Cannes 2022: Programmet klart for sideseksjonen Quinzaine des Réalisateurs (The Directors’ Fortnight)

Cannes 2022: I dag ble programmet til Cannes-sideseksjonen Quinzaine des Réalisateurs (The Directors’ Fortnight) sluppet, og dermed har vi et enda tydeligere bilde av hvordan menyen på årets Cannes-festival vil fremstå. (Det offisielle programmet ble presentert på skjærtorsdag, og Kritikeruken offentliggjøres i morgen.) 

Programsjef Paolo Moretti tok over ansvaret for Quinzaine fra Edouard Waintrop i 2018 og fikk bare programmert én utgave av denne innflytelsesrike Cannes-seksjonen (i 2019) før pandemien rammet, og etter festivalens vellykkede comeback i fjor sommer skulle man tro Moretti hadde en lang periode foran seg. Likevel ble det offentliggjort nå i februar at Moretti skal byttes ut etter 2022-årgangen, og styret for Quinzaine sa i en uttalelse at de «wishes to thoroughly rethink the Directors’ Fortnight, its name, its singularity and its strategic and militant position». Det får ikke innvirkning på årets utgave, men betyr nok at Quinzaine vil tre frem i en ny drakt fra og med 2023.

Årets åpningsfilm, Pietro Marcellos periodedrama Scarlet, ble offentliggjort for noen dager siden, mens presentasjonen fra Paris i dag ga oss resten av programmet med langfilmer, mens utvalget av kort- og novellefilmene vil bli klart senere. Førsteinntrykket av årets program er godt – og en rekke Montages-favoritter er å finne på listen nedenfor. Den nye filmen av Mia Hansen-Løve markerer det kanskje tydeligste jubeløyeblikket, mens den fremste «mainstream»-representanten nedenfor blir Ex Machina-regissør Alex Garland, som stiller med sin A24-produserte Men. Spennende regissører vi har notert oss de siste årene, som Anna Rose Holmer (The Fits) og duoen Véréna Paravel & Lucien Castaing-Taylor (som i 2017 signerte den ekstraordinære kannibaldokumentaren Caniba), er også på plass med nye arbeider.

Fra venstre: Årets grafiske motiv for Quinzaine-seksjonen og åpningsfilmen «Scarlet» av Pietro Marcello.

Ingen norske filmer ble invitert hit i år, men som vanlig er det en god bunt franske titler i Quinzaine, og kanskje mest nysgjerrighetsskapende er det at Léa Mysius gjør sin første inntreden i Quinzaine-seksjonen med sin andrefilm, Les cinq diables (The Five Devils), etter et markant gjennombrudd i Kritikeruken med Ava i 2017. Mysius stiller dessuten med en imponerende trio unge franske stjerner foran kameraet: Adèle ExarchopoulosDaphne Patakia og Noée Abita.

Det kan også nevnes her at 10 av 23 langfilmer i årets Quinzaine-program er regissert av kvinner (enten alene eller som del av en filmskaperduo), og i et kjønnsbalanseperspektiv er det ganske likt som 2021-årgangen – men et langt steg frem fra eksempelvis 2019 (da kun 3 av 24 filmer i Quinzaine hadde kvinnelig regissør).

Det franske regissørforbundet SRF, som arrangerer Quinzaine, vil også dele ut årets ærespris – Carosse d’Or – til regissør Kelly Reichardt, som også kommer til Cannes for å delta i hovedkonkurransen med sin nye film Showing Up. Årets Carosse d’Or-jury skriver om Reichardt: «Your unique approach to the characters that fill your stories – sensitive, critical and compassionate all at once – takes root in our imagination.» Prisutdelingen skjer 18. mai, og markeres med en visning av Meek’s Cutoff (2010).

Nedenfor kan dere se programmet for langfilmene på årets Quinzaine.

*

Langfilmer

  • Scarlet av Pietro Marcello (åpningsfilm)
  • 1976 av Manuela Martelli
  • The Water av Elena López Riera
  • The Dam av Ali Cherri
  • The Super 8 Years av Annie Ernaux og David Ernaux-Briot
  • Ashkal av Youssef Chebbi
  • The Five Devils av Léa Mysius
  • De Humani Corporis Fabrica av Véréna Paravel & Lucien Castaing-Taylor
  • Continental Drift (South) av Lionel Baier
  • Enys Men av Mark Jenkin
  • Falcon Lake av Charlotte Le Bon
  • Fogu-Fátuo av João Pedro Rodrigues
  • Funny Pages av Owen Kline
  • God’s Creatures av Anna Rose Holmer & Saela Davis
  • Harkis av Philippe Faucon
  • The Mountain av Thomas Salvador
  • Pamfir av Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk
  • Paris Memories av Alice Winocour
  • Under the Fig Trees av Erige Sehiri
  • One Fine Morning av Mia Hansen-Løve
  • A Male av Fabian Hernández
  • The Green Perfume av Nicolas Pariser (avslutningsfilm)

Spesialseanse

  • Men av Alex Garland

*