Mona Fastvolds nye film The World to Come er tatt ut til hovedkonkurransen i Venezia

Venezia 2020: Filmfestivalen i Venezia arrangeres i år fra 2.-12. september, på tross av at koronakrisen fortsatt brer om seg i Europa og resten av verden, og i dag ble det offisielle programmet presentert. Blant de Gulløve-nominerte filmene i hovedkonkurransen finner vi norske Mona Fastvolds andre spillefilm The World to Come.

Da Fastvold regidebuterte med Søvngjengeren i 2014 hadde filmen sin verdenspremiere under Sundance-festivalen, og selv om hun nå med The World to Come er Gulløve-nominert for første gang som regissør, har Fastvold deltatt i Venezia som manusforfatter på begge Brady Corbets spillefilmer, The Childhood of a Leader (2015) og Vox Lux (2018).

Det knytter seg dermed, naturlig nok, meget høye forventninger til hva Mona Fastvold har i ermet med denne nye filmen, som er adaptert fra den titulære novellen i forfatter Jim Shepards novellesamling (som totalt består av ti noveller). Fortellingen utspiller seg på midten av 1800-tallet i et værhardt miljø på den amerikanske østkysten, der de to kvinnene i hvert sitt ektepar – Katherine Waterston og Casey Affleck, Vanessa Kirby og Christopher Abbott – forelsker seg i hverandre. Fra anmeldelsen av boka hos The Washington Post:

The title story, “The World to Come,” is a breathtaking account of two farmers’ wives in New York, in 1856, astonished to find themselves deeply in love. In between the hard labor of a farm and the claustrophobia of their isolation, they steal delight in each other’s company.

Filmen ble for øvrig spilt inn i Romania, og Mona Fastvold har delt noen få bilder fra innspillingen hos The Cinema Club.

«The World to Come»

Filmfestivalen i Venezia blir for øvrig noe mindre omfangsrik i 2020 (i antall filmer som vises), av naturlige årsaker, men koronakrisen har altså ikke gjort at arrangementet utsettes, avlyses eller forvandles til en digital festival. Blant de andre filmene i hovedkonkurransen (se komplett liste nedenfor) finner vi også nye verk fra regissører som Kornél Mundruczó (Jupiters måne), Kiyoshi Kurosawa (Tokyo Sonata), Jasmila Žbanić (Grbavica) og Chloé Zhao (The Rider). At festivalen har invitert hele åtte kvinnelige regissører til hovedkonkurransen er en begivenhet verdt å merke seg, all den tid filmfestivalen i Venezia tidligere har vist svak gjennomføringsevne på dette området.

Nedenfor følger alle filmene i det offisielle programmet, samt titler fra sideseksjonene Horisonter og Giornate.

*

Åpningsfilm
“Lacci,” Daniele Luchetti (Out of Competition)

Hovedkonkurransen
“In Between Dying,” Hilal Baydarov
“Le Sorelle Macaluso,” Emma Dante
“The World to Come,” Mona Fastvold
“Nuevo Orden,” Michel Franco
“Lovers,” Nicole Garcia
“Laila In Haifa,” Amos Gitai
“Dear Comrades,” Andrei Konchalovsky
“Wife of a Spy,” Kiyoshi Kurosawa
“Sun Children,” Majid Majidi
“Pieces of a Woman,” Kornél Mundruczó
“Miss Marx,” Susanna Nicchiarelli
“Padrenostro,” Claudio Noce
“Notturno,” Gianfranco Rosi
“Never Gonna Snow Again,” Malgorzata Szumowska
“The Disciple,” Chaitanya Tamhane
“And Tomorrow the Entire World,” Julia Von Heinz
“Quo Vadis, Aida?” Jasmila Žbanić
“Nomadland,” Chloe Zhao

Utenfor konkurranse (fiksjon)
“Lasciami Andare,” Stefano Mordini
“Mandibules,” Quentin Dupieux
“Love After Love,” Ann Hui
“Assandira,” Salvatore Mereu
“The Duke,” Robert Michell
“Night in Paradise,” Park Hoon-Jung
“Mosquito State,” Filip Jan Rymsza

Utenfor konkurranse (dokumentar)
“Sportin’ Life,” Abel Ferrara
“Crazy, Not Insane,” Alex Gibney
“Greta,” Nathan Grossman
“Salvatore – Shoemaker of Dreams,” Luca Guadagnino
“Final Account,” Luke Holland
“La Verite Su La Dolce Vita,” Giussepe Pedersoli
“Molecole,” Andrea Segre
“Narciso Em Ferias,” Renato Terra and Ricardo Calil
“Paolo Conte, Via Con Me,” Giorgio Verdelli
“Hopper/Welles,” Orson Welles
“City Hall,” Frederick Wiseman

Utenfor konkurranse (spesialvisninger)
“Princess Europe,” Camille Lotteau
“30 Monedas (Episode One),” Alex De La Iglesia
“Omelia Contadina», Alice Rohrwacher and JR

Horisonter
“Apples,” Christos Nikou
“La Troisieme Guerre,” Giovanni Aloi
“Milestone,” Ivan Ayr
“The Wasteland,” Ahmad Bahrami
“The Man Who Sold His Skin,” Kaouther Ben Hania
“I Predatori,” Pietro Castellitto
“Mainstream,” Gia Coppola
“Genus Pan,” Lav Diaz
“Zanka Contact,” Ismael El Iraki
“Guerre E Pace,” Martina Parenti and Massimo D’Anolfi
“La Nuit Des Rois,” Philippe Lacote
“The Furnace,” Roderick Mackay
“Careless Crime,” Shahram Mokri
“Gaza Mon Amour,” Tarzan Nasser and Arab Nasser
“Selva Tragica,” Yulene Olaizola
“Nowhere Special,” Uberto Pasolini
“Listen,” Ana Rocha De Sousa
“The Best Is Yet to Come,” Wang Jing
“Yellow Cat,” Adilkhan Yerzhanov

Giornate (uavhengig sideprogram som vises parallelt med det offfisielle programmet)
“Honey Cigar,” Kamir Aïnouz
“The Stonebreaker,” Gianluca and Massimiliano Serio
“Mama,” Li Dongmei
“Residue,” Merawi Gerima
“Preparations to be Together for an Unknown Period of Time” Lili Horvat
“Oasis,” Ivan Ilkic
“My Tender Matador,” Rodrigo Sepulveda
“Conference,” Ivan I. Tverdovskij
“The Whaler Boy,” Philipp Yuryev
“200 Meters,” Ameen Nayfeh
“Saint-Narcisse,” Bruce LaBruce
“Nightwalk,” Malgorzata Skumowksa (Short Film)
“In My Room,” Mati Diop (Short Film)