Sam Mendes sine nye prosjekter

Sam Mendes med Kate Winslet på settet til <em>Revolutionary Road</em>
Sam Mendes med Kate Winslet på settet til Revolutionary Road

Sam Mendes lager altfor få filmer, det er vi skjønt enige om her på Montages. Men nå kan det se ut til at det blir mer fremdrift i karrieren hans, etter at han i går signerte en såkalt first-look deal med Focus Features. Avtalen innebærer at selskapet har førsterett på alle prosjekter regissøren har, i denne sammenheng begrenset til en to års periode. Slike kontrakter er veldig vanlige i Hollywood, og ettersom den er såpass begrenset tidsmessig, er det liten tvil om at Focus vil jobbe for å få mest mulig ut av Mendes. Det lover godt for oss fans!

Mendes har allerede to prosjekter som går direkte inn i kontrakten. Det første en adaptasjon av John Edward Williams sin roman Butcher’s Crossing fra 1960; en slags tilbake-til-naturen-historie à la Danser med Ulver og Into the Wild fra 1870-tallets Kansas, det andre en adaptasjon av George Eliots Middlemarche.

Jeg har ikke lest Butcher’s Crossing, men bestilte den sporenstreks etter å ha lest et sammendrag av handlingen hos Amazon:

It is the 1870s, and Will Andrews, fired up by Emerson to seek “an original relation to nature,” drops out of Harvard and heads west. He washes up in Butcher’s Crossing, a small Kansas town on the outskirts of nowhere. Butcher’s Crossing is full of restless men looking for ways to make money and ways to waste it. Before long Andrews strikes up a friendship with one of them, a man who regales Andrews with tales of immense herds of buffalo, ready for the taking, hidden away in a beautiful valley deep in the Colorado Rockies. He convinces Andrews to join in an expedition to track the animals down. The journey out is grueling, but at the end is a place of paradisal richness. Once there, however, the three men abandon themselves to an orgy of slaughter, so caught up in killing buffalo that they lose all sense of time. Winter soon overtakes them: they are snowed in. Next spring, half-insane with cabin fever, cold, and hunger, they stagger back to Butcher’s Crossing to find a world as irremediably changed as they have been.

Den andre adaptasjonen – Middlemarche er også satt til 1800-tallet, men da i England, og med et atskillig større og komplekst lerret å dekke. Undertittelen på romanen sier kanskje sitt; A study of Provincial Life. Opprinnelig en serie noveller og anekdoter først gitt ut i serieform, ble den i 1874 samlet i én perm. Om manusforfatter Andrew Davies beholder den opprinnelige strukturen, vil vi få en kompleks historie, med et mylder av karakterer og handlingsforløp. Jeg håper det, for det er der Eliots roman er på sitt mest interessante.

I dette til tider ganske kaotiske landskapet makter forfatteren å kommentere veldig mange tema, deriblant overraskende direkte om kjønnsroller og religionsproblematikk, samtidig som perioden inneholder noen av de viktigste hendelsene i britisk historie – byggingen av jernbanen, kong George 4s død og de medfølgende politiske tumulter..

Kanskje er det derfor litt overraskende at prosjektet nå er i utvikling hos Focus Features; et selskap som har bygget sin anerkjennelse på mellomstore produksjoner à la Brokeback Mountain og Gosford Park. For Middlemarch påtvinger nødvendigvis et større budsjett enn det James Schamus & co vanligvis byr på.

The magnificent book that, with all its imperfections, is one of the few English novels written for grown-up people
Virginia Woolf om romanen