Årets Comic Con er i gang i San Diego, og natt til søndag ble den første smakebiten fra Steven Spielbergs kommende Ready Player One sluppet – et klipp som tar mer form av en trailer enn en teaser.
Ernest Clines dystopiske science fiction-roman Ready Player One (2011) er et verk som – i filmformat – fort kan balansere på en knivsegg mellom det fjasete og det meningsfulle. Med et utall referanser til 80- og 90-tallets populærkultur, er det derfor noe betryggende å vite at filmatiseringen er i hendene på Spielberg – som faktisk er kilden til mange av disse referansene.
Det er imidlertid få meta-referanser til Spielbergs egne verker å finne i traileren (regissøren skal også ha uttalt at han kanskje vil fjerne akkurat disse elementene fra kildematerialet). Skarpe blikk vil til gjengjeld få øye på blant annet Jernkjempen fra The Iron Giant (1999), Delorean-bilen fra Tilbake til Fremtiden-filmene, Freddy Krueger fra Nightmare on Elm Street-filmene og motorsykkelen fra Akira (1988). Og ikke minst et utall dataspill, som HALO og Duke Nukem.
Estetisk er ikke klippene helt lett å bli klok på. Den virtuelle virkeligheten virker overlesset av CGI og neon, et sted mellom Tron: Legacy (2010), The Matrix-filmene og Michael Bay, men her er også utsnitt som sender assosiasjoner til Spielbergs egne A.I. – Artificial Intelligence (2001) og Minority Report (2005) – litt Rouge City, litt Precrime. Om det er en historie som tillater kinetisk eksess av denne typen, er det kanskje nettopp Ready Player One.
Med tanke på filmens tilsynelatende hyperaktive tone, er det kanskje like greit at 85 år gamle John Williams fikk slippe å skrive musikken til denne; til gjengjeld er det lov å ha høye forventninger til Alan Silvestris komposisjoner, som på alle måter burde kunne være skreddersydd for dette prosjektet. Silvestri har selv tonesatt noen av de popkulturelle referansene, jobbet flere ganger med Spielberg som produsent på 80-tallet og kan skrive både symfonisk og elektronisk musikk med samme eleganse (enten det er retro eller moderne).
I traileren får vi imidlertid høre en modernisert versjon av sangen «Pure Imagination» fra Willy Wonka (1971), skrevet av Williams’ tidvise samarbeidspartner Leslie Bricusse – siden boken på mange måter er en nytolkning av Roald Dahls Charlie og sjokoladefabrikken (1964) – samt Rush’s «Tom Sawyer», et referansepunkt i boken.
Kort sagt kan det virke som om filmen er konstruert med en estetisk appell til millennials, mens innholdet og de utallige referansene er myntet på min egen generasjon (midten av 30-årene og oppover).
Ready Player One har verdenspremiere 30. mars 2018, men vi vil utvilsomt få se flere trailere i månedene fremover som forhåpentligvis gir et enda tydeligere bilde av filmens prosjekt.
*