Berlinalen 2014: Gullbjørnen gikk til den kinesiske noir-filmen Black Coal, Thin Ice, mens Sølvbjørnen (Grand Prix) ble tildelt Wes Anderson for The Grand Budapest Hotel.
De ti siste dagene har den 64. utgaven av Berlinalen kunnet by på merkelige, overraskende, fryktelige og fabelaktige filmopplevelser for presse, bransje og andre besøkende. Berlinale Palast har vært fylt til randen av håpefulle publikummere, og festivalen kan slå seg på brystet over rekordstor oppslutning, med i overkant av 330 000 solgte billetter. Tidligere i kveld var det duket for avslutningsseremoni og prisoverrekkelser – deriblant Gullbjørnen, som gikk til den kinesiske noir-filmen Black Coal, Thin Ice.
Den amerikanske filmbloggen The Playlist beskriver vinneren slik (tradisjon tro gikk Montages’ utsendte glipp av Gullbjørn-vinneren):
Promising, and potentially provocative on the both the level of its genre aspirations and its arthouse credibility, «Black Coal, Thin Ice» is more likely to appeal to rarefied cinephile audiences than the larger numbers it clearly hoped to attract — the press screening was one of the best attended, with advance word being strong on the possibility of the film becoming that whitest of whales: a crossover Chinese-language international hit. But if it is not accessible enough for that to be a likely outcome, it is still an unusual melding of elements both familiar and strange into something that eschews the linearity of genre for a more mosaic-like structure, and emerges the more confounding, but the more distinctive for it. – Jessica Kiang, The Playlist
Sølvbjørnen gikk til Wes Anderson for The Grand Budapest Hotel (lytt til vår podkast om filmen), mens Richard Linklater ble tildelt regiprisen for forhåndsfavoritten Boyhood, et unikt coming of age-drama, der Linklater har fulgt skuespillerne sine over tolv år, fra tidlig skolealder til myndighetsalder. Gullbjørnen for beste kortfilm gikk til As Long As Shotguns Remain av Caroline Poggi og Jonathan Vinel; Sølvbjørnen i kortfilmkategorien gikk til Laborat av Guillaume Cailleau. Den økumeniske juryens hovedpris ble tildelt Stations Of The Cross (Kreuzweg, som Arthaus skal vise på norske kinoer), mens kritikerfavoritten ’71 måtte nøye seg med en «Special Mention».
Juryen som vurderte filmene i årets hovedkonkurranse bestod av James Schamus, Barbara Broccoli, Trine Dyrholm, Mitra Farahani, Greta Gerwig, Michel Gondry, Tony Leung og Christoph Waltz. Hovedkonkurransen bestod av i alt 20 filmer, deriblant Alain Resnais Life of Riley, Dominik Grafs Beloved Sisters og norske Hans Petter Molands Kraftidioten.
Her er en oversikt over prisvinnerne og filmene i hovedkonkurransen:
Black Coal, Thin Ice (Diao Yinan) – Gullbjørnen, samt Beste skuespiller (Liao Fan)
The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson) – Sølvbjørnen (Grand Prix)
Life of Riley (Alain Resnais) – Alfred Bauer-prisen
Boyhood (Richard Linklater) – Beste regi
Kreuzweg (Dietrich Brüggemann) – Beste manus (Dietrich & Anna Brüggemann)
The Little House (Yoji Yamada) – Beste skuespillerinne (Haru Kuroki)
Blind Massage (Lou Ye) – Beste kunstneriske bidrag, for fotoarbeidet (Zeng Jian)
’71 (Yann Demange)
Aloft (Claudia Llosa)
Beloved Sisters (Dominik Graf)
Stratos (Yannis Economides)
History of Fear (Benjamín Naishtat)
Jack (Edward Berger)
Kraftidioten (Hans Petter Moland)
The Third Side of the River (Celina Murga)
Two Men in Town (Rachid Bouchareb)
Macondo (Sudabeh Mortezai)
Praia do Futuro (Karim Aïnouz)
No Man’s Land (Ning Hao)
Inbetween Worlds (Feo Aladag)
*
For en komplett oversikt over prisene til den økumeniske juryen, samt prisene som ble utdelt i seksjonene Panorama og Generation, henviser vi til Indiewires komplette oversikt.