Film fra sør 2021: Den 31. utgaven av hovedstadens største filmfestival, Film fra sør (11.-21. november), starter i dag, og tradisjonen tro løfter vi i Montages-redaksjonen frem fem anbefalinger fra programmet.
Allerede i september offentliggjorde festivalen at regissør Pan Nalins nye produksjon Siste forestilling («Chhello Show», 2021) er årets åpningsfilm, og øvrige drypp fra programmet gjennom høsten har blant annet inkludert lanseringen av en spesialkuratert seksjon der filmer fra Hong Kong hylles med en meny bestående av både gamle og nye titler.
Etter at den fysiske utgaven av Film fra sør ble avlyst under nedstengningen i fjor, virker festivalgjenåpningen i år å være preget av lettelse og glede – med et program festivalen kan være veldig fornøyde med. En rekke høydepunkter fra årets filmfestivaler i Berlin, Cannes og Venezia blir å se på Film fra sørs visningssteder i hovedstaden, og selv om det er knapt med internasjonale gjester under årets utgave, virker Oslo-publikummet å være mer enn klare for å gå på kino – om vi kan bruke høstens regulære kinobesøk som målestokk.
Som ved tidligere årganger dedikeres det mye plass til dokumentar og debatt under Film fra sør, og på årets utgave av seksjonen Det kritiske rom er nøkkelordene aktivisme og revolusjon: «Vi gir mikrofonstativet til en kombinasjon av unge og voksne aktivister, som roper med kraftfulle stemmer inn i lukkede rom og politiske maktsentra med krav om endring i vårt globale samfunn,» varsler festivalen.
Med disse seksjonene nevnt – hvilke er de fem filmene vi anbefaler sterkest, og gleder oss mest til selv under årets Film fra sør? Redaksjonen har lagt hodene i bløt, og kommet frem til titlene nedenfor – der vi etter hver beskrivelse også inkluderer link til visningstidspunkter og billettkjøpsoversikt på festivalens nettsider.
*
Drive My Car (Ryûsuke Hamaguchi, 2021)
Drive My Car («Doraibu mai kâ») var ikke den mest omtalte filmen under årets filmfestival i Cannes, men ble til gjengjeld den definitivt mest kritikerroste, og tok med seg anmelder-organisasjonen FIPRESCIs utmerkelse. I tillegg vant regissør Ryusuke Hamaguchi den offisielle juryen sin pris for beste manus. Drive My Car, som er basert på en novelle av Haruki Murakami, kretser rundt en teateroppsetning av Anton Tsjekhovs Onkel Vanja, og skildrer møter mellom mennesker som diskuterer livet og kunsten, skarpt og humoristisk. Den viser hvordan fortellinger både kan hjelpe oss videre i livene våre, men også klistre oss fast i hendelser som burde ha vært tilbakelagt. Drive My Car er over tre timer lang, men klok og medrivende hele veien – Hamaguchi er virkelig i ferd med å bli en japansk pendant til Éric Rohmer!
Film fra sør har i år også dedikert en egen seksjon til et regissørportrett av Hamaguchi, så i tillegg til Drive My Car vises også den første av hans to 2021-filmer, Wheel of Fortune and Fantasy, og det massive, femtimersverket Happy Hour fra 2015. Antageligvis den første anledningen i norsk sammenheng til å se tre filmer av Japans nye regissørstjerne i ett og samme arrangement.
Her er visningstidspunktene for Drive My Car, Wheel of Fortune and Fantasy og Happy Hour under Film fra Sør.
*
Ahed’s Knee (Nadav Lapid, 2021)
Israelske Nadav Lapid vant Gullbjørnen i Berlin i 2019 for Synonymes, og som seg hør og bør for en regissør på vei opp ble han i år invitert til hovedkonkurransen i Cannes med sin nye film Ahed’s Knee. Og akkurat som med Synonymes, en pussig, idiosynkratisk fortalt odyssé om en bortkommen ung mann som på uforklarlig vis befinner seg i Paris, er Ahed’s Knee også mest av alt en film om ideer og filmspråklige grep – på nesten enda mer formmessig radikalt vis enn forgjengeren.
Vi møter filmskaperen Y (Avshalom Pollak) idet han driver med prøvefilminger av unge skuespillerinner til rollen som den palestinske aktivisten Ahed Tamimi, i et kommende prosjekt. Y reiser deretter til ørkenbyen Arava, der han skal vise sin forrige film og delta på en mottagelse, og i løpet av oppholdet vokser det frem en komplisert relasjon med myndighetsrepresentanten fra det israelske Kulturdepartementet. Det høres kanskje søkt ut, men i havet av konvensjonelt fortalte filmer med vennligsinnede stemninger, er Ahed’s Knee en kløe på ryggen, en stein i skoen, en film som utfordrer og inspirerer til videre debatt. Noe å se og diskutere.
Her er visningstidspunktene for Ahed’s Knee under Film fra Sør.
*
Lingui (Mahamet Saleh-Haroun, 2o21)
I 2019 delte Film fra sør ut sin ærespris til regissør Mahamat-Saleh Haroun fra Tsjad, en av de fremste filmskaperne fra det afrikanske kontinentet, som lenge også har vært en av få fra Sahel-regionen med jevnlig produksjon – forrige film vi så i Oslo var hans dokumentar Hissein Habré, A Chadian Tragedy (2016).
I år returnerte Haroun til Cannes-festivalen med sin nye spillefilm Lingui, som vi diskuterer grundig i denne podkastepisoden fra Croisetten. Filmen skildrer et mor/datter-forhold som settes under kraftig press når utenforstående hendelser gjør dem desperate etter hjelp, samtidig som det stiller mor og datter mot hverandre i konflikt. Haroun ser med varme og sympati på hvordan de to sentrale figurene i historien etter hvert finner løsninger sammen, og Lingui blir stående som en kraftfull kritikk av patriarkatet i Tsjad og en hyllest til kvinnelige bånd på tvers av generasjoner.
Her er visningstidspunktene for Lingui under Film fra Sør.
*
Memoria (Apichatpong Weerasethakul, 2021)
Den thailandske auteuren og Gullpalme-vinneren Apichatpong Weerasethakuls første engelskspråklige spillefilm, Memoria (med Tilda Swinton i hovedrollen), mottok strålende kritikker da den hadde verdenspremiere i Cannes i juli. Også vi i Montages var særdeles begeistret for dette umiskjennelig hypnotiske og mystiske Apichatpong-verket, som utforsker hvordan vi lagrer og prosesserer minner. Det er en stor kunstopplevelse å se Memoria på kino med optimale visningsforhold – ikke minst fordi lyd er et viktig motiv i selve fortellingen.
I samarbeid med det amerikanske distribusjonsselskapet NEON har Weerasethakul besluttet at filmen skal lanseres på en spesiell måte (få, eksklusive visninger), og aldri tilgjengeliggjøres på verken fysiske eller digitale videoformater: «For Memoria, cinema experience is crucial or maybe the only way. Let’s embrace the darkness and dream, one at a time.» Det er ennå uvisst hvilken strategi den norske distributøren Another World Entertainment velger seg, men for sikkerhets skyld bør du sørge å prioritere Memoria i løpet av Film fra sør-festivalen.
Her er visningstidspunktene for Memoria under Film fra Sør.
*
The Sadness (Rob Jabbaz, 2021)
Vi gleder oss som sagt selv til å gjøre oppdagelser under årets Film fra sør-festival, og dermed inkluderer vi her også et tips vi ikke har rukket å se selv – men som er en film vi møter med store forventinger, etter buzz og skryt fra pålitelige kilder. I dette tilfellet, et varsel om en virkelig ekstrem horrorfilm.
Kanadiske Rob Jabbaz har bakgrunn fra animasjon, men brukte pandemien til å lage sin første spillefilm som regissør, og resultatet er The Sadness. Filmen utspiller seg i Taiwan, og tar utgangspunkt i nettopp en pandemi. Det har brutt ut et influensavirus som gjennom stadige mutasjoner er i ferd med å gi livstruende, rabieslignende symptomer. Når de smittede blir monstre som gir etter for sine laveste instinkter, beveger The Sadness seg over i zombiesjangeren – men med en sterk følelse av å befinne seg akkurat litt for tett på vår egen verdenssituasjon.
Her er visningstidspunktene for The Sadness under Film fra Sør.
*