Paul Schraders neste film blir Nine Men From Now – en «neo-meta» western-remake med Willem Dafoe

Paul Schrader har blitt 72 år gammel, men opplever samtidig en ny vår som filmskaper etter suksessen med First Reformed – og det som endelig ble hans første Oscar-nominasjon. Nå ligger alt til rette for at Schrader vil sette i gang med sin neste film allerede til sommeren.

Prosjektet omtales som en western, med tittelen Nine Men From Now, og Schrader ga følgende fargerike beskrivelse av filmen til IndieWire under en Q&A i New York nylig: «If you took a script from 1956 that Budd Boetticher made with Randolph Scott, and you asked Terry Malick and David Lynch to come in and take a shit on the script, you would have the movie I’m making.»

Fascinerende, og litt foruroligende. Noe av årsaken til at Schrader gjorde et så formidabelt comeback med First Reformed, var filmens rene, klare konsept – regissørens første forsøk på å filmatisere noen av de estetiske idealene han la frem i sin bok Transcendental Style in Film, første gang utgitt i 1972. Man skulle tro denne linjen ville bli beholdt fremover, men Schraders beskrivelse av Nine Men From Now virker i første omgang mer uhemmet og sprelsk enn First Reformed – og det har ikke manglet på denne typen «crazy ideer» i Schrader-filmene fra de siste årene (noe som hverken i The Canyons [2013] eller Dog Eat Dog [2016] ledet det kunstneriske comebacket vi så i fjor).

Boetticher-filmen Schrader nå altså skal lage en remake av, er 7 Men From Now (1956) – en westernfilm med et klassisk plottutgangspunkt, som høres meget sjangertro ut: «A former sheriff blames himself for his wife’s death during a Wells Fargo robbery and vows to track down and kill the seven men responsible.»

Paul Schrader utbroderer til Deadline at Willem Dafoe skal spille en av hovedrollene (Ethan Hawke var tiltenkt den andre, men måtte trekke seg), og at hans vri på originalen vil være et rollebytte; at filmen blir en «neo-meta western» som vil overraske publikum: «[At] the beginning of the third act, [I will flip the main characters]. So, all of a sudden, nobody in the story actually knows it, but all of a sudden they are playing the opposite roles.»

Hvem vet, dette kan kanskje bli et superinteressant prosjekt, men ved første øyekast virker det som om Schrader er vel så opptatt av å gjøre en vri på konvensjoner – og at dette i seg selv kan virke like viktig for ham som å utforme en helhetlig, renskåret film. Tiden vil vise – Nine Men From Now går i opptak til sommeren.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 7 kommentarer

  1. Andreas sier:

    Jeg forstår ikke hvorfor etablerte regissører på et punkt så ofte vil lage en western, og de framstiller det alltid som en sprø idé. Det blir aldri vellykket. Bedre å la den sjangeren være i fred.
    Budd Boetticher er forresten en Cinemateket godt kan vise noe av, istedenfor enda en runde med 2001 og Citizen Kane (bra det, men variasjon skader ikke).

    • Enig. Revisjonistisk western kommer dypest sett aldri til å bli bedre enn «The Searchers» og «The Man Who Shot Liberty Valance». De fleste moderne westernfilmer kjeder meg, det er alltid en nedtur å se at noe kategoriseres som «western» i en festivalkatalog. Uansett: Krysser fingrene for Schrader-prosjektet. Å ha _han_ tilbake i storform var en av fjorårets største filmgleder.

    • Dag Sødtholt sier:

      Hmmm, her overser man ganske glatt Peckinpahs glimrende westerns, Heaven’s Gate, Unforgiven og mange andre, og en semi-revisjonistisk, gripende film som Open Range. Mye å ta av her!

    • Joda, du har så klart rett, Dag. Skriver under på de du nevner. Men det er mye gråstein mellom revisjonist-western-gullet!

  2. Andreas sier:

    Hvis vi går så langt tilbake som 70-tallet var ikke sjangeren død: Peckinpahs filmer, McCabe and Mrs. Miller, Ulzana’s Raid. Jeg tenkte først og fremst på våre dager, eller 90-tallet og senere for å spesifisere det mer. Aldri vært noen stor Eastwood-fan må jeg innrømme. Jeg mener Wim Wenders sa en gang at spagettiwesternen ødela sjangeren, må si meg litt enig (selv om det finnes en og annen godbit der også). Tarantino lager dårlig imitasjoner av en dårlig imitasjon.

    • «McCabe and Mrs. Miller» er naturligvis et mesterverk, jeg siktet også til nyere filmer – men innser at det ikke fremkommer av kommentaren min, i og med at jeg ikke klarte å dy meg for å tenne en ikke spesielt vellykket John Ford-brannfakkel. Western ble aldri bedre enn John Ford, kunne jeg sagt. Det kan jeg stå inne for!

  3. Andreas sier:

    Ja, og Anthony Mann! Jeg håper en dag Cinemateket vil vise filmene hans. De krever et stort lerret. Men virker som en del regissører ignoreres/havner under radaren/bortprioriteres der, forstår ikke hvorfor, men er vel sånn med smak. Mann f.eks. er heller ingen sær regissør få filmfans kjenner til.
    Så lagde Hawks noen klassiske westerns, selv om det ikke er typiske westerns, Hawks er mer en sjanger i seg selv.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>