerne, såvel som birolleinnehaver Stephanie Sigman fra Miss Bala.
Mange filmkjennere (og ikke minst Criterion-elskere) vil også nikke anerkjennende til regissørnavnet Erik Skjoldbjærg som mannen bak Insomnia. Med andre ord burde kanskje Pionér kunne leve greit i utlandet på egenhånd, slik at en remake blir overflødig. På den andre siden er det en utpreget norsk historie som ligger til grunn for Skjoldbjærgs film, som neppe vil oppfattes av det jevne amerikanske kinopublikum. Derfor blir det interessant å følge hvordan fortellingen vil bli foredlet i amerikansk versjon, og hva som til slutt gjenstår av originalens identitet – som tross alt er uløselig knyttet til et norsk oljeeventyr som ikke direkte kan overføres til amerikanske forhold.
Foreløpig er verken regissør eller manusforfatter knyttet til prosjektet. Les for øvrig vår analyse av Pionér som ble skrevet i forbindelse med kinolanseringen i fjor.