Eksklusivt: Se den norske plakaten til Gullpalme-vinneren Blå er den varmeste fargen

Her på Montages har vi allerede ropt fra balkongen om hvor enestående fantastisk Abdellatif Kechiches Gullpalme-vinnende film Blå er den varmeste fargen er. Nå nærmer den norske kinopremieren seg, og i dag kan vi eksklusivt presentere den norske plakaten for filmen.

Arthaus er distributør, og filmen vil male norske kinoer blå av kjærlighet fra og med fredag 15. november. Både den franske og amerikanske traileren for Kechiches film har imponert oss, og variasjonen blant de internasjonale plakatene for Blå er den varmeste fargen har også presentert filmens univers og kjernetematikk på en elegant og presis måte.

Det er nok velkjent for mange filminteresserte at Arthaus opp gjennom årene har latt det gå prestisje i å sette et gjennomtenkt estetisk preg på sitt norske promomateriale for filmene de distribuerer, og sentralt for dette står uttrykket på filmplakatene. De har som en logisk konsekvens av dette stått bak flere av de fineste og mest egenartede filmplakatene – med norsk designopprinnelse – i Norge de siste tyve årene. Dermed er det også blitt slik at det alltid knyttes litt ekstra forventninger til hvordan selskapet forvalter «råmaterialet» fra filmer som de bringer til landet. Og i dag kan vi altså presentere Arthaus’ norske plakat til Blå er den varmeste fargen:

Blå er den varmeste fargen – norsk plakat

Ikke overraskende tar denne norske plakaten et enkelt motiv i bruk – et bilde som allerede har rukket å bli et ikonisk øyeblikk fra filmen – hovedpersonen Adèle, hennes blåhårede drømmekvinne Emma og deres respektive lepper. Både den fransk-kanadiske og amerikanske plakaten anvender det samme i sine respektive plakat-varianter, og Arthaus’ designbyrå Exil har altså også valgt dette.

Bildet er behandlet med effektive vridninger i satureringen og et fargestikk som lener seg mer mot turkis enn blått, som således gir plakaten noe frihet fra den bokstavelige visuelle konnotasjonen mellom filmtittelen og fargen blå. Fonten som er valgt for den norske plakaten skiller seg for øvrig tydelig fra de andre internasjonale plakatene, for i motsetning til en mer håndskrift-aktig typografi har designerne her hjemme lent seg mot en mer tradisjonel serif-font i caps lock. Ikke mitt personlige favorittgrep i denne plakatens visuelle utforming, men i det store og det hele er ikke dette ødeleggende for den lekre helheten.

Alt i alt – her har vi enda en treffende smakebit før Adèle og hennes vakkert portretterte kjærlighetsliv åpner seg for norske kinoer fra 15. november i Blå er den varmeste fargen.