Regissør Paul Thomas Andersons dypt etterlengtede nye film, The Master, får fredag denne uken kinopremiere i USA. Og filmens originalmusikk, komponert av Jonny Greenwood, har nå blitt sluppet – blant annet på Spotify.
Norske cineaster som har vanskeligheter med å styre forventningene sine vet at premieredatoen her til lands foreløpig er satt til januar 2013. Vi har riktignok snakket med distributøren Norsk filmdistribusjon (som ennå ikke har sett den ferdige filmen selv), og først etter USA-premieren vil de kunne si noe sikkert om den endelige norske premieredatoen. Det finnes altså en liten åpning for at den likevel kan bli satt til 2012. Men dette er altså ikke er avklart. Uansett premieredato; Greenwoods musikk er nå tilgjengelig, til vår store glede også for norske lyttere.
Det første samarbeidet mellom Paul Thomas Anderson og Greenwood var på There Will Be Blood i 2007, og det tvers igjennom mesterlige resultatet bar bud om at et nytt, usedvanlig partnerskap mellom en regissør og en komponist var født. Ikke til forkleinelse for arbeidet geniet Jon Brion la ned for Anderson i filmene før Greenwood tok over – soundtracket til Punch-Drunk Love er undertegnedes favoritt blant disse (den musikken er virkelig utrolig!). Men få om noen har vel tvilt på at den tidligere Radiohead-gitaristens musikk til The Master ville bli både kompleks, ambisiøs og virkningsfull.
Når man først lytter til dette soundtracket, uten å ha sett filmen riktignok, er det som å ta et langt skritt inn i en slags hypnotisk musikalsk tåke. Ettersom hovedpersonen, i Joaquin Phoenix‘ skikkelse, virker å lide av både et alkholproblem og en forskjøvet mentaltilstand, rimer dette musikalske uttrykket godt med filmens tematikk. De episke, energiske tonene fra There Will Be Blood er et fjernt minne etter et godt kvarter innhyllet av de glidende, skjeve sekvensene fra Greenwoods The Master. Jeg vil ikke kunne sette ord på de faglige detaljene i dette, slik vår nestor i filmmusikk her på Montages, Thor Joachim Haga, har et språk for, men jeg kan trygt si at Greenwoods musikk rekker en effektiv og inviterende hånd ut mot publikum – selv uten filmens bilder.
Sporet som heter «Able-Bodied Seamen» er det vi kjenner fra de første trailerklippene for The Master, som ble presentert i mai, og dette er også den biten musikk som for meg ligner mest på hva vi hørte i There Will Be Blood – rytmiske, dystopiske klangfarger med en distinkt driv og stemning. Jeg merker meg også de antiharmoniske toneskiftene i «Baton Sparks», og fantaserer umiddelbart om gåtefulle sekvenser der Phoenix’ og Philip Seymour Hoffmans karakterer går psykologisk i tottene på hverandre – uten at jeg vet om en slik scene eksisterer i filmen.
Det er, i det store og det hele, en egen form for spekulasjon som hører med til filmmusikklytteropplevelser som denne, der lydsporet, som vil støtte opp under bildene i en etterlengtet film, kommer før selve filmen. Men snart er vi altså der – og Montages-lesere som følger med jevnlig vil neste uke kunne glede seg over en liten overraskelse. I mellomtiden kan dere høre på musikken til The Master her: