Berlinalen 2014: Lenge før den dystopiske, Berlin-aktuelle science fiction-filmen Snowpiercer ble en suksess på kino i Sør-Korea med omlag én million solgte billetter, og lenge før filmen i det hele tatt var ferdig innspilt, hadde filmmogul Harvey Weinstein sikret seg de amerikanske distribusjonsrettighetene. Det ble også starten på en lang og brokete historie om filmens oversjøiske reise, som lenge har vært strandet, grunnet dyp uenighet om hvilken versjon som skal lanseres for det amerikanske kinopublikum.
De fleste filmkjennere vil nikke anerkjennende til det faktum at regissør Bong Joon-ho tilhører noe av det mest spennende i ikke-amerikansk kommersiell film på verdensbasis. Det har han ikke minst demonstrert med de isende psykologiske thrillerne Memories of Murder og Mother, men også med monster-katastrofefilmen The Host som til og med ble plukket opp til norsk kinodistribusjon for noen år siden. Men Bong Joon-ho har hele tiden balansert underholdningsaspektet med en særpreget kunstnerisk touch, noe som har gitt ham både kredibilitet og bred appell.
I likhet med Park Chan-wook (som er produsent på Snowpiercer) må Bong Joon-ho sies å tilhøre den samme bølgen av fremadstormende sørkoreanske filmskapere som nå er i ferd med å legge også USA for sine føtter. Snowpiercer er riktignok ikke amerikanskprodusert, men som regissørens første engelskspråklige film, med navn som Chris Evans, Tilda Swinton, John Hurt, Octavia Spencer, Ed Harris og Jamie Bell på plakaten, burde i hvert fall dette være filmen som for alvor lanserte Bong Joon-ho for det amerikanske publikum. Og med en solid kritiker- og publikumssuksess med seg i bagasjen fra hjemlandet, skulle man tro at en fornøyd Weinstein kunne la filmen få leve sitt eget liv også i USA. Men den gang ei.
På samme måte som Harvey «Scissorhand» Weinstein allerede har maltraktert The Grandmaster av Wong-Kar Wai, har han i lang tid vært fast bestemt på at den bortimot 120 minutter lange originalversjonen av Snowpiercer ikke vil bli distribuert på kino i USA. Weinstein har etter sigende ønsket å få filmen markedstilpasset (et forferdelig uttrykk i filmsammenheng) ved å trimme bort 20 minutter og gi filmen en annen stemning, inkludert å tillegge en voice-over i filmens begynnelse for å mate sitt hjemlige kinopublikum med teskje. Motivasjonen skal ha vært frykten for at filmen i sin nåværende form ikke ville bli forstått i det tjukkeste USA. Dette har naturligvis vært uaktuelt for Bong Joon-ho, og dermed har Weinstein til nå holdt Snowpiercer innelåst og utilgjengelig. Både manusforfatter og skuespillerne har stått bak den sørkoreanske regissøren i konflikten.
I disse dager vises imidlertid Snowpiercer under den internasjonale filmfestivalen i Berlin, og derfra meldes det nå at konflikten er i ferd med å bli løst gjennom et kompromiss. Det innebærer at den originale versjonen vil bli vist uten at noe blir klippet bort. Derimot vil ikke filmen få den brede amerikanske lanseringen som lå i den opprinnelige distribusjonsavtalen. Det viktigste her er imidlertid at originalversjonen bevares, ettersom man fort kan se for seg at eksistensen av en markedstilpasset versjon ville spredd seg som et virus utover landegrensene. Nå vet vi med sikkerhet at det ikke finnes noen risiko for å bli eksponert for annet enn filmskaperens versjon i tiden som kommer, også i Norge. Så gjenstår det selvsagt å se om filmen i det hele tatt hentes inn for norsk kinodistribusjon.
For ordens skyld: Snowpiercer er basert på den franske tegneserienovellen La Transperceneige, der handlingen er satt til en nær og dystopisk fremtid hvor den globale oppvarmingen har forårsaket en ny istid. De eneste overlevende er menneskene om bord på toget Snowpiercer.
Se for all del filmens offisielle trailer her: