Årets hovedpris på Film fra Sør-festivalen ble tildelt indiske Payal Kapadias All We Image as Light.
All We Imagine as Light hadde verdenspremiere i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Cannes i mai, og der mottok regissør Payal Kapadia juryens Grand Prix. Filmen hadde premiere helt mot slutten av festivalen, og ble tungt kritikerrost (også på Montages) for sin spesielle atmosfære og lavmælte, men sterke skuespillerprestasjoner.
I sin begrunnelse skriver juryen, bestående av Nataša Urban, Christian Fredrik Martin og Montages sin kritiker Abirami Logendran:
Årets Sølvspeil går til All We Imagine as Light, skrevet og regissert av Payal Kapadia. Som et slags filmatisk kjærlighetsbrev til Mumbai, skildrer filmen, gjennom livene til tre hardtarbeidene kvinner, et ødelagt system, uten eksplisitt å peke på hva som ikke fungerer, men ved å vise hvor vakkert livet kan være til tross for utfordringene. Forholdet mellom hovedkarakterene er svært godt skrevet, og skuespillerprestasjonene er rett og slett enestående og minneverdige.
Juryen er bergtatt av Kapadias poetiske historiefortelling og særlig imponert over hennes formmessige valg, ikke minst den briljante bruken av musikk. I All We Imagine as Light beskriver en av karakterene hverdagen i en mørk fabrikk, hvor timene går mens man drømmer om å tre ut i lyset. Bruken av lys, både som metafor og som estetisk og formmessig virkemiddel, løfter filmen til noe helt unikt, og setter medfølelse og kvinnesolidaritet i sentrum. Denne gripende, sjelenærende filmen er som en lysstråle av håp. Den gjør verden til et mye bedre sted.
All We Imagine as Light kommer på norske kinoer 17. januar neste år og blir distribuert av Another World Entertainment.
Film fra Sørs Dok:Sør-pris ble tildelt Agent of Happiness, som tar med publikum på en visuelt slående reise gjennom Bhutan. Publikumsprisen gikk til argentinske The Ravaging Wind.