OmakaseOmakase #19: NoirvemberNovember er ensbetydende med tåke, regn og mørke, så noen har funnet ut at film noir bør være månedens foretrukne sjanger og skapt emneknaggen #noirvember. Vi serverer en noir-meny i forbindelse med Cinematekenes visninger av Double Indemnity.
Cannes 2020Filmfrelst #396: Cannes 2020 – Dag 5 [1]Cannes 2020: I denne femte festivalepisoden samles vårt podkastpanel for å diskutere særlig to utvalgte filmer fra det alternative Cannes-programmet: Fedora (1978, Wilder) og Girlfight (2000, Kusama). [1]
OmtaleBilly Wilder fanges av egen dristighet i Stalag 17 [4]Av Erik VågnesMesterregissør Billy Wilders kynisme står sentralt i hans dekonstruksjon av helteskikkelsen i krigsfangefilmen Stalag 17, men den karikerte skildringen av antagonistene står i fare for å underminere filmens budskap. [4]
«God help you if you use voice-over!» – om fortellerstemmer i Adaptation. og Sunset BoulevardAv Karsten MeinichSpike Jonzes meta-mesterverk Adaptation. og Billy Wilders klassiker Sunset Boulevard er begge utmerkede eksempler på at voice-over kan være et guddommelig virkemiddel.
Some Like It Hot – et førstegangsinntrykk [1]Av Thor Joachim HagaHvordan er det å møte Marilyn Monroes kanskje mest kjente filmsuksess for første gang? [1]