Det er nå to år siden jeg skrev en retrospektiv artikkel på Montages over Roman Polanskis karriere, med fokus på hans mesterlige evne til å orkestrere intens spenning rundt få karakterer og locations. Svettende kammerspill, ofte trengt inn i én location som definerer filmens uttrykk – slik som leilighetene i Repulsion, Rosemary’s Baby og The Tenant. Den forlatte båten i Kniven i vannet. Det avsidesliggende slottet i Cul-de-sac. Den lille hytta i Death and the Garden. Kabinen i Bitter Moon. Polanskis ekspertise i møte med lukkede rom er med andre ord veldokumentert. Når den aldrende regikjempen i tillegg vartet opp med en klassisk thriller av gnistrende klasse i fjorårets Skyggen, er det naturlig at forventningene skrus opp i forkant av hans kommende Carnage.
Allerede i mars ble de første stillbildene fra Carnage sluppet til vår selvsagte oppmerksomhet, og nylig ble en ny serie bilder, samt en plakat, lansert. Et tydelig tegn på at verdenspremieren nærmer seg med stormskritt. Allerede i september blir filmen å se for heldige festivalpublikummere, først i Venezia, deretter i New York. I lys av dette, er det mange av oss som har ventet utålmodig på den første traileren – og vel, nå er den her!
Traileren skuffer overhodet ikke. Basert på et prisvinnende teaterstykke av Yasmina Reza, får Polanski nok en gang muligheten til å fengsle karakterene mellom fire vegger. Det hele minner en hel del om Mike Nichols-klassikeren Who’s Afraid of Virginia Woolf? Hele traileren, og sannsynligvis hele filmen, finner sted i en velmøblert stue. Her iscenesettes en bitter krangel med utagerende skittkasting mellom to foreldrepar etter at barna deres har hatt en konflikt tidligere samme dag. Med Jodie Foster, John C. Reilly, Christoph Waltz og Kate Winslet i filmens fire roller, er det knapt nødvendig å understreke ensemblets kvalitet. Sammen sørger de for at det slår gnister av traileren – en trailer som også langt på vei avslører at vi igjen har å gjøre med et sylskarpt manus, perfeksjonert gjennom Polanskis penn, der den mørke humoren alltid skinner sterkt gjennom.
Under Polanskis instruks og manuskript, i et utpreget karakterdrevet og opprivende drama, virker det allerede innlysende at firkløveret foran kameraet kan gå en berikende vinter i møte. Dersom Carnage innfrir forventningene, bør alt ligge til rette for en innbyrdes kamp om Oscar-nominasjoner for de fire skuespillerne. Og ikke minst Roman Polanski, som det med litt dristighet er fristende å spå er på vei mot en ny gullalder?