"LINCOLN"

L 003317

Daniel Day-Lewis stars as President Abraham Lincoln in this scene from director Steven Spielberg's drama "Lincoln" from DreamWorks Pictures and Twentieth Century Fox.

Ph: David James, SMPSP

©DreamWorks II Distribution Co., LLC.  All Rights Reserved.

Trailer

Ambivalent trailer til Steven Spielbergs Lincoln

Vi har knapt fått fordøyd War Horse og Tintin før Steven Spielberg allerede er tilbake med ny film – den lenge etterlengtede Lincoln, som har norsk kinopremiere 1. februar 2013. Nylig ble den aller første traileren sluppet; en trailer med både interessante og noe urovekkende momenter.

Lincoln har spunnet rundt i Spielbergs prosjektkalender siden 90-tallet i en eller annen form, og flere ganger blitt annonsert som det ‘neste’ prosjektet uten at det har blitt noe av. Litt som Jurassic Park IV (kan noen se å få laget denne, for svingende svarte!). Jeg bestemte meg derfor for å distansere meg fra alt sammen helt til jeg så noen faktiske klipp fra filmen. Vel, for et par dager siden ble den første traileren sluppet, så da kan vi i hvert fall slå fast at den omsider eksisterer. Så er spørsmålet om glimtene antyder at de årelange forventningene er innfridd eller om den er for diffus til å avgjøre noe som helst.

For å være ærlig, sitter jeg igjen med miksede signaler. Det positive først: Den ser uforlignelig vakker ut. Borgerkrigsscenen minner mye om de skittenvakre innstillingene fra War Horse – bruntoner, gjørme, røyk og matte uniformer. Mange av scenene i Lincolns kontor, samt i rettssalen er badet i Spielbergs varemerke – massivt motlys; lys som brukes mer til å skjule enn til å avsløre. Det samme gjelder de langsomme, elegante kjøringene. Som vi er blitt vant med de seneste årene iscenesettes regissørens idémyldring av stjernefotograf Janusz Kaminskis sylskarpe øye.

Det kan virke som om Daniel Day-Lewis gjør en litt uvant tolkning av tittelkarakteren ved å være  mer nedtonet; litt mindre stereotyp enn den baritonrøstede, superhelt-aktige tolkningen vi har sett i tidligere filmatiseringer, eller Gregory Pecks trendsettende opplesning i Aaron Coplands velkjente Lincoln Portrait. Det lover godt. Sally Field og Tommy Lee Jones pleier også å levere varene, selv om glimtene var litt for korte til å slå fast noe særlig om prestasjonene i dette tilfellet.

Allikevel sniker det seg inn en liten frykt for det jeg kaller Amistad -effekten. Mistforstå meg rett, jeg synes Amistad (1997) er en god og undervurdert film, men John Adams’ (Anthony Hopkins) slutt-appell til rettsalen mot slutten av filmen går over noen grenser, etter min mening. Store, litterære ord vokser seg enda større gjennom John Williams’ retorisk ladede blåsere mens rommet bades av oransjefargede lyskilder i en nesten 10 minutter lang sekvens. Den står i ganske ubehagelig kontrast til filmens edruelighet forøvrig.

I traileren til Lincoln hører vi igjen John Williams‘ tolkning av Coplands vidåpne Americana-intervaller. Dette er en type musikk han behersker godt og som høres nydelig ut på CD (Amistad, Saving Private Ryan, American Journey osv.), men som av og til overlesser Spielberg-øyeblikkene mer enn de har godt av. Jeg hadde innerst inne håpt på noe mer nedtonet; kanskje mer i estetikken til Munich (2005). Litt mindre ærbødighet, litt mer ‘grittiness’.

Kombinert med det visuelle uttrykket og The Gettysburg Address på dialogsiden, er det en viss fare for at dette blir nok en pompøs propagandafilm – om enn en usigelig vakker en – om den ikoniske presidenten. Forhåpentligvis er det imidlertid bare trailerens innsalgsstrategi og ikke et signal om filmens gjennomgangsestetikk. Som alltid med Spielberg – mitt største filmskaperidol – tillater jeg meg å være optimistisk. Ta en titt og fortell oss hva dere selv tror:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 14 kommentarer

  1. Stian Pignon sier:

    Traileren er veldig god, men den melodramatiske faktoren er skrudd i taket fra start til slutt. Det blir litt for intenst, og man mister interessen etter hvert. Mot slutten så merket jeg at jeg var ikke emosjonelt investert i det som skjedde på skjerme. De første 15 sekundene av traileren fanget interessen min, men den gikk ikke noe sted med den. Jeg satt bare og glante på scene etter scene. Shots av Lincoln, krigsscener, og erkeamerikanske rettssalsscener satt til den svøpende John Williams-musikken. Det er kanskje det som filmskaperne ønsket, og jeg håper at vi får senere innblikk som er mer dramaturgisk komplekse.

  2. Vidar Olsen sier:

    Skjønner hva du mener med “tung hånd” Thor Joachim. Traileren er stappet med så mye ærbødighet og “verdighet” (et ord jeg begynner å bli ganske drittlei av) at hovedpersonen selv virker temmelig passiv, aka en dødsfelle for en protagonist. Jeg får bare inntrykk av at Lincoln lytter til mange meninger og tenker, tenker, tenker. Atmosfæren minner om den ulidelige slow mo sekvensen som avlutter LOTR 3.

    Men kanskje filmen kan by på noe helt annet.

    Når det gjelder andre Spielbergprosjekter jeg virkelig ser fram til må jeg nevne “Robopocalypse”. Har akkurat lest boken, og: Wow! Men den får vi nok ikke se før 2014.

    http://www.imdb.com/title/tt1541155/

  3. Liten tvil om at Robopocalypse er den Spielberg-filmen man virkelig lengter etter, særlig da dobbelpønsjen A.I./Minority Report for alvor manifesterte at Spielberg er en av verdens ypperligste til å lage tankevekkende, vakker science fiction. Og War of the Worlds er veldig undervurdert, på tross av en relativt svak siste halvtime (dog rangerte Cahiers filmen som en av 00-tallets 10 beste – litt i overkant, også for meg…)

    Lincoln-traileren leverer på fotosiden (Kaminski <3), men det er vanskelig å få grep om hva filmen egentlig skal handle om, og den litt ærefryktige tonen og svulstige musikken gjør meg bekymret. Amistad-vibbene understrekes ytterligere av den fryktelige parykken til Tommy Lee Jones. Nei… dette blir nok den første Spielberg-filmen jeg bevisst møter med edruelige forventninger. Men la oss håpe det beste!

  4. Vidar Olsen sier:

    Enig Lars Ole. A.I. er helt fantastisk! Folk klager over at slutten er oversentimental, men ambivalensen som ligger i at protagonisten tross alt er en robot gjør det likevel interessant for meg. Noen av robotskildringene i Robopocalypse beveget meg ganske sterkt, og jeg er spent på hva Spielberg klarer å gjøre med materialet.

    War of the Worlds har en utrolig sterk oppbyggelse og en god akt II, men akt III mangler desverre, og plutselig bare slutter filmen.

    Jeg har ikke gitt opp Spielberg, selv om jeg er usikker på hva fokuset hans har vært de siste årene. Han burde produsere mindre og regissere mer. Tenk hva Transformers kunne vært hvis han hadde regien…

  5. Ja! Spielberg burde slutte med dette produsent-tullet og rette fokuset der det burde være. Hadde vært stas om han fikk en ny, sen gullperiode, a la 1998-2005…

  6. Alex sier:

    Norsk kinopremiere 9. november? Sikre på det? Det er da den får limited-release i USA. Resten av verden ser ut til å få den på nyåret, og Norge i februar?

  7. Det har du rett i, Alex. Beklager det. Korrigert nå.

  8. Lars klevberg sier:

    Enig i parykken til TLJ. Ble plutselig litt muppet show i all prakten.

    Tenk om Spielberg har mista det a? Tenk om de siste filmene ikke er glipper. Har han ikke evnet å følge med i utviklingen eller har han faktisk gjort det og endt i limbo der hans varemerker har gått på tomgang og ikke fått blomstret pga hans higen etter å fornye seg?

  9. Dag Sødtholt sier:

    Ved et avsindig misforhold har jeg ikke fått sett de to siste Spielbergfilmene, men det er vel ikke generell enighet om at de er “glipper”, Lars? Kanskje i forhold til glansperioden Lars Ole er inne på, men de er vel ikke på noen måte bortkastet tid?

  10. Lars klevberg sier:

    Men det er akkurat det, Dag. Selv tok det meg lang tid å se war horse. Hvorfor det? Som super fan. Men jeg tok meg i å forstå hvorfor kun få minutter ut i war horse. Det er noe som ikke stemmer. Det hele startet Med The Terminal. Derfra har det gått taktvis ned, og mindre erfarne regissører med mye mindre i budsjett enn han har klart å underholde å videreutvikle filmuttrykket på en atskillig bedre måte. Spielberg må fornye seg. Vet ikke hvordan men håper Robopocalypse kan gi han muligheten. Håper han bytter ut enkelte i teamet sitt til den filmen. Selv om premisset i robo er pensjonert er det alltid en fryd å se 1 akt i en spielberg scifi.

  11. Vidar Olsen sier:

    @Lars Klevberg: Hvordan er premisset i Robopocalypse pensjonert mener du?

  12. Lars klevberg sier:

    Hei Vidar

    Man vs machine (robots) er ikke akkurat supernytt uansett hvor originalt det lages. Mankind creates intelligent machine. Og det er synd mr. Spielberg ikke tenker ut noe annerledes enn det. Synes nå jeg. Nå skal det sies at jeg ikke vet veldig mye mer om historien, og den kan for alt jeg vet være banebrytende, men jeg synes å huske at spielberg selv sa i et intervju at han var veldig var på at robopacolypse var gjort tusen ganger før, men at man måtte gjøre det på sin måte.

  13. Vidar Olsen sier:

    Sant nok, men det er stadig like aktuelt eller mer aktuelt enn noensinne. Ikke for å legge altfor mye tyngde i en først og fremst underholdende bok, men den problematiserer i alle fall mengden avansert teknologi vi omgir oss med; husholdningsroboter, dataassisterte biler og den økende bruken av droner i krig blant annet. Om alt ansvaret vi gir fra oss til en potensiell ny art, skulle den få bevissthet. Et nytt friskt grep boken gjør er å formidle opplevelsene fra en robots point of view på et mer eksistensielt plan, ikke bare “kill all humans”.

    Uansett, man vs. machines på kino; jeg blir aldri lei det, bare det er fint gjort!

  14. Dag Sødtholt sier:

    Personlig, når jeg kom meg etter den initielle skuffelsen, syntes jeg at The Terminal var en fabelaktig film (og en av de vakreste filmene hans visuelt) når jeg vendte tilbake til den. Kanskje det begynte å gå nedover en time ut i War of the Worlds…?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>