Venezia 2019

Årets Venezia-program klart: Assayas, Soderbergh, Baumbach, Gray, Andersson, Polanski m.fl.

Venezia 2019: Årets utgave av filmfestivalen i Venezia (28. august – 7. september) nærmer seg med stormskritt – åpningsfilmen er Hirokazu Kore-edas The Truth, og tidligere denne uken ble det klart at Dag Johan Haugeruds Barn deltar i konkurransen i sideprogrammet Giornate (her er hele utvalget). I dag ble mesteparten av det offisielle programmet også presentert, inkludert de Gulløve-nominerte filmene i hovedkonkurransen.

Et knippe filmer som skal vises i sideseksjonene Kritikeruken har også blitt offentliggjort tidligere i sommer, men det er strengt tatt hovedkonkurransen som er trekkplasteret i Venezia, i alle fall utad. Og nok en gang byr verdens eldste filmfestival på en imponerende bukett filmer i sitt program – noe som er ekstra imponerende i 2019, ettersom filmfestivalen i Cannes presenterte en knallsterk hovedkonkurranse preget av noen av våre største auteurer.

I fjor tjente Venezia mye på at de åpner for strømmetjenestefilmer i hovedkonkurransen (i motsetning til Cannes), som gjorde at både Alfonso Cuarón og Paul Greengrass tok med sine Netflix-produksjoner til Lido, og selv om sistnevntes 22 July aldri ble noen prisvinner, ble Cuaróns Roma vinterens store gullgrossist – helt frem til og med Oscar-utdelingen. I år ser vi noe av det samme – både Steven Soderbergh og Noah Baumbach tar med seg Netflix-filmer til Venezia, og det skulle ikke overraske oss om både The Laundromat og Marriage Story blir aktuelle for vinerens Oscar-sesong.

Som tidligere er Venezias første festivaldager tettpakkede, fordi mange av titlene skal videre til filmfestivalen Toronto, så fra og med The Truth – åpningsfilmen til Kore-eda – vil det nok gå slag i slag med profilerte titler i starten. Og programmet har stor bredde – med noe så kommersielt som Warner Bros.’ Joker inkludert i hovedkonkurransen, en tittel som nok vil bli fulgt med argusøyne – kan det være mulig at Todd Phillips har regissert en tegneseriefilm med genuint Oscar-potensial? Den første traileren var i alle fall slående.

Det må også nevnes at seksjonen Venice Classics, der nyrestaurerte klassikere fra filmhistorien blir presentert, ser spesielt interessant ut i år. Særlig verdt å merke seg er det at David Cronenbergs Crash (1996) presenteres uncut i en ny 4K-kopi og at Bernardo Bertoluccis The Spider’s Stratagem (1970) tar steget ut av glemselen. Like spennende er det at Gaspar Noé gjester festivalen for å vise sin nye versjon av mesterverket Irréversible (2002).

Kvinneandelens er som vanlig beklagelig i Venezia, med kun to kvinnelige regissører i hovedkonkurransen (i fjor deltok bare én). Det må vel sies å være typisk italiensk å ikke følge med i tiden, men dette er direkte pinlig. Programrådet må nødvendigvis ha vært interesserte i Greta Gerwigs nye film, nyinnspillingen av Little Women, men denne ser det ut til at Toronto har sikret seg.

Nedenfor finner du den komplette oversikten over årets Venezia-titler, som også inkluderer nye filmer fra Atom Egoyan, Lou Ye og Haifa Al-Mansour.

*

Hovedkonkurransen

The Truth av Hirokazu Kore-eda
The Perfect Candidate
av Haifa Al-Mansour
Om det oändeliga av Roy Andersson
Wasp Network
av Olivier Assayas
Marriage Story
av Noah Baumbach
Guest of Honor av Atom Egoyan
Ad Astra av James Gray
A Herdade
av Tiago Guedes
Gloria Mundi
av Robert Guédiguian
Waiting for the Barbarians av Ciro Guerra
Ema
av Pablo Larrain
Saturday Fiction av Lou Ye
Martin Eden
av Pietro Marcello
La mafia non è più quella di una volta
av Franco Maresco
The Painted Bird
av Václav Marhoul
Il sindaco del rione sanitá
av Mario Martone
Babyteeth
av Shannon Murphy
Joker av Todd Phillips
J’accuse av Roman Polanski
The Laundromat av Steven Soderbergh
No.7 Cherry Lane av Yonfa

Utenfor konkurranse

The Burnt Orange Heresy av Giuseppe Capotondi (avslutningsfilm)
Seberg av Benedict Andrews
Vivere av Francesca Archibugi
Mosul av Matthew Michal Carnahan
Adults in the Room av Costa-Gavras
The King av David Michod
Tutti il mio folle amore av Gabriele Salvatores

Utenfor konkurranse – Spesialvisninger

No One Left Behind av Guillermo Arriaga
Il pianeta in mare
av Andrea Segre
Electric Swan
av Konstantina Kotzamani
Irréversible – inversion
intégrale av Gaspar Noé
Zerozerozero (Episode 1 og 2) av Stefano Sollima
The New Pope (Sesong 2, episode 2 og 7) av Paolo Sorrentino
Never Just a Dream: Stanley Kubrick and Eyes Wide Shut av Matt Wells
Eyes Wide Shut av Stanley Kubrick

Utenfor konkurranse – dokumentarfilmer

Woman av Yann Arthus-Bertrand og Anastasia Mikova
Roger Waters Us + Them
av Sean Evans og Roger Waters
I diari di Angela – noi due cineasti. Capitolo secondo. av Yervant Gianikian og Angela Ricci Lucchi
Citizen K av Alex Gibney
Citizen Rosi av Didi Gnocchi og Carolina Rosi
The Kingmaker av Lauren Greenfield
State Funeral av Sergei Loznitsa
Colectiv av Alexander Nanau
45 Seconds of Laughter av Tim Robbins

Horizons

Zumiriki av Oskar Alegria
Pelikanblut
av Katrin Gebbe
Bik Eneich
av Mehdi M. Barsaoui
Blanco en Blanco
av Théo Court
Mes jours de gloire
av Antoine De Bary
Nevia av Nunzia De Stefano
Moffie av Oliver Hermanus
Hava, Maryam, Ayesha av Sahraa Karimi
Rialto av Peter Mackie Burns
Borotmokmedi av Dmitry Mamuliya
Revenir av Jessica Palud
Giants Being Lonely av Grear Patterson
Verdict av Raymund Ribay Gutierrez
Qiqui av Pema Tseden
Metri Shesho Nim av Saeed Roustaee
Chola av Sasidharan Sanal Kumar
Sole av Carlo Sironi
Atlantis av Valentyn Vasyanovych
Madre av Rodrigo Sorogoyen

*

Les også mer om de øvrige visningsprogrammene (VR, Sconfini, osv) på festivalens nettsider.  Montages vil som vanlig være til stede i Venezia og rapportere fra festivalen med artikler og podkaster.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>