Filmfrelst

Filmfrelst #227: Park Chan-wooks Kammerpiken

Kosmorama 2017: I denne episoden diskuterer vi Park Chan-wooks Kammerpiken (Agassi) – en visuelt forførende, men også intrikat og tidvis forstyrrende film.

Park Chan-wook nyter høy status blant cineaster flest – ikke minst for Oldboy, som vant Cannes-juryens Grand Prix i 2003, da Quentin Tarantino var formann. Rent visuelt er Kammerpiken om mulig enda mer detaljert og idérik enn hans tidligere filmer, men vi får ikke hvile særlig lenge i hvert bilde – tvert imot går det veldig fort i svingene!

Mye skal fortelles på (relativt) kort tid, og vårt podkast-panel er litt uenige om hvorvidt dette er en kvalitet ved filmen eller ikke. Ved mikrofonene sitter Sveinung Wålengen, Thor Joachim Haga og Lars Ole Kristiansen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Vi rakk dessverre ikke å diskutere dette temaet i podkasten, men jeg blir stadig mer overbevist av den feministiske slagsiden til AGASSI (THE HANDMAIDEN). Krass kritikk av kvinnediskriminering i japansk populærkultur.

    • Emilie Blichfeldt sier:

      Ja, MEN jeg ble veldig skuffa da Park Chan-Wook mot slutten ikke klarer å avstå fra å lage eksplisitt lesebesexscener. Her avslører han at han er ganske lik sine mannlige karakterer som elsker å fortelle historier om kvinner og sex, fra et manns perspektiv.

    • Dag Sødtholt sier:

      Hvorfor må eksplisitte sexscener av det slaget være fra et mannsperspektiv?

    • lydia sier:

      Ja, hvorfor det? Skal vi kanskje slutte med sexscener i film like så greit? Nå til dags blir det jo bare bråk av det. Hvorfor kan ikke en mann vise kvinner som har sex med innlevelse? Kan en kvinne vise menn som har sex med innlevelse?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>