Cannes 2013 – filmhistorien får sin hyllest i Cannes Classics

Cannes 2013: Årets program fortsetter å vokse, og sideseksjonen Cannes Classics står nå klar med hele 18 nyrestaurerte titler. Blant disse finner vi Charulata, Cleopatra, Hiroshima min elskede, Fedora og… Den siste keiseren i 3D!

Cannes Classics fokuserer på nyrestaurerte utgivelser av filmhistoriske skatter. Her finner man alt fra de mer obskure kunstfilmene til de store mesterverkene. Slik vil årets utgave av Cannes Classics-programmet se ut:

Restaurerte filmer:

  • Borom sarret (Ousmane Sembene, 1963)
  • Charulata (Satyajit Ray, 1964)
  • Cleopatra (Joseph L. Mankiewicz, 1963)
  • Fedora (Billy Wilder, 1978)
  • Goha (Jacques Baratier, 1957)
  • Hiroshima mon amour (Alain Resnais, 1959)
  • Il deserto dei tartari (Valerio Zurlini, 1976)
  • La grande bouffe (Marco Ferreri, 1973)
  • La reine Margot (Patrice Chéreau, 1994)
  • Le joli mai (Chris Marker og Pierre Lhomme, 1963)
  • Les parapluies de Cherbourg (Jacques Demy, 1964)
  • Lucky Luciano (Francesco Rosi, 1973)
  • Maynila: Sa mga kuko ng liwanag (Lino Brocka, 1975)
  • Plein soleil (René Clément, 1960)
  • Sanma no aji (Yasujirô Ozu, 1962)
  • The Apprenticeship of Duddy Kravitz (Ted Kotcheff, 1974)
  • The Last Detail (Hal Ashby, 1973)
  • The Last Emperor 3D (Bernardo Bertolucci, 1987)
  • Visions of Eight (1973, Milos Forman, Kon Ichikawa, Claude Lelouch, Yuri Ozerov, Arthur Penn, Michael Pfleghar, John Schlesinger og Mai Zetterling)

Dokumentarfilmer om film:

  • Con la pata quebrada (Diego Galán, 2013)
  • A Story of Children & Film (Mark Cousins, 2013)

Det vil også bli en spesialvisning av Jean Cocteaus La belle et la bête (1946), Arielle Dombasles Opium (2013) og Treva Wurmfelds Shepard & Dark (2013).

«La belle et la bête» (Jean Cocteaus, 1946)
«La belle et la bête» (Jean Cocteau, 1946)

I tillegg filmene i sitt eget program, ble det i forbindelse med offentliggjøringene av Cannes Classics også sluppet årets program til Cinéma de la plage – festivalens utekino på stranden hvor de vil vise følgende filmer:

  • Jour de fête (Jacques Tati, 1949)
  • The General (Clyde Bruckman og Buster Keaton, 1926)
  • The Birds (Alfred Hitchcock, 1963)
  • Le grand bleu (Luc Besson, 1988)
  • The Ladies Man (Jerry Lewis, 1961)
  • L’homme de Rio (Philippe de Broca, 1964)
  • Safety Last! (Fred C. Newmeyer og Sam Taylor, 1923).

Et massivt sideprogram som Cannes Classics, dedikert til å hylle klassikere som disse, blir et av mange lyspunkter under festivalen – selv om de nye filmene naturlig nok står i fokus. Enda en grunn til å glede seg her altså.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Geir J. Olsen sier:

    Flott, da får alle festivalgjengerne sjansen til å BARE se virkelig GODE filmer, hvis de holder seg unna de nye filmene og heller ser alle disse klassikerne!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>