Første trailer og plakat til Gunnar Vikenes episke drama Krigsseileren

23. september er det norsk kinopremiere for Gunnar Vikenes storslåtte drama Krigsseileren, som utspiller seg under andre verdenskrig og allerede er omtalt som Norges dyreste filmproduksjon, med et budsjett på over 100 millioner kroner. Nå er første teaser-trailer sluppet, og bildene bærer bud om en både nær og episk krigsskildring.

Allerede før jul i fjor da Erik Skjoldbjærgs Kampen om Narvik ble korona-utsatt første gang (den ble utsatt igjen i mars, og har foreløpig ikke ny premieredato), ble det klart at det norske filmåret 2022 ville romme to storfilmer om andre verdenskrig – begge med fortellinger fra andre deler av landet enn Oslo, og begge med svært voldsomme krigshandlinger i plottet: Kamphandlingene i Narvik i 1940 og bombingen av Laksevåg i 1944, der 193 sivile (blant dem 61 barn) ble drept, er blant norsk krigshistories mest dramatiske kapitler.

Krigsseileren er både skrevet og regissert av Vikene og produseres av Maria Ekerhovd hos Mer Film. Filmens synopsis lyder slik:

Vi følger sjømannen Alfred, en arbeiderklassegutt og nybakt trebarnsfar i Bergen. Da andre verdenskrig bryter ut er han og barndomskameraten Sigbjørn på jobb på et handelsskip midt ute i Atlanterhavet. De blir beordret til fronten i en krig de ikke har bedt om, i sivil og uten våpen. De to mennene kjemper for å overleve i en nedadgående spiral av vold og død, hvor tyske ubåter når som helst kan angripe skipet lastet med materiell som er nødvendig for de alliertes krigsinnsats. Krigsseilerne har ett mål: Å overleve – for å komme hjem. Parallelt følger vi Cecilia og barna hjemme i Bergen og deres tilværelse gjennom krigsårene.

I hovedrollene finner vi Kristoffer Joner, Pål Sverre Hagen, Ine Marie Wilmann, og klippet nedenfor etablerer tydelig at Krigsseileren blir en film der både det intime og det episke får plass. Gjennom å bruke et brev Joners rollefigur leser på lydsiden, kombinert med både nære familieøyeblikk og høydramatiske krigssituasjoner i bildene, klarer dette første glimtet av markedsføring – godt hjulpet av den allerede identifiserbare kvaliteten i Sturla Brandth Grøvlens foto – å plassere oss midt i fortellingen.

Den første plakaten har også et godt balansert grafisk uttrykk, og i all sin enkelhet tegner den opp et åpent motiv – en linje i havet, en torpedo i vannet, en retning hjem – som skaper nysgjerrighet.

Se teaser-traileren nedenfor, samt noen frysbilder og plakaten fra filmen.