Publikumsjubel etter The Master-førpremiere

Vi gleder oss såpass til Paul Thomas Andersons nye film The Master her i Montages, at enhver nyhet fram mot filmens amerikanske premiere i september er kjærkommen. Lenge var det tyst rundt prosjektet før det i mai plutselig ble sluppet en trailer, og for en måneds tid siden døyvet nye klipp fra filmen den verste utålmodigheten. Men nå er det knapt mulig å holde ut lenger: Det siste døgnet har bydd på svært lovende nyheter.

Uten forvarsel ble nemlig The Master vist offentlig fredag kveld, på The Aero Theater i Santa Monica, Los Angeles. Anderson gjentok dermed lanseringsoppskriften fra sin forrige film There Will Be Blood, som ble vist som en overraskelse under Fantastic Fest for fem år siden. Ifølge The Playlist var reaksjonene etter The Master-visningen overstrømmende – enkelte av de fremmøtte virker nærmest å ha blitt blåst av kinosetet.

Selv om man selvsagt bør ta reaksjonene etter en slik overraskelsespremiere med en klype salt, er det vanskelig ikke å bli oppspilt av Twitter-uttalelsene nederst i artikkelen hos The Playlist. Noen av dem indikerer også filmens stemning: «It was like a strange fever dream.» og «A movie has never made me feel quite like this one did.» Beth Hanna, bidragsyter hos Thompson on Hollywood, var også visningen, og har skrevet den første hele «anmeldelsen» av The Master – les den på egen risiko; vi holder oss så ubesudlede som mulig.

Overraskelsen for publikum kom dessuten rett etter kveldens opprinnelige hovedattraksjon, en visning av en oppgradert DCP av The Shining, hvilket like gjerne kunne resultert i en utmattende nedtur for filmentusiastene som valgte å bli værende. Flere tilskuere fremhever også den enestående bruken av bildeformatet – store deler av Andersons film er skutt på 65mm, og ble under gårsdagens seanse vist på 70mm (mer om forskjellene på disse formatene her).

Anderson ønsker visstnok å vise filmen på 70mm overalt der det lar seg gjøre – et personlig engasjement som ble bekreftet da manglende distribusjon i Chicago nylig tiltrakk seg oppmerksomhet. Selv om alle norske kinoer nå er digitaliserte, må vi kunne håpe at vi kan få se The Master på 70mm der det er mulig – her kan Cinemateket i Oslo gripe anledningen til å vekke sin egen 70mm-festival til live igjen!

Neste runde reaksjoner og anmeldelser kommer antageligvis i forbindelse med filmfestivalen i Venezia ved månedsskiftet. Amerikansk premiere blir 14. september, og vi håper at Norsk filmdistribusjon også fremskynder kinopremieren her til lands – slik at vi ikke må vente til januar 2013.