Det er noe som er så ufattelig skummelt med skogen. Kanskje det er fordi jeg aldri har vært en stor bålentusiast med teltet i ryggsekken; kanskje jeg har for mange uhyggelige minner fra barnebøkenes verden – eller kanskje det rett og slett er noe riktig guffent med trestammer, løv, stillhet og tåke. Skrekkfilmer som holder til i et isolert miljø har noe ved seg som gjør at jeg automatisk kan bli litt redd. Det vil ikke si det samme som at jeg blir skremt av disse evinnelige slasherne fra ødemarken – de blir til nød bare god underholdning eller fiffige sjangerøvelser. Nei, jeg blir skremt når det ligger noe ukjent og ulmer. Noe som ikke materialiserer seg ned til en gal morder med kostyme fra lekebutikken. Traileren til Lars Von Triers Antichrist lover meg en slik film:
Jeg skrev før påske om hvilke forventninger man kunne ha til filmen basert på ren forhåndsomtale og det ene stillbildet som var sluppet fra filmen. På mange måter føler jeg antakelsene er rimelig i takt med de jeg får etter å ha sett traileren. For det er et beist av en trailer! Faktisk kan jeg ikke huske sist jeg så noe så genuint guffent. Dette lukter mugg og råte lang vei; det er både malerisk og autentisk på en gang, og den litt eventyrlige stemningen i bildene ufyseliggjøres av noen aldeles fryktelige nærbilder av skrikende ansikter, angst og pine. Hva som skjuler seg i denne Eden-skogen er det fortsatt (heldigvis) umulig å vite noe om. Det hintes såvidt til at det har hendt noe grufullt der før, via en vegg med gamle tegninger som fremstiller hekser. Det finnes en ekkel rev. Og en skogbunn som lager brennmerker på Charlotte Gainsbourgs føtter. Altså er det ikke lett å bli klok på dette, men det vil jeg heller ikke bli; jeg vil dras med som en livredd asfaltfoting og bli revet opp av von Triers torner så uforberedt som mulig.
Sålangt har traileren – på von triersk manér – fått blandet mottagelse. Noen mener at auteuren later til å selge seg til et oppskriftsmessig sjangerformat uten å ta noen kvantesprang i en eller annen avantgardistisk retning. Selv synes jeg det argumentet blir for dumt; skal man ikke bare nyte at en virkelig mester tar for seg en type film som regissører av hans format sjeldent tar i? Og von Triers kanskje aller mest helstøpte verk er da strengt tatt horrorsåpen Riget? Jeg tror von Trier har svært godt av å ta en pust i bakken som fornyer, og heller være en foredler – for én gangs skyld. Det vil ikke si det samme som om jeg vil mislike uforventede grep; jeg er bare svært fornøyd med at han later til å være en anelse konvensjonell. Med sitt beryktede tungsinn og arsenal av nevroser, er få skikket bedre til å lage noe skikkelig jævelig – og det er akkurat dét jeg håper og tror at Antichrist er. Traileren er i alle fall rene marerittet, og logoen tegnet på en skoletavle med rødt kritt bare forsterker at dette kommer til å bli overraskende nesten uansett hvor inspirert han måtte være av japanske skvetteeffekter.
Dette er faktisk uten sammenligning den beste traileren jeg har sett på lenge – jeg mistenker at dette kan være årets film for min del. Så får vi se hvordan mottagelsen blir i Cannes. Forhåpentligvis blir den stykkevis og delt, slik det skal være med en skikkelig Lars von Trier-klassiker!