OmakaseOmakase #19: NoirvemberNovember er ensbetydende med tåke, regn og mørke, så noen har funnet ut at film noir bør være månedens foretrukne sjanger og skapt emneknaggen #noirvember. Vi serverer en noir-meny i forbindelse med Cinematekenes visninger av Double Indemnity.
Skiftende perspektiver og sympatier i Otto Premingers Laura [3]Av Karsten MeinichLauras narrative struktur og syrlige kritikk av mannens blikk på kvinnen føles stadig interessant og originalt. [3]
OmtaleBilly Wilder fanges av egen dristighet i Stalag 17 [4]Av Erik VågnesMesterregissør Billy Wilders kynisme står sentralt i hans dekonstruksjon av helteskikkelsen i krigsfangefilmen Stalag 17, men den karikerte skildringen av antagonistene står i fare for å underminere filmens budskap. [4]
Anatomy of a Murder stiller ubehagelige spørsmålAv Erik VågnesOtto Premingers Anatomy of a Murder er en skarp og engasjerende dekonstruksjon av en rettsprosess, men under overflaten finner man elementer av tragedie.
AnalysenAnalysen: Detektiv Downs (2013)Av Anne Gjelsvik«Detektiv Downs er ikke fantastisk, men den er fin, og det er fantastisk fint at norske filmskapere dytter på hvordan vi lager film, flytter grenser for hva vi kan le av, og endrer blikket vi ser oss selv og andre med.»
OmtaleFinesse når ansiktet blir kunst i Bonjour TristesseAv Karsten MeinichEt ansikt alene kan skape en fullstendig filmopplevelse, som med Jean Seberg i Bonjour Tristesse.
Coup de CoeurBunny Lake Is Missing (1965)Av Dag SødtholtEn 4-åring forsvinner fra en barnehage, noe som leder til en lang dags absurd ferd mot natt, fra hverdagens lys til underbevissthetens bekmørke. Et fremragende eksempel på kvalitetene hos auteur-giganten Otto Preminger.