filmfrelst-61-steven-spielberg

Filmfrelst

Filmfrelst #61: Steven Spielberg

Få filmskapere kan sies å ha satt et større fotavtrykk i moderne filmhistorie enn Steven Spielberg, og vi har nå endelig tatt motet til oss og spilt inn podcasthyllesten som har ligget og demret i kulissene her på Montages i månedsvis.

I denne episoden av Filmfrelst prøver vi å si noe om hva som er Spielbergsk med Spielberg, samtidig som du får høre hvilke Spielberg-filmer som hver enkelt av oss setter aller høyest…og hvorfor.

Deltakere denne gang er Eirik Smidesang Slåen, Eric Vogel, Karsten Meinich, Lars Ole Kristiansen, Thor Joachim Haga og Martin Sivertsen.

God lytting!

(Se ellers vår Spielberg-side for relaterte artikler og filmomtaler)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 53 kommentarer

  1. S. Karlsen sier:

    Skal dere lage en podcast som er sjikkaneringen Speilberg fortjener? Jeg tenker da på at mannen har regissert filmer som War of the Worlds, Indiana Jones: Kingdom of the Crystal Skull; samt produsert bla. Transformers-filmene.

    Ja, han har vært med på mye bra, men overnevnte er så dårlig at det nesten utraderer hans gode gjerninger i filmverdenen. :)

  2. Good shit:
    Duel
    Jaws
    Close Encounters of the Third Kind
    Raiders of the Lost Ark
    E.T.
    Indiana Jones and the Temple of Doom
    Jurassic Park
    Schindlers List
    Saving Private Ryan
    Minority Report
    Cartch Me If You Can
    München

    Kjedelig:
    The Color Purple
    Empire of the sun
    Indiana Jones and the last Crusade
    Amistad
    AI

    Rævmøkk:
    The Lost World: Jurassic Park
    War of the Worlds
    Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

  3. Heksehatten sier:

    1. Catch Me If You Can

  4. Fin podcast. Fikk virkelig lyst til å ta en Spielberg-Extravaganza påske, med samtlige filmer dere nevnte. Min personlige favoritt-film må være Catch Me If You Can. Jeg oppdaget den på DVD da den kom ut, og har siden sett denne filmen minst en gang i året. Den er virkelig drivende godt fortalt, med gode karakterer, eksepsjonelt foto og scenografi. Best av alt er Christopher Walken, i det jeg mener må være hans beste rolle noensinne. Han skulle hatt Oscaren, ikke Chris Cooper. For å ikke nevne musikken. At albumet er blitt fjernet fra Spotify er en skam. Filmen er også en av mine absolutte favoritter.

    Ellers hadde jeg håpet å få høre deres mening av The Terminal. Det kan hende jeg er den eneste i verden som synes dette, men den er virkelig ikke så dårlig som alle skal ha det til. Den første timen er godt oppbygd, men går etter vært over til et stort, rotete og lite smakende buffét-middag på et billig motell. Den reddes kun den underholdende kelneren, Tom Hanks. Scenen hvor karakteren hans oppdager hva som har skjedd i hjemlandet, gav meg gåsehud. Musikken, fotoet og Hanks’ prestasjon er nesten bare verdt å få med seg. Det er ihvertfall min mening. Definitivt ikke Spielbergs beste, men ihvertfall ikke den verste, den prisen går til “The Lost World”

  5. Dag Sødtholt sier:

    Kristian: Jeg var svært skuffet over The Terminal sett på bakgrunn av de mange sterke filmene før den. Men jeg hadde fornøyelsen av å ha litt kontakt med David Bordwell når han var i Oslo i forbindelse med et av de filmfaglige seminarene til Norsk filmklubbforbund. Han likte The Terminal og mente blant annet den var Frank Capra-aktig.

    Jeg så den om igjen en stund etterpå og måtte revurdere filmen. For den er sjarmerende på sitt stille vis, og faktisk svært vakker, og med en ambisiøs visuell utforming: dekoren inne på flyplassen er av en annen verden og kameraet foretar mange fiffige reiser.

  6. Veldig enig angående The Terminal. Var fryktelig skuffet over den da jeg så den på kino, etter mesterverk-trioen A.I./Minority Report/Catch Me If You Can på fuckings halvannet år!

    Men da jeg så den igjen for et par år siden, slo det meg at det er en god film. Av akkurat de årsakene Kristian og Dag nevner. Scenografien må trekkes frem som spesielt flott. Søt og sjarmerende film som taper seg litt den siste halvtimen, men som definitivt er bedre enn Spielbergs svakeste.

  7. Erik Vågnes sier:

    Ikke en stor fan av Spielberg, men hans beste filmer er Catch Me If You Can, Jaws og ET

  8. Jeg har alltid vært veldig glad i The Terminal. Den er lekker, underholdende, morsom, velspilt og med suveren komisk timing!

  9. Thor Joachim Haga sier:

    Jeg er selv av fan av The Lost World og synes ikke den siste Indiana Jonesen er så fæl som alle vil ha det til, men rakk aldri å forsvare dem i denne podcasten.

    På den andre siden synes jeg for eksempel 1941, Always og A Timeless Call er helt forferdelige.

    Bare som et a propos.

  10. Dag Sødtholt sier:

    Jeg er forresten ganske sikker på at vaktmesteren som stopper flyet i The Terminal med bøtter og kost (tror jeg) er en referanse til det berømte bildet av han med plastposen som stopper en tanks i forbindelse med opptøyene/massakren på Den himmelske freds plass.

  11. Dag Sødtholt sier:

    Men “vår tids kanskje største filmskaper” som jeg akkurat oppdaget sto i forsideingressen – den er vel litt drøy. Spielberg er herlig, men har vel tross alt sine begrensninger i forhold til folk som Wong Kar-wai, Bela Tarr, Apichatpong Weerasethakul, og mange, mange andre…

  12. En slik påstand blir jo alltid hårete, men jeg kan skrive under på den, om man setter Lars von Trier og Michael Haneke ved siden av. Woody Allen også, men hans gullalder er forbi – jeg føler ikke at han tilhører “vår” tid, på tross av blinkskudd som Match Point og Vicky Christina Barcelona.

    Jeg synes uansett det er lite kontroversielt å heve Spielberg opp på dette nivået. Få har laget like mange fremragende filmer i forskjellige sjangere. Få, om noen, mestrer den klassiske filmfortellingen bedre.

    Jaws, Close Encounters of the Third Kind, E.T., Indiana Jones-trilogien, Jurassic Park, Schindler’s liste, Saving Private Ryan, A.I., Minority Report, Catch Me If You Can, Munich… Det er mildt sagt en imponerende liste!

  13. Bela Tarr større enn Spielberg? Tja, nå vet jeg ikke hva du ligger i “største”, men i mitt hode høres det litt rart ut.

    Personlig er jeg er ingen stor Spielberg fan. Jeg liker de fleste filmene hans, men kan dessverre ikke si at jeg elsker noen av dem. Har dog stor respekt for han og forstår godt hvorfor han er så populær. Slik rangerer jeg hans filmografi:

    1. Indiana Jones and the Last Crusade
    2. Catch Me If You Can
    3. Jurassic Park
    4. Raiders of the Lost Ark
    5. Artificial Intelligence: AI
    6. Jaws
    7. Indiana Jones and the Temple of Doom
    8. Schindler’s List
    9. E.T
    10. War of the Worlds
    11. Saving Private Ryan
    12. The Lost World: Jurassic Park
    13. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

  14. Er sannelig glad jeg snek inn en “kanskje” i den ingressen…

  15. Dag Sødtholt sier:

    Nei, uff la oss ta den diskusjonen en annen gang ellers kommer jo hele påskeferien til å ryke. Men hvem vet, kanskje jeg blir overbevist om “ingen over, ingen ved siden” etter å ha hørt på podcasten…

  16. e sier:

    Endelig ny episode. Nå var det altfor lenge siden sist

  17. Jeg kan også skrive under på påstanden om Spielberg. Vi håper forøvrig også følge opp denne podkasten med en slags del 2 i forbindelse med første Tintin-film og War Horse. Da bør vi kanskje se på de litt svakere filmene hans også.

    Ellers så savner jeg lister over favorittfilmer her. Hyggelig om vi ihvertfall får innsyn i topp 3 hos leserne!

  18. Ser det som helt uproblematisk å kalle ham vår tids største filmskaper. Trenger ikke noe kanskje heller. I det ligger det jo først og fremst økonomisk makt og betydningen som populærkulturell referansepunkt, og ingen annen filmskaper er i nærheten på det området. Hvorvidt han er den beste, er derimot helt subjektivt. Det er vanskelig å drive kunstkritikk som sportsgren.

  19. Dag Sødtholt sier:

    Å ja, hvis største mener “mest toneangivende” og ikke beste – da blir det noe helt annet. Skjønt det virket som Lars-Ole tenkte i andre baner…

  20. Jeg mener nok begge deler. Enorm innflytelse + stor kunst :)

  21. Daniel French sier:

    Thor Joachim Haga… vel sagt! (skrevet)

  22. Marcus Paus sier:

    Det er utpreget provinsielt ikke å anerkjenne Spielberg som en stor filmskaper. Å mislike aspekter av hans estetikk er noe helt annet, men Gudbedre hvilken filmhåndtverker! (Og en av de regissørene som har levert noen av filmhistoriens aller mest ikoniske øyeblikk, omtrent fra starten av sin karriere.)
    En annen ting: For en fenomenal “team-builder” han har vært; jeg tenker på alle de fruktbare og varige arbeidsrelasjoner han har dyrket (komponist John Williams først og fremst, men også klipper Michael Kahn og filmfotograf Janusz Kaminski siden 1993, etc), og hvordan slike vedvarende samarbeid gjør at et filmuttrykk som gesamtkunstwerk får modnet og etablert seg.

  23. Michael sier:

    En av de tingene jeg husker best fra Speilberg er landgangsscenen i Saving Private Ryan. Den var virkelig fantastisk, selv om resten av filmen ikke var like imponerende.

    Jurassic Park ser jeg først og fremst på som en teknisk revolusjon mer enn en perfekt film. Stumfilmen av The Lost World (Arthur Conan Doyle) var jo også en teknisk bragd, og siden den gang har man jo bare laget film med stop motion eller mekaniske dinosaurer . Jurassic Park var jo da man virkelig demonstrerte hva CGI kan gjøre.

    Jeg hørte hva dere sa om Tintin på slutten her. Jeg tror Tintin kan bli bra. Det er jo mye eventyr i Tintin, reiser fra kontinent til kontinent (Nesten som L’homme de Rio). Problemet kommer med hvordan man skal blande inn det komiske elementet med Dupont tvillingene og professor Tournesol. Jeg håper de lager den litt røffere enn tegneseriene. Jeg håper virkelig man gjenskaper den tiden Tintin levde i, og ikke gir ham mobiltelefoner og datamaskiner. Han er jo en globetrottende journalist i et slags Sky-Captain-and-the-World-of-Tomorrow-univers. Problemet er vel at jeg ikke helt kan godta Dupont, Haddock og Tournesol i et rent live action univers. I de franske Tintin filmene fra 1960-tallet greide de å finne skuespillere som lignet Tintin, Haddock og Dupont tvillingene på en prikk (De med Talbot som Tintin), men mysteriet-hoved plottet- i filmene ble hele tiden avbrutt av bi personenes komiske egenskaper. Så de filmene er rene barne filmer i Pippi Langstrømpe sjanger. Jeg håper de nye filmene er mørkere, og mer retter seg inn mot voksne. Vi får krysse fingrene.

    PS: Tintin er en undersøkende journalist som løser et mysterium, men av en eller annen grunn ser vi aldri han skrive noe som helst i tegneserien.

    Takk for en interessant episode av Filmfrelst.

  24. Pentatonisk skala!

    1. Jaws
    2. Close Encounters of the Third Kind
    3. Duel

  25. Synes det er veldig flott at Montages hyller kongen av kommersielle filmer. Innenfor filmmiljøet er det få som faktisk tørr å innrømme at Spielberg er den store favoritten. Det må liksom alltid være en eller annen mer kunstnerisk auteur, av noe slag.

    Det blir vanskelig å sette opp en liste over mine favoritt Spielberg-filmer. Det er så mange. Men av mine favoritter vil jeg i alle fall nevne Jurassic Park, de tre første Indiana Jones-filmene, Saving Private Ryan, Schindlers Liste og Catch Me If You Can. Liker for øvrig også godt Hook og The Terminal. Haisommer og Nærkontakt av tredje grad er det mange år siden jeg har sett, så jeg må nesten se dem på nytt for å vurdere dem. Så har vi noen jeg dessverre ikke har fått sett enda, blant annet 1941, The Sugarland Express, Amistad, The Color Purple, Empire of the Sun og (dette er flaut) E.T.

    Det er mange jeg ikke nevner her også, men stort sett er alle jeg har sett i alle fall, veldig gode filmer. War of the Worlds er nok den svakeste av dem.

  26. Morsom trivia: Cahiers de Cinema kåret War of the Worlds til en av 00-tallets 10 beste filmer. Det er ganske klikk, selv om jeg personlig synes filmen er undervurdert. Første akt er makeløs.

  27. Turid Vilkensen sier:

    1. E.T./Jurassic Park
    2. Catch me if you can/Raiders of the Lost Ark
    3. Hook/ The Last Crusade

    Argh, klarer ikke å bestemme meg!!

  28. Dag Sødtholt sier:

    Ja, den første tredjedelen av War of the Worlds er definitivt noe av det beste Spielberg har gjort, med flott bruk av Dakota Fanning også. Et annet høydepunkt er det meget flotte iscenesatte angrepet på bilfergen. Synd at den lange sekvensen der de gjemmer seg i kjelleren ikke fungerer så bra – mest på grunn av av Tim Robbins rollefigur kanskje? Men kan generelt ikke skjønne hvorfor denne skulle havne desidert mot bunnen av Spielberg-listene.

  29. Jeg digger War of the Worlds, og synes kjeller-scenen er det beste i hele filmen! Fantastisk kammerspill-intensitet og spenningstablå som bare Spielberg kan. Fungerer som “gangbusters”, som det heter.

  30. Dag Sødtholt sier:

    Nja. Hvordan probe’ne til marsboerne sniker seg inn er ganske fint og spennende skildret. Men jeg så vidt jeg husker – et gjensyn kan imidlertid godt føre til at jeg skifter mening – synes jeg sekvensen lider av manglende dybde i karakterskildringen. (Nå som tumultene har tatt en pause blir dette en reell mangel.) Og Robbins er bare en karikatur som kun skal fungere som et talerør for en bestemt type paranoia.

    Dette er vel mye av grunnen til at jeg – for å våge meg litt utpå igjen i dette ormebolet av Spielberg-fanatikere! – rygger veldig tilbake for innlemme Spielberg blant de kunstnerisk sett aller beste filmregissørene. Med noen få unntak – blant annet moren og robotgutten i A.I. og Samantha Morton-karakteren i Minority Report – virker han ikke spesielt interessert i mennesker og trenger sjelden dypt inn i karakterene og nesten aldri inn i deres mørke sider.

    Nesten hver eneste film er som en lærebok i knivskarp forståelse for effektiv filmfortelling som bare får det til å gå kaldt nedover ryggen av fryd. Men ellers mangler det en del. Betegnende nok rygget han selv tilbake fra det som lot til å være en hittil usett, virkelig interessant kunstnerisk åre i A.I. og Minority Report til fordel for et lettere materiale (men dog stadig vidunderlig framført). Munich var riktignok svært interessant, men etter det har det jo vært passivitet.

  31. Michael sier:

    Dag Søderholt: Hva syntes du om The Color Purple? Det var jo et fint ekteskaps portrett av Goldberg og Glover.

  32. Dag Sødtholt sier:

    Michael: Jeg har faktisk ikke sett den (og heller ikke Schindler’s liste må jeg innrømme). Jeg oppdaget Spielberg med A.I og har sett meg opp bakover, litt stykkevis og delt. Ifølge mine notater var jeg vilt begeistret for Duel som jeg ga terningkast 6 på min private indeks etter en Cinematek-visning på starten i 2000-tallet.

    Vet ikke hva andre her sier om The Color Purple? Etter hva jeg har hørt var det et litt krampaktig forsøk på være seriøs og få en Oscar, og at den er ganske glatt. Men dette kan jo bare være ondsinnede kommentarer av folk som virkelig ser ned på ham.

  33. Kjetil S. J. sier:

    Purpurfargen var jeg vilt skuffet over. Så den nå for første gang i 2011, og jeg tror virkelig ikke den har tålt tidens tann. Jeg syntes i hvertfall de fleste karakterene var overdrevent karikerte, og filmen klarte ikke å gripe meg på noe vis. Jeg ble aldri særlig medfølende overfor noen av dem. Litt trist, siden jeg vanligvis elsker denne typen filmer hvor rase- og kjønnsdiskriminering er bakteppe. Man forventer liksom mer av en 11 ganger Oscar-nominert filmadapsjon av en Pulitzer-vinnende roman.

    Er ellers fan av de fleste «spielbergers», og holder vel Nærkontakt av tredje grad som personlig favoritt :) Hans beste film må nok likevel være Schindlers liste, som gjorde et mektig og uutslettelig inntrykk da jeg så den i mitt unge, cinefile liv.

  34. Thomas Fossgård sier:

    Stor War of the Worlds fan her.. Første halvtimen er et mesterverk. Og resten gjør seg bra på kino og trøkket som følger med.

    Må selvsagt sees med 50-talls pastisj briller for å virkelig kose seg. Forøvrig en interessant film på mange måter, og som jeg savnet i podcasten.

    Skjønner godt at den ikke kom med i toppen, men syns ikke dere burde være så fine på det! Det er vel så underholdene og givende å høre på når dere er uenige om ting. Mer krangling gutter og jenter!

    Jeg syns Cahier er inne på noe som Lars Ole nevner.. WotW er kompleks film, med mange fasetter. En monsterfilm-pastisj som kommenterer 9.11, med en ganske risikabel historiestruktur som gir plass til helt andre typer scener. Dette er så vidt meg bekjent ganske fresht innen filmer på slike budsjetter. Den tangerer og selvreferer også mange av spielbergs andre filmer, skapte en big break for Dakota Fanning, osv.. Har ikke tid til å skrive ferdig dette nu, men la meg skrive under på listen av de som mener filmen er sterkt undervurdert!

  35. Eirik sier:

    Dag: Jeg ser hvor du vil hen angående Spielbergs karakterdybde, trenge inn i menneskers mørke sider etc. Dog er jeg litt uenig da Spielbergs filmer ofte forteller en god del mer en det man kanskje tror. Han har også valgt sine måte og fortelle på og til det sier jeg; Thank God! Vi har ellers Bergman, Cronenberg eller Lynch til og beskrive skilsmisser, seriemordere og psykoser. Dog vil jeg ikke undervurdere feks ET som er fantastisk eksempel på amerikansk suburbia klaustrofobi og hverdagsdrømmeri. Jeg ser ikke at “Empire of the Sun” er nevnt, den utstiller en hovedperson ( Christian Bale) av kjøtt og blod så det holder. Det er kanksje ikke en krigsfilm som en Kusturica ville gjort det, men den forteller den samme historie, om krigen, i en Spielbergsk tilgjengelighet og fortellerglede.

    Og jeg vil anbefale deg og se “Schindlers Liste” for og observere Ralph Fiennes lyse av menneskelig ondskap, og som skyr vekk fra stereotype nazigeneral skildringer fra filmhistorien.

    Jeg er enig at Spielberg er inne i noe vakkert og kompleks i A.I som jo også vitner om hans interesse for de mer dypere lag i historier. Dette var jo et prosjekt sprunget ut fra Stanley Kubrick og Spielberg gjør det på sin måte og filmen er perfekt velbalansert i alle ledd. “Duel” og ikke minst “Jaws” er favoritter som har en mer “dirty” Spielberg side.

    “1941”? Den er jeg ikke spesielt glad i . Den er virkelig ikke morsom, men altså mellom Close Encounters, Raiders og ET. Så hvem kan klandre han for et lite feilskjær.

    Fremtiden: Jeg vil gjerne se Spielberg regissere en Star Wars film faktisk. Noe som er original skrevet igjen. Gjerne fler mørke sci fi epos som Minority Report. Og en ungdomsfilm med rå undertoner fra 60 tallet, hans oppvekst.

  36. Dag Sødtholt sier:

    De sentrale Spielberg-filmene jeg ikke har sett er som følger:
    Raiders of the Lost Ark (flaut! – men har sett nr 2 og 3 (thumbs up))
    Empire of the Sun
    Schindler’s List
    The Color Purple (pseudo-kvasi-sentral)

    Jeg har ventet på at disse skulle dukke opp på kinolerretet et eller annet sted, men mulig jeg får bite i det sure eplet da og nøye meg med the small screen…

  37. Vidar V. Olsen sier:

    1. Raiders of the Lost Ark
    2. Jurassic Park
    3. Close Encounters of the Third Kind

    Veldig vanskelig å rangere egentlig, for det er så mye bra i toppen. Jeg er nesten fristet til å sette Jurassic Park på topp. Er også veldig glad i A.I. og War of the Worlds, som jeg syns fikk urettferdig hard kritikk. WotW lider av at den mangler en akt før alt plutselig løser seg.

    Takk for fin podcast.

    Har dere foresten vurdert å ta opp lyden hver for dere når dere ikke sitter sammen? Altså bruke skype som før, men også ta opp lyden lokalt i god kvalitet på hver sin laptop, også sende lydsporene til den som lager podcasten. Var ikke så verst lyd på denne her, men noen ganger har det vært ganske slitsomt å høre på når bitraten har vært veldig lav.

  38. Alfred Tandberg sier:

    Å kalle Spielberg vår tids største filmskaper er jo helt ute.
    Bare tenk på Penneweiser, Ik Poon Moonsoon, Rakeem Oulsaman, Ceasar Barsol osv. Kunstnere som har holdt på siden tidenes morgen. Spielberg blir jo rene læregutten i forhold.

    A.F

  39. Even G. Benestad sier:

    Det er ikke mange nålevende regissører som har klart å lage personlige filmer som selger billetter i bøtter og spann. Spielberg er også en regissør som kan hoppe fra sjanger til sjanger uten å feile stort i noen av dem.

    At det finnes mange bra “arthouse” filmskapere er hevet over tvil, men Spielberg hører klart hjemme blant de 10 største filmskaperne i vår tid.

  40. Svankmajer sier:

    Er vel vanskelig å påstå at han er en av de viktigste eller interessante *i dag* da? Var vel 80- og 90-tallet folk anser som hans storhetstid. Alt etter står det jo MYE uenighet om. Hans historiske betydning er vel vanskelig å diskutere mot da, men man kan jo argumentere for at den ikke bare har vært positiv. Jaws er kjempebra for all del, men den og Star Wars særlig satt jo film i ettertid på papiret for pengegriske forretningsfolk etter et mer friere vågalt kunstnerisk 70-tall i Hollywood. Personlige filmer i Hollywood etter det har vært komplisert å produsere i ettertid, fordi mest mulig helst skal være markedsmodellerte blockbustersforsøk. Noe jeg tror Spielberg skal ha mye av den tvilsomme æren for. Hans enorme innflytelse i amerikansk sentimentalisme er jo også noe man enten liker eller ikke liker.

  41. Det kan virke på meg som om Alfreds foretrukne kunstnere eksisterer i et fiksjonelt filmhistorisk parallellunivers. Men fine navn; de ruller godt over tungen.

  42. Even G. Benestad sier:

    Hvem i all verden er Ik Poon Moonsoon, Rakeem Oulsaman, Ceasar Barsol?

  43. Dag Sødtholt sier:

    Nå synes jeg du bør heve blikket opp fra all giallo’en, Even. Har du virkelig ikke fått med deg disse karene her? Moonsoon, for eksempel, står jo bak lite kjente, men like fullt betydelige verk som The Flood, After the Raink og Tokyo Empire .

  44. MannenIgata sier:

    Ok, klarer ikke dy meg.

    Som barn av 70 tallet og ungdom av 80 tallet, så kommer man ikke unna Steven Spielbergs produksjoner.

    Jeg husker jeg så en dokumentar i relasjon til utgivelsen av E.T. en gang på 80-tallet og jeg falt for hele fyren.

    Humoristisk, varm og engasjert filmskaper med fokus fokus fokus!

    Favorittene er nok filmene fra den gang, ET, Nærkontakt av tredje grad, Indiana Jones, men skal jeg nevne noen av de nyeste, så er det stegene og grepene han gjorde med f.eks. Jurrassic Park. Helvete, dinosauren så jo faktisk levende ut!
    Redd Menig Ryan. Spesielt den nesten dokumentariske kameravinklingen, med kulene som ble skutt ned i vannet, intensiteten og kaoset som hersket ved landgangscenen.
    De senere årene har jo teknologien og ikke minst alt relatert til datateknologi gitt nesten uante muligheter, allikevel så er det en fim som skiller seg ut både når det gjelder historie, dramaturgi og film.

    Jeg synes Schindlers liste var et utsøkt arbeid. En drivende god historie, karakterer man kunne tro på og så selve grepet da; -Det å presentere det hele i sort/hvitt… Så riktig!

    Steven Spielberg var en av de store filmskaperne, men mens han tidligere kunne reise tilbake til sitt lille kontor og klekke ut nye idder, så er han, som Peter Jackson, James Cameron etc, nå en del av underholdningssirkuset og må håndtere filmskaping på en annen måte. Mye av kreativiteten og nyskapingen forsvinner med tiden, men forhåpentligvis så dukker det fortsatt opp gode historier med tilsvarende alvor, humor og varme som før.

  45. Thomas Fossgård sier:

    Ik Poon Moonsoon, Rakeem Oulsaman, Ceasar Barsol..

    Google klarer ikke fortelle meg mye om disse. Tror vi har å gjøre med det første forsøket på trolling på Montages! Gratulerer!

  46. Dag Sødtholt sier:

    Thomas: Naturligvis er det en spøk. Jeg ble bare med på den siden Even hadde klart å unngå å lese Karstens innlegg like over som sa det så godt som rett ut.

  47. Jeg gledet meg stort over at du slang deg på, Dag. I morgen skal vi hente frem Lyra-fargene og skape utvidede filmografier for disse tre, og henge opp på kontoret. Et slags «Entourage»-univers fra den internasjonale festival- og kunstfilmscenen er under oppseiling. Alle ryktene tilsier at vi i Cannes neste år får se Oulsamans etterlengtede flettverksfilm fra aksen Serengeti-Kairo-Taipei, «Et avbrekk fra Babylon» («Ko’un bawra si Babylon’dan»).

    Thomas: Men evnerik trolling! Alle de tre navnene Alfred (tør jeg si “Alfred”) delte med oss har jo i seg akkurat de nyansene som mønstrene i mange nasjonalspesifikke filmkunstneres navn faktisk har. Kan inspirasjonen ha befunnet seg et sted i krysningspunktet Pen-ek Ratanaruang, Ousmane Sembène og Mário Peixoto?

  48. Haha, jeg elsker denne spøken! Jeg og Karsten har en internhumor på filmkunstnere med vanskelige, helst lange navn, og i så måte traff humoristen mildt sagt blink. Jeg gleder meg til Rakeem Oulsaman blir æresgjest på Film fra Sør.

  49. Dag Sødtholt sier:

    Mario Peixoto – er det noe nytt lureri? Finner kun en film på ham, fra 1931. Vi må forøvrig ikke glemme at “Alfred” kom med fire navn, og Penneweiser var ikke dumt det heller. Inspirasjon fra D. A. Pennebaker kanskje?

  50. Dag: Stumfilmen Limite (1931) av Peixoto ble vist på Film fra sør i fjor høst, og er nylig restaurert av World Cinema Foundation.

    Penneweiser er jo ikke kontemporær, som de andre – han fikk sitt gjennombrudd allerede med de sosialantropologiske, observerende dokumentarfilmene om den protestantisk-anabaptistiske bevegelsen hos hutterittene på 30-tallet (ser tydelig inspirasjon fra disse i Reygadas’ «Stille lys»). Har bare sett «Jakobs reise» (’34) av langfilmene. Penneweiser blomstret kanskje først for alvor (paradoksalt nok) da han forlot realismen og begynte å produsere de små poetiske dvergfilmene fra sitt eksil i etterkrigstidens Mellom-Amerika – skulle gjerne fått med meg retrospektiven de kjørte i Bologna i, var det 1993?

  51. kikki gulliksen sier:

    Litt på siden av alt her ,helt på tampen, men jeg må bare spørre; hvorfor er det nesten totalt fravær av kvinnelige stemmer på nesten samtlige av filmfrelst sendingene??
    Ikke noe stort savn, egentlig, jeg digger å høre på uansett, men allikevel; her ble bare i overkant mye testostheron, med 6 menn i studio! Også tatt i betraktning hvor mange kvinnelige fans Spielberg har, så synes jeg dere kunne klart å spadd opp en dame, eller to. Eller egentlig:flere damer generelt, er vel det jeg prøver å si.(Er ikke engang en feminist- ønsker meg bare en større bredde representert).

    • Hei Kikki! Dette er et veldig naturlig og forståelig innspill, og vi har diskutert dette selv et dusin ganger siden oppstarten i 2009.

      Som med alle bidragsytere til Montages (uavhengig av kjønn) er tilgjengeligheten ikke noe vi er herre over, og dessverre har det eksempelvis ikke vært lett å rekruttere et betydningsfullt antall kvinnelige deltagere til Filmfrelst eller Montages for øvrig. Det har ikke manglet på forsøk eller invitasjoner fra vår side, så her har vi egentlig ikke noe godt svar utover at det har blitt som det har blitt – men også at vi ikke har gitt opp. Muligens er dette noe som går i bølger, og det kan forhåpentligvis snart endre seg.

      En viktig påminnelse uansett, og bra at du melder fra, så tusen takk for dét! Og takk for at du hører på Filmfrelst. :)

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>