Xavier Dolans Tom à la ferme ble ikke ferdigstilt i tide til å delta i Cannes, og vidunderbarnet måtte nøye seg med en plass i hovedkonkurransen i Venezia (som vi har skrevet om her). De av oss som omfavnet regissørens forrige film, Laurence Anyways, og anser den som en av de siste årenes store filmbragder, har naturlig nok høye forventninger til Tom à la ferme.
Nå har vi endelig fått en smakebit fra filmen, i form av en plakat og et frysbilde, samt et par linjer om handling og tema. Tom à la ferme er Dolans fjerde spillefilm, og blir en psykologisk thriller basert på et teaterstykke av Michel Marc Bouchard. En høyst interessant sjanger for den unge regissøren, som har vist seg som en særegen og stilsikker stemme i dagens art house-landskap.
In this psychological thriller Stockholm Syndrome, mourning and latent violence permeate a story of lies and imposters. A young ad executive travels to the country for a funeral and discovers that no one there knows his name or his relationship with the deceased.
Set deep in the farmlands of Quebec, TOM AT THE FARM tells of the growing fissure separating city and country and the respective natures of the men that reside there.
For undertegnede sender Tom à la ferme-plakaten tankene over til plakaten til Harmony Korines urovekkende og undervurderte Julien Donkey-Boy. I tillegg viser bildet (øverst) en noe annerledes Dolan enn vi har sett tidligere. Nå er de trendy moteklærne byttet ut til fordel for et rufsete, bondsk plagg, og den velfriserte hipstersveisen har måtte vike for et halvlangt bleket hår – som går i ett med kornåkeren i bakgrunnen.
Det er vanskelig å få så mye mer ut av dette, men den flotte plakaten er i alle fall et godt tegn. Nå blir det spennende å se hvilken mottagelse filmen får i Venezia. Go Xavier Dolan!