Det er The Hollywood Reporter som har delt den bekymringsverdige nyheten om at det har oppstått en konflikt mellom Darren Aronofsky (Requiem for a Dream, Black Swan) og Paramount om hans kommende storfilm Noah. Produksjonsselskapet har tydeligvis fått kalde føtter, og årsaken skal være labre tilbakemeldinger etter testvisninger for religiøse grupper – som tydeligvis ikke vært særlig begeistret for regissørens tolkning av den bibelske skikkelsen.
Det har lenge vært kjent at Aronofsky ville gå inn for å skape en mer aktuell og miljøkritisk versjon av fortellingen om Noahs ark, og da manuset lekket ut på nett i fjor beskrev filmkritiker og manusforfatter Drew McWeeney matrialet som:
(…) a serious look at our place on this planet and our rights as citizens of the world. I think it would be hard to pin this version of the story down to any one faith, and in shaking off the dusty respectability of the accepted version of the story, Aronofsky and Ari Handel may have actually found a way to give it a stronger thematic resonance than I would have imagined (…)
Spoiler-advarsel: Ifølge The Hollywood Reporter er det først og fremst snakk om at Paramount ønsker å endre filmens tredje akt, hvor det hintes om at Aronofsky har gjort en drastisk vending på historien som ikke er i tråd med den bibelske fortellingen:
(…) a major challenge has been coming up with an exciting third act that doesn’t alienate the potentially huge Christian audience (in the Bible, Noah and the ark’s inhabitants survive the flood that destroys the Earth). Some in the faith community already have expressed skepticism about the result (…)
Det tragiske for Aronofsky er at han gjennom hele prosessen har vært klar på sin sak om å gjøre en tolkning som ikke ville være hundre prosent i tråd med den opprinnelige historien. Noe Paramount altså var fullstendig klar over da de ga grønt lys til prosjektet.
Noah er forøvrig ikke det første tilfellet hvor regissøren har havnet i konflikt med produksjonsselskapet. Under arbeidet med The Fountain måtte Aronofsky finne seg i dramatiske budsjettkutt, en rekke utsettelser og endring av hovedrolleinnehaverne, grunnet uenigheter med Brad Pitt om manuskriptet. Det kan med andre ord virke som det hviler en slags forbannelse over Aronofsky når han arbeider med kostbare studioproduksjoner.
Aronofsky og Paramount er i forhandlinger om hvordan de skal løse problemet, og forhåpentligvis har produksjonsselskapet såpass tiltro til regissøren at de til syvende og sist ikke lar seg påvirke av resultatene fra de nevnte testvisningene. Det vil være en stor sorg om Noah føyer seg på lange listen over filmer som har måtte lide under produksjonsselskapenes nådeløse saks.
La Gud være med Aronofsky og hans kompromissløse versjon av Noah, som får norsk premiere 28. mars neste år.