Ennio Morricone skriver musikken til Terrence Malicks Voyage of Time

Store nyheter for filmmusikk-entusiaster i går – utrettelige Ennio Morricone skriver musikken til Terrence Malicks neste film Voyage of Time, ifølge Indiewire.

Det er alltid spennende med musikk i Terrence Malicks filmer, ikke bare fordi han jobber med strålende komponister, men fordi vi aldri vet hvor mye klassisk og eksisterende musikk vedkommende komponist må jobbe mot og mellom.

De to gigantene har som kjent jobbet sammen tidligere. Ennio Morricone skrev originalmusikken til Malicks nydelige Days of Heaven (1978), selv om det mest kjente temaet i filmen var hentet fra Camille Saint-Saëns’ Le Carnaval des Animaux. Opplevelsen var noe delt for mesterkomponisten. Som han forteller i dokumentaren Rosy Fingered Dawn (2002):

«He didn’t know me very well, so he made suggestions, and in some cases, gave musical solutions. This kind of annoyed me because he’d say: ‘This thing . . . try it with three flutes.’ Something impossible! So, to humor him, I would do it with three flutes and then he’d decide to use my version after all /…/ he was very attentive and careful about music.»

Han er naturligvis ikke den første komponisten som har uttrykt frustrasjon i samarbeidet med Malick. Nylig avdøde James Horner var heller ikke nådig i sine beskrivelser da han omtalte arbeidsprosessen på The New World (2005). Kanskje er det grunnen til at Malick stort sett har sjonglert klassiske komposisjoner i de tre filmene han har gjort siden den gang, med mindre originalsnutter av Alexandre Desplat (Tree of Life) og Hanan Townshend (To the Wonder, Knight of Cups).

Med andre ord blir det spennende å se hvordan dette nye samarbeidet vil fortone seg. Morricone er ikke akkurat blitt noe mindre selvhøytidelig med årene, og Malick vil alltid være Malick. Om vi får noe som bare er en brøkdel så vakkert som Days of Heaven, bør vi være strålende fornøyde.

Først er imidlertid den 86 år gamle komponisten aktuell med Tarantino-filmen The Hateful Eight – også dét et samarbeid med en musikalsk bevisst regissør som har for vane å lene seg på eksisterende musikk.