Filmfrelst #89: Oppsummering av TIFF 2012
TIFF 2012: Montages-staben samlet seg for en liten rundbordsprat på siste festivaldag i Tromsø. [2]
TIFF 2012: Montages-staben samlet seg for en liten rundbordsprat på siste festivaldag i Tromsø. [2]
TIFF 2012: Festivalen er avsluttet, og i våre videoreportasjer gjengir vi noen av stemningene og favorittene fra årets utgave.
TIFF 2012: Vi møter den franske filmskaperen Olivier Assayas i samtale med filmkonsulent Kalle Løchen og Montages-redaktør Karsten Meinich. [1]
Dreileben-trilogien begynner lovende i Christian Petzolds regi, men de påfølgende delene drukner i svak fortellerkunst. Denne uken kan du se filmene på Cinemateket. [4]
TIFF 2012: I en tid der den amerikanske blockbusteren har gått på tomgang, gir Attack the Block tilbake troen på at det fortsatt er mulig å lage publikumsfrieri med stort kreativt overskudd og masse humor. [2]
TIFF 2012: Werner Herzog har to filmer på programmet i Tromsø. Vi har sett begge, og lufter våre gleder og frustrasjoner over den tyske filmskaperen i Filmfrelst. [7]
TIFF 2012: Jean Gentil er et nydelig eksempel på poetisk ettertenksomhet som er mer enn bare ‘slow cinema’.
Aleksandr Sokurovs Gulløve-vinner Faust vil støte fra seg mange, men den ubestridelige kraften i formspråket er så voldsom at den bare kan oppsummeres som stor kunst. Denne uken vises filmen på Cinemateket. [1]
Oscar-favoritten The Artist er imponerende i sin stumfilm-estetikk, men er ikke allverdens spennende som historiefortelling. [9]
Vi slapp tøylene løs under TIFF’12 i midten av januar, og vrinsket til med en spoilerfri podkastepisode om Spielbergs nyeste krigsepos War Horse, som nå er premiereaktuell på norske kinoer. [1]
TIFF 2012: Denne franske farsefilmen om en gruppe frustrerte flypassasjerer innehar retten til å karikere, og gjør det på særdeles lattervekkende vis.
TIFF 2012: «La oss kunngjøre i Cannes at vi skal bli filmnasjon og vinne Gullpalmen innen 10 år, så fallhøyden blir så stor at det går prestisje i det for alle involverte parter,» sier produsent Yngve Sæther i denne kronikken. [43]
Céline Sciammas Tomboy er en usedvanlig velspilt, sår og vakker film om identitet. [2]
TIFF 2012: Inkorporering av sosiale medier som regigrep og et politisk korrekt bakteppe – lykkes Flowers of Evil å unngå potensielle fallgruver?
TIFF 2012: Årets åpningsfilm er en noe ujevn affære, men overbeviser med nyanserte karakterportretter i Marseilles’ arbeiderklassemiljø. [2]
TIFF 2012: I ukens episode av Filmfrelst møter vi Martha Otte og Henning Rosenlund fra TIFF, som diskuterer festivalen og årets program med vårt panel. [4]
TIFF 2012: Med I spenn: Den arabiske verden setter TIFF fokus på ny arabisk film. Vi ser nærmere på balansen mellom kvalitetsfilm og et politisk korrekt temafokus. Hvilken verdi har et slikt sideprogram? [2]
TIFF 2012: Det fullstendige programmet for årets filmfestival i Tromsø ble offentliggjort idag, og vi har tatt en grundig gjennomgang av helheten.