
Berlinalen 2016
Filmfrelst #210: Berlinalen 2016 – Hail, Caesar!
Berlinalen 2016: Coen-brødrenes Hail, Caesar! åpnet filmfestivalen i Berlin, og er nå klar for norsk kinopremiere. I denne podkastpraten diskuterer vi de mange svakhetene som gjør dette til en av brødrenes minst vellykkede filmer.
Montages var som vanlig på plass i Berlin for 10 dager med filmfestival, og i motsetning til fjorårets katastrofale åpningsfilm, virket Coen-brødrenes Hail, Caesar! å være et tryggere og mer solid valg fra festivalsjef Dieter Kosslick.
Som det kommer frem i denne episoden, er dessverre Hail, Caesar! en skuffende film, og Montages-redaktørene Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen diskuterer i samtalen nedenfor de mange problematiske valgene i filmens utforming og manuskript, som gjør dette til et sjeldent svakt innslag i Coen-brødrenes filmografi. Denne episoden inneholder ikke spoilere.
God lytting!
Oi! Har nesten eksklusivt hørt lovord om denne så langt, med folk som hyller den blant Coen brødrenes beste. Venter nok med å høre podkasten til filmen er sett, men dette kan bli spennende!
Blant Coen-brødrenes beste? Konsensus så langt er vel snarere at dette er en Coen-film «på det jevne»? Utenkelig at noen vil hevde at denne kan måle muskler med «Barton Fink», «Fargo» og «No Country for Old Men»…
I min Twittersfære, og i rangeringslister på Letterboxd, står den i hvert fall høyt. Uten å ha sett noe annet enn et par bilder av Clooney, og den sagnomsuste GIFen av Channing Tatum, stiller jeg med mild optimisme, og velger å tro at deres negative reaksjon er en bivirkning av Blackhat-skandalen.
I lys av Manns nye Director’s Cut av «Blackhat», kvalifiserer nå filmen også for 2016-topplistene. Blir spennende å se hvilken plass den får i runde nummer to! ;-)
—> http://blogs.indiewire.com/criticwire/theres-a-new-version-of-michael-manns-blackhat-and-its-really-different-20160211
Skal ikke blande meg for mye inn i diskusjonen og har heller ikke sett filmen, men Indiewire satt sammen en samlet vurdering av Coen-filmene basert på en rekke rangeringer. Der havnet «Hail, Cæsar!» på en godt under middels 12/17-plass.
http://blogs.indiewire.com/criticwire/we-combined-all-the-coen-brothers-rankings-20160208
Hva skjer med dårlige åpningsfilmer på berlinalen? I fjor var det også ræva.
Hail Ceasar var en usammenhengende og todimensjonal metafilm som ikke vet hva den vil. Forstår ikke hvordan Coen brødrene i det hele tatt hadde motivasjonen til å lage den. Eller kanskje mistet de motivasjon og mening i prosessen, men måtte fullføre?
En kan si mye ufint om «Hail, Caesar!», men den er i det minste et stykke unna å være en så ubehagelig dårlig film som fjorårets «Nobody Knows the Night»: http://montages.no/2015/02/filmfrelst-171-europuddingen-vender-tilbake/
I alle tilfeller bør Dieter Kosslick tenke seg litt om.
Det er sant. Nobody wants the Night var jo helt krise. Denne gangen trengte man hvertfall ikke å kvie seg for de neste pinlige minuttene, man kunne vente på en eventuell gag. Men jeg spør meg likevel hvor de kunstneriske prioriteringene blir av når man bestemmer åpningsfilmen. Det er synd at det bare blir starpower.
Hm! Det var voldsomt. Hvis dette er noe en kan være enig i etter å ha sett filmen, er brødrene inne i en downperiode igjen, for verken True Grit eller Inside Llewyn Davis var noe stort, i min bok.