Cannes 2013: Årets program fortsetter å vokse, og sideseksjonen Cannes Classics står nå klar med hele 18 nyrestaurerte titler. Blant disse finner vi Charulata, Cleopatra, Hiroshima min elskede, Fedora og… Den siste keiseren i 3D!
Cannes Classics fokuserer på nyrestaurerte utgivelser av filmhistoriske skatter. Her finner man alt fra de mer obskure kunstfilmene til de store mesterverkene. Slik vil årets utgave av Cannes Classics-programmet se ut:
Restaurerte filmer:
- Borom sarret (Ousmane Sembene, 1963)
- Charulata (Satyajit Ray, 1964)
- Cleopatra (Joseph L. Mankiewicz, 1963)
- Fedora (Billy Wilder, 1978)
- Goha (Jacques Baratier, 1957)
- Hiroshima mon amour (Alain Resnais, 1959)
- Il deserto dei tartari (Valerio Zurlini, 1976)
- La grande bouffe (Marco Ferreri, 1973)
- La reine Margot (Patrice Chéreau, 1994)
- Le joli mai (Chris Marker og Pierre Lhomme, 1963)
- Les parapluies de Cherbourg (Jacques Demy, 1964)
- Lucky Luciano (Francesco Rosi, 1973)
- Maynila: Sa mga kuko ng liwanag (Lino Brocka, 1975)
- Plein soleil (René Clément, 1960)
- Sanma no aji (Yasujirô Ozu, 1962)
- The Apprenticeship of Duddy Kravitz (Ted Kotcheff, 1974)
- The Last Detail (Hal Ashby, 1973)
- The Last Emperor 3D (Bernardo Bertolucci, 1987)
- Visions of Eight (1973, Milos Forman, Kon Ichikawa, Claude Lelouch, Yuri Ozerov, Arthur Penn, Michael Pfleghar, John Schlesinger og Mai Zetterling)
Dokumentarfilmer om film:
- Con la pata quebrada (Diego Galán, 2013)
- A Story of Children & Film (Mark Cousins, 2013)
Det vil også bli en spesialvisning av Jean Cocteaus La belle et la bête (1946), Arielle Dombasles Opium (2013) og Treva Wurmfelds Shepard & Dark (2013).
I tillegg filmene i sitt eget program, ble det i forbindelse med offentliggjøringene av Cannes Classics også sluppet årets program til Cinéma de la plage – festivalens utekino på stranden – hvor de vil vise følgende filmer:
- Jour de fête (Jacques Tati, 1949)
- The General (Clyde Bruckman og Buster Keaton, 1926)
- The Birds (Alfred Hitchcock, 1963)
- Le grand bleu (Luc Besson, 1988)
- The Ladies Man (Jerry Lewis, 1961)
- L’homme de Rio (Philippe de Broca, 1964)
- Safety Last! (Fred C. Newmeyer og Sam Taylor, 1923).
Et massivt sideprogram som Cannes Classics, dedikert til å hylle klassikere som disse, blir et av mange lyspunkter under festivalen – selv om de nye filmene naturlig nok står i fokus. Enda en grunn til å glede seg her altså.