Danske Nikolaj Arcel gjør ny Hollywood-remake av Hitchcocks Rebecca

Alfred Hitchcock er igjen på moten: Nå går studioet DreamWorks igang med en nytolkning av Hitchcock-klassikeren Rebecca, med den danske regissøren Nikolaj Arcel (En kongelig affære) bak spakene.

Det er Deadline som melder dette, og i saken fremgår det også at Steven Knight (Eastern Promises) har ført manuset i pennen. Den nye Rebecca skal produseres av det britiske produksjonsselskapet Working Title, som også nylig stod bak Tom Hoopers Les Misérables.

Hitchcocks originalfilm fra 1940 var basert på romanen av Daphne Du Maurier, og følger historien om en ung kvinne som foreslsker seg i en eldre enkemann, som tar henne med til sitt herskapshus – der hans avdøde kone, Rebecca, ennå sitter i veggene. Hitchcocks Rebecca vant i sin tid Oscar for beste film, og er en av de beste (men minst profilerte) verkene fra mesterens tidlige Hollwyood-periode.

Originalen er utgitt på DVD her i Norge. Nytolkningen Rebecca vil antageligvis gå i produksjon mot slutten av året, eller tidlig neste år. Arcel skal først filme The Power of Dog, fra romanen av Don Winslow.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 5 kommentarer

  1. Geir J. Olsen sier:

    Filmen er forsåvidt gitt ut i oppusset utgave på bluray også :)

  2. Eirik sier:

    Arcel er en dyktig regissør, og det her er virker som et prosjekt med litt bitt i. Alikevel er jeg så trett av og se nordiske talenter selge seg ut, drite seg ut, for penger penger, karriere. Hvor blev det av regissøren som tenkte filmkunst fremfor karriere? Jeg ser de danske, Oplev, Leth, sverme for og komme hjem fra Hollywood med ting som «Dead Man Down» og «Man on a Ledge. Tommy Wirkola, Sandberg/Rønning, Skjoldbjærg, Tyldum ( skal vel dit). Forstår fristelsen, men det kan godt skade mer en godt er. Det ser vi gang på gang. Hvor salgstalen er en omgang med pre programmert oppgulp om at, ja, jeg har alltid hatt lyst til og lage en slik film……en glatt thriller som ingen gidder og se.

  3. Geir J. Olsen sier:

    Ser ikke hvordan det på noen som helst kan «skade» for en norsk filmskaper å gjøre kommersielle underholdningsfilmer i Hollywood. De få som har gjort dette i andre skandinaviske land pleier som regel å ha en enorm tyngde i sin hjemlige bransje som resultat av suksessen «over there». Unntak er derimot når f.eks. norske regissører i stedet ender opp med å lage sære ting som ingen ser der borte, som f.eks. «Prozac Nation».

    De fleste filmskapere har vel en drøm om å få lage det de selv har lyst til, og hvis de må «hore» seg med et par filmer for å komme i den posisjonen hvor de nettopp kan gjøre dette, så er nok veldig mange villig til det. Wirkola derimot elsker popcornfilm, det er det han lager og etter den økonomiske suksessen med Hans & Grete (budsjett 50 mill dollar, så langt tjent inn over 200 mill dollar) så vil han nok få lov til å lage mange flere Hollywood-filmer heretter.

    Er det ikke mange regissører som er kjempefornøyde bare de får lage oppdragsfilm/underholdningsfilm av typen «Man on a Ledge» også? Eller for å si det mer spesifikt: de fleste regissører er vel fornøyd bare de kan få lov til å LEVE AV å være regissør, da er deler av drømmen allerede oppfylt, og i Hollywood tjener de attpåtil godt på det (Harald Zwart har i følge en nettside allerede en «net worth» på rundt 4 millioner dollar) så kan de eventuelt senere ta avstikkere innom billigere «kunstfilmer» hvis de så ønsker :)

    Akkurat «Rebecca» tror jeg kan være et spennende utgangspunkt for en modernisering, men bare tiden vil vise…

  4. Eirik sier:

    Delvis enig i ditt argument Geir, men jeg kan ikke se at folk som Asger Leth og Nils Arden Oplev får lov til og stå først i køen når de gode prosjekter pitches neste gang, når deres filmer bomber, både hos anmelderne og publikum. Og din «box office» CV, det er noe produsentene ikke glemmer. Du har jo noen unntak, Espinoza fra Sverige og hans Safe House feks. Wirkolas Hans og Grete har tjent penger, og han er utvilsomt i sitt rette element. Og for Wirkola kan jeg godt se muligheter. Og ingen tvil om at Zwart har bygget opp sin karriere med hell. Regissøren av Lange Flate Ballær 2 altså.

    Jeg har større problem når mangeårig annerkjente skandinaviske regissører plutselig bare renner rundt med steadycam og green screen i L.A, og nedgraderer sin kunstneriske platform. Ok, det lyder snobbet muligens, og kanskje underurderer jeg bare guttedrømmen om Hollywood. Isolert sett, diskuterer man filmene, er de fleste glemt i morgen. Hva het Rønning/Sanbergs flop igjen? De vil jo få en ny sjanse dog, er jeg rimelig sikker på. Og så har man kanskje lært sin lekse, som en klassisk Hollywood drama kurve, og kommer ut på andre siden med suksess og integritet…

  5. Geir J. Olsen sier:

    Hvis vi skal være spesifike så bør det nevnes at tilfellet «Bandidas» til Rønning/Sandberg ikke var en fullt ut Hollywood-produksjon, men enda en av Luc Besson’s mange euro/internasjonale prosjekter, så de to er vel fortsatt mer eller mindre rookies i Hollywood.

    Nils Arden Oplev’s Hollywood-debut «Dead Man Down» er det alt for tidlig å dømme nedenom og hjem. Den åpnet for et par uker siden og dessverre – for Oplev – var premierehelgen mot «Oz the Great and Powerful» som på like kort tid har slukt opp det meste som kan krype og gå av kinogjengere i alle aldre. Med sitt lave budsjett blir jeg overrasket hvis den ikke går i pluss. «Hans og Grete» brukte litt tid til å opparbeide seg den fortjenesten den har pr i dag, men mer skulle det ikke til før studioet begynner å mumle om oppfølger.

    Er veldig enig med deg i at det blir trist hvis anerkjente skandinaviske filmskapere «bare renner rundt med steadycam og green screen i L.A,» får ikke håpe det blir for mange av dem. :/ I tilfellet Zwart og Wirkola derimot så er de vel så til de grader i sitt rette element nå, selv om jeg tror Wirkola kommer til å fortsette å gjøre sine små prosjekter også her i Norge, til forskjell fra Mr Flate Ballær. :p

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>