Filmfrelst #464: Wes Andersons The French Dispatch og Jacques Audiards Paris: En kjærlighetshistorie

Cannes 2021: Årets utgave av filmfestivalen i Cannes gikk av stabelen i juli, og i denne aller siste podkastepisoden fra festivalen diskuterer vi Wes Andersons The French Dispatch og Jacques Audiards  Les olympiades («Paris: En kjærlighetshistorie»).

Allerede våren 2020 ble det offentliggjort at Wes Anderson ville returnere til Cannes med sin nye film The French Dispatch, som den gang ble valgt ut til å åpne festivalen. 2020-utgaven ble som kjent korona-avlyst, og Andersons film ble da også utsatt både én og to ganger under pandemien, før årshjulets tilfeldigheter gjorde at en Cannes-premiere likevel ble en virkelighet i 2021.

Vi så The French Dispatch i Lumière-palasset under festivalen, der den ble vist i hovedkonkurransen, og i vår samtale nedenfor setter vi Wes Andersons dukkehus-lignende visualitet og særegne stil under lupen. Panelet er ikke bare enige om hva som lykkes og/eller mislykkes i Andersons frankofile lekegrind av en film, der magasinjournalistikk fra en forgangen tid mytologiseres i det titulære tidsskriftet og «kunsten å fortelle en historie» blir tematisert – ofte i bokstavelig form.

Til slutt sneier denne avsluttende festivalpraten vår innom Profeten-regissør og Gullpalme-vinner Jacques Audiards nye film Les olympiades («Paris: En kjærlighetshistorie»), en sensuell og leken nåtidsskildring om romantikk, identitetssøken og seksualitet blant et knippe unge voksne i en av Paris’ forsteder. Filmen er skrevet av Audiard i samarbeid med to andre markante franske filmskapere, Céline Sciamma og Léa Mysius, og har et forfriskende preg av å være et slags comeback for den snart 7o-årige auteuren.

Ved mikrofonene sitter kritiker Aleksander Huser fra Ny Tid/Cinema, med Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen fra Montages, og mot slutten av episoden snakker Huser også om noen høydepunkter fra programmets mange ulike dokumentarfilmer. Episoden inneholder ingen spoilere.

God lytting!